Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
nemocharley

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af nemocharley » 22 nov 2014 17:00

- altså jeg får også mange hug for min gamle berlingo - sagen er bare at det den billigste bil jeg har haft, den har tjent os godt med stort varerum og træk og aldrig nogensinde har den været bankens. Og så har den startet hver eneste gang i de knap 10 år jeg har haft den.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af Tom_AT » 22 nov 2014 18:24

nemocharley skrev:- altså jeg får også mange hug for min gamle berlingo - sagen er bare at det den billigste bil jeg har haft, den har tjent os godt med stort varerum og træk og aldrig nogensinde har den været bankens. Og så har den startet hver eneste gang i de knap 10 år jeg har haft den.
Jeg kan sagtens se det fornuftige i sådan en gammel Berlingo. Den er jo billig, økonomisk og praktisk. Men for dælen hvor er der da grim. Og det image der følger med sådan en er mere end hvad mit ego kan holde til :D

Hvorvidt man køber bil man selv, eller banken betaler er jo lidt op til folk selv og deres økonomi.
Jeg har intet imod at få en nyere bil finansieret. Hellere det end at køre i en gammel smadrekasse :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af Bigfoot » 22 nov 2014 18:54

jeg må vel hellere melde mig på banen her.

1.2 TSi motoren har lidt kvaler med kæden, men VW skifter dem som kulance uden beregning. Og de tjekker dem regelmæssigt ved service, så folk er opmærksomme på dem.
Både min kammerat har den motor i sin 2012'er polo, og mine forældre har den i deres octavia fra 2011.
Det er meget overraskende så meget træk der er i de motorer.

Så lige noget andet, jer med den 3 cylindrede 1.4 TDi i en fabia. Vi havde selv sådan en svend, og vores kørte 372.000km inden vi solgte den.
De har en vane med at æde bærearmsbøsningerne foran, men kan man selv lidt med hænderne, så kan man skifte sådanne bøsninger på et par timer.
Ang deres banken i motoren. Så har jeg her et par råd, som fjerner 90% af larmen.
Vores lød også som en travl mandag morgen i den nærmeste fiskerihavn.
Men efter en udskiftning af gearolien, iblandet en Lindemann additiv (http://www.thansen.dk/product.asp?n=-49 ... -495911204), og så skift motorolien, og bland lidt Danco Oil additiv med i motorolien (http://www.qualitec.dk/danco-oil-tec-2000) ca 2½dl til de knap 4 liter olie den motor skal have.
Det gjorde jeg på vores, og alt det klapren og sådan, var sådan set væk. Gearkassen er den største synder på den bil. VW mener jo angiveligt at de manuelle gearkasser ikke har noget serviceinterval på gearolien, så længe der er olie i, skal det ikke skiftes. Vores blev skiftet ved 250.000km, og for dælen en gang mylderbæ der kom ud af den. Det er banket ihjel det olie.

Og inden nogen tror jeg er bare en reklamemand for additiv, så kører jeg pt i en ældre passat 3B stc fra 1998, en 1.9TDi 110 (god gammel model med rotorpumpe og ingen elektronik), og den fik den behandling også, og selv nu med sine 643.000 km på klokken, så kører den 20,7 på literen på landevej, og 18 på motorvej.

Men tilbage til din ide om en fabia Zarge, så ingen tvivl om at du får rigtig meget for pengene i sådan en, men jeg ville nu også kigge efter en model som er et år eller tre, for da får du en endnu bedre handel ud af det.
Jeg ved godt du er træt af gamle biler, men jeg vil gerne stå ved udtalelsen at en 3 år gammel bil, eller en helt ny, så er hovedpinen den samme.
Ved en lettere brugt, f.eks 3 år og 50.000 km, så vil værdiafskrivelsen være halveret for dit vedkommende.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af Jobak » 22 nov 2014 19:05

Zarge skrev:humm der ser da meget sød ud... måske man skulle kikke på den i morgen... der "bor" jo lige i nabolaget... :-)

Tja vil jo egentlig bruge så lidt som muligt, men omvendt vil jeg jo helst heller ikke fortryde jeg sparede et par tusinde... Men synes sgu det er svært...
Svært??? Det er MEGA svært..
Det er godt nok mange af de Focusser (det er da er frækt navn) som sælges som demo til ca. 200kkr.
Det er sgu meget bil til pengene.
Eneste minus jeg syntes, er deres instrument bord, det er nok noget af det grimmeste jeg har set i en bil i den prisklasse. Ved ikke hvem Ford har ansat til at designe deres instrument bord, men de sgu lige grimme i de andre modeller også. (self kun min mening).

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af Tom_AT » 22 nov 2014 19:23

Jobak skrev:
Svært??? Det er MEGA svært..
Det er godt nok mange af de Focusser (det er da er frækt navn) som sælges som demo til ca. 200kkr.
Det er sgu meget bil til pengene.
Eneste minus jeg syntes, er deres instrument bord, det er nok noget af det grimmeste jeg har set i en bil i den prisklasse. Ved ikke hvem Ford har ansat til at designe deres instrument bord, men de sgu lige grimme i de andre modeller også. (self kun min mening).
Jeg er helt enig hvad instrumentering i Focus'en angår. Kører i en til dagligt, og det tog mig da lige en uges tid eller to at vænne mig til det :D


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af Zarge » 24 nov 2014 12:07

Tom_AT skrev:
Plaget af?

Ved ikke hvad du har af penge at bruge til bil.
Men hvad med sådan en her
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/f ... co/2229371

Sådan en 1.0 125hk Focus koster jo det samme i årlig afgift som en 1.2 105 hk Fabia Combi gør. Forestiller mig ikke der er kæmpe forskel i forsikringen. Men okay Focus'en koster da nok ca 30.000,- mere brugt. Man får så noget mere bil til gengæld.
Kunne godt ende med at den kommer til at bo hos mig... Kan se at hulmål er det samme som lagunen... Nogen der kan se om vinter futterne kan genbruges... Mener det er 205 et eller andet 16 der sidder på lagunaen men hvad med ET og nav diameter, det er stål fælge...

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af Bigfoot » 24 nov 2014 12:55

Zarge skrev:
Kunne godt ende med at den kommer til at bo hos mig... Kan se at hulmål er det samme som lagunen... Nogen der kan se om vinter futterne kan genbruges... Mener det er 205 et eller andet 16 der sidder på lagunaen men hvad med ET og nav diameter, det er stål fælge...
Vær nu lidt jyde, og kræv at du får vinterdæk med i handelen..... det havde jeg gjort.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af Brandsen » 24 nov 2014 13:00

Halløj i forum,

@Zarge, du kan finde alle hjul data her : http://hjuldata.dk/soeg-data.html
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af HR LUCCA » 24 nov 2014 14:08

Zarge skrev:
Kunne godt ende med at den kommer til at bo hos mig... Kan se at hulmål er det samme som lagunen... Nogen der kan se om vinter futterne kan genbruges... Mener det er 205 et eller andet 16 der sidder på lagunaen men hvad med ET og nav diameter, det er stål fælge...
Når du køre Renault skal du da også se på en http://www.dacia.dk/biler/logan-mcv/ det må være danmarks billigste stationscar , jeg er ejer af en 0.9 Tce 90 hk , 20 km l på benzin , min går 18,6 km ved blandet kørsel , og så er den billig "vægtafgift" 540 kr om året og forsikring 2250 kr med en alka box monteret , undervogn , motor/gearkasse mm er Renault stumper , op til 5 års garanti , jeg er glad for min ,og fortryder ikke købet . :wink:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skoda Fabia 1.2 TSI. 105ps

Indlæg af Tom_AT » 24 nov 2014 14:38

HR LUCCA skrev:
Når du køre Renault skal du da også se på en http://www.dacia.dk/biler/logan-mcv/ det må være danmarks billigste stationscar , jeg er ejer af en 0.9 Tce 90 hk , 20 km l på benzin , min går 18,6 km ved blandet kørsel , og så er den billig "vægtafgift" 540 kr om året og forsikring 2250 kr med en alka box monteret , undervogn , motor/gearkasse mm er Renault stumper , op til 5 års garanti , jeg er glad for min ,og fortryder ikke købet . :wink:

"undervogn , motor/gearkasse mm er Renault stumper " Er det er kvalitetsstempel? :P 8)


Besvar