Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af HR LUCCA » 29 okt 2014 15:23

Hej Blaaberg velkommer til , når du har en fornemmelse for hvad for nogle fyr du kunne være intreseret i , skal du ud og sparke fyr , det er god ting lige og føle/se på fyret før man køber , og se hvordan det er og påfylde piller og rengøring mm , man får også en fornemmelse om det skal være et billigt eller dyrt fyr man køber , udfyld din profil , og skriv hvilken fyr du kunne tænke dig og se i drift , så skal der nok være nogle her på forum der vil vise deres frem :D


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af JClausen » 29 okt 2014 16:11

newpas skrev:Virkemåde østriger==MGM :oops:
Det er måske Biolyttens pæne røde farve der kan retfærdigøre merprisen i forhold til MGM's lidt blegere look...?

Men ja, udfra det man læser på Stokerpro er det ikke lige til at sætte fingeren på en forskel på MGM og østrigerfyr. Selvom jeg gerne ville finde et sted at sætte fingeren for at retfærdiggøre den dyrere løsning overfor mig selv. Måske viser der sig en forskel efter ti års drift? Det må vi se til den tid...

Brugeravatar
Blaabjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 okt 2014 10:12
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 220
Geografisk sted: Midtdjurs

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af Blaabjerg » 29 okt 2014 22:39

Ih...sikker mange fantastiske kommentarer der er kommet. Dejligt.

Jeg synes godt nok stadig det er lidt af en jungle.

Det jeg nok er mest "bange" for er, at fyret bliver alt for arbejdskrævende eller for teknisk svært til at jeg kan finde ud af det. Jeg er klar over at der selvfølgelig er en smule arbejde forbundet med det, men jeg har hverken temperament eller viden til at skulle pille ved det konstant. Men det kan måske læres hen ad vejen?

Ud fra kommentarerne herinde og venner der kender nogle der kender nogle der har et pillefyr, har jeg kigget lidt (blot på nettet) på Scotte, MGM og Biomax. Men jeg har ikke lagt mig fast på noget endnu.

Jeg bor i øvrigt på Midtdjursland, hvis der skulle sidde nogle lokale derude der har noget brugbar viden de gerne vil dele.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af HR LUCCA » 29 okt 2014 23:58

Blaabjerg skrev:Ih...sikker mange fantastiske kommentarer der er kommet. Dejligt.

Jeg synes godt nok stadig det er lidt af en jungle.

Det jeg nok er mest "bange" for er, at fyret bliver alt for arbejdskrævende eller for teknisk svært til at jeg kan finde ud af det. Jeg er klar over at der selvfølgelig er en smule arbejde forbundet med det, men jeg har hverken temperament eller viden til at skulle pille ved det konstant. Men det kan måske læres hen ad vejen?

Ud fra kommentarerne herinde og venner der kender nogle der kender nogle der har et pillefyr, har jeg kigget lidt (blot på nettet) på Scotte, MGM og Biomax. Men jeg har ikke lagt mig fast på noget endnu.

Jeg bor i øvrigt på Midtdjursland, hvis der skulle sidde nogle lokale derude der har noget brugbar viden de gerne vil dele.
Biomax vil jeg vælge fra , det ser ud som om der er lidt startproblemer med det , men det skal nok komme til og køre , for mig og se er det største problem ved det at der ikke har været så meget hjælp og hente efter køb , jeg taler af erfaring , min bror købte et der :| , du skal vælge en smed der kan sælge det og sætte det op ,og som kan give en god vejledning og du kan ringe til hvis der er problemer , der må være nogle på Djursland der kan komme med nogle forslag :D

nemocharley

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af nemocharley » 30 okt 2014 06:28

enig med HR LUCCA - jeg tror du skal se på en MGM eller en RTB ud fra det du skriver. Overvej evt. en serviceaftale. Men tag ud og lav nogle fyrspark (også ved scotte og pellux 100).


Brugeravatar
Blaabjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 okt 2014 10:12
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 220
Geografisk sted: Midtdjurs

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af Blaabjerg » 20 nov 2014 11:52

Hej igen, alle i hjælpsomme sjæle.
Jeg har "sparket fyr" hos en bekendt der har et woody - det så jo ganske fornuftigt ud. Jeg er stadig lun på MGM men har ikke haft held til at få en aftale med dem derfra (aftale udsat, og efterfølgende blev jeg brændt af). Jeg skal på Agro Mek i næste uge, kun for at kigge på fyr.

Men...jeg er så lidt i chok, for den lokale VVS'er der startede med at kigge ud til mig, er først vendt tilbage med sit tilbud nu. Og hold da op hans pris ligger noget over mit budget. Nedtagning af nuv. oliefyr og levering og montering af nyt pillefyr, inkl. ny varmtvandsbeholder mv. Plus han mener jeg skal have ny skorsten (det sagde skorstensfejeren så nej til, men det er også en del af hans pris at der skal ny til). Hvad må det koste?

RTB 16 kW brænder, styring, askeudtræk, selvrens, fastmonteret magasin.
Iltstyring, shuntventil, pillesilo 500 L.
Varmtvandspriorietering, vejrkompensering, cirkulationspumpe, trykekspansion (tilsl. eksisterende rør).
Kombi varmtvandsbeholder m sikkerhedsaggrefat, termostat (tilsl. nuv. rør)
Elarbejde (plus ny skorsten, som ikke burde være nødvendig)

Eller

BS1016 16 kW brænder, styring, askeudtræk, ikke selvrens.
Iltstyring, shuntventil, silo på 500 L
Varmtvandsprioritering, vejrkompensation, cirkulationspumpe, trykekspansion (tilsl. nuv. rør)
Kombi varmtvandsbeholder m sikkerhedsaggregat og termostat (tilsl ekst. rør)
Elarbejde (plus ny skorsten, som ikke burde være nødvendig)

Begge er inkl. nedtagning af eksisterende fyr.

Kom frisk med nogle cirkabud, eventuelt ud fra egne erfaringer.
(skorstensfejer har godkendt fyrrummet uden bemærkninger).

dannidines

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af dannidines » 20 nov 2014 12:34

Jeg syntes du skal skrive de priser du fik, evt. udspecificeret ud for hver "ting" i installationen hvilket jeg antager tilbuddet er og så kan folk vurderer prisen.

nemocharley

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af nemocharley » 20 nov 2014 15:58

Hej igen Blaabjerg

når jeg søger lidt på faste installationstilbud - en fast pakke som indeholder lidt forskelligt alt afhængig af hvilken forhandler/installatør man kigger ved - men typisk fjerne gammel installation, opsætte ny med nødvendige løsdele (nogle få gange kan der være lidt xtra med såsom varmtvandsprio)

så ser jeg følgende pakker (nævner ikke lige navne på forhandlere - men tilbuddene ret lette at finde)
scotte - 32k m. tilskud
pellux 100 36k m tilskud
baxi tpk 24 39k uden tilskud

du skulle så have en ny vvb med oveni.

I øvrigt så sker der ikke noget noget ved at høre på en evt installationspakke- pris på en MGM Junior (den burde kunne klare jeres 220m2 hvis i kun bruger 2000l olie)

mgm og rtb skulle begge være indrettet således at de ikke kræver noget specielt af din skorsten. Hvilken slags skorsten har du? Lysning/diameter, højde - er der isokern i?
Senest rettet af nemocharley 20 nov 2014 16:16, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af ommy » 20 nov 2014 16:10

Hej Blaabjerg,
og velkommen til.
Prøv evt at kontakte Henrik Schack fra Q-pro v Hørning
http://www.q-pro.dk/

Brugeravatar
Blaabjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 okt 2014 10:12
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 220
Geografisk sted: Midtdjurs

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af Blaabjerg » 21 nov 2014 09:00

Tak for svar. Jeg havde også en forventning om 35-40.000 plus/minus. Men måske jeg havde fået et eller andet fuldstændig galt i halsen...for de to tilbud jeg fik fra VVS'eren lå begge på omkring 150.000. Ikke udspecificeret...så håber han har lavet en regnefejl (på begge tilbud).

Jeg har stålskorsten, skorstensfejeren har været forbi og godkendt den til pillefyr uden problemer, ligesom fyrrummet også er 100 % som det skal være.


Besvar