Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af mgmone » 19 nov 2014 19:56

Expendable skrev:
Lige præcis, det havde jeg faktisk ikke overvejet - men rigtig god idé.

Jeg håber også at jeg kan komme på fyrspark, har en kammerat der har en kollega der kører RTB - jeg vil prøve at høre ham, om jeg kan komme på besøg en dag. Så mangler jeg bare at se et MGM in action. :)

Det der bekymrer mig lidt ved MGM'en er, at der bliver nævnt en nypris på en el-tænder på 4000,- en ret stejl pris på noget der er en ret kraftig sliddel. Kan nogen be- eller afkræfte at levetiden på el-tænderen i en MGM ikke er noget man skal gå og bekymre sig om? Jeg kan reelt købe RIGTIG mange RTB tændere til 90 kr. stykket for 4000,- :wink:
Hej
En komplet MGM tænder koster 1500,- incl moms, varme legemet koster 380,- såfremt der ikke kommer kondens i tænderen (hvilket der aldrig kommer på en MGM da den har røgsuger) er tænderen bygget til at kunne tænde 6 x dagligt i 15 år. Så de få stykker vi har solgt er alle gået til montage på andre kedler end vor egne MGMèr, i de godt 3 år vi har solgt MGM har vi ikke set et defekt varmelegeme på en tænder på en MGM.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 19 nov 2014 19:59

Expendable skrev:
Lige præcis, det havde jeg faktisk ikke overvejet - men rigtig god idé.

Jeg håber også at jeg kan komme på fyrspark, har en kammerat der har en kollega der kører RTB - jeg vil prøve at høre ham, om jeg kan komme på besøg en dag. Så mangler jeg bare at se et MGM in action. :)

Det der bekymrer mig lidt ved MGM'en er, at der bliver nævnt en nypris på en el-tænder på 4000,- en ret stejl pris på noget der er en ret kraftig sliddel. Kan nogen be- eller afkræfte at levetiden på el-tænderen i en MGM ikke er noget man skal gå og bekymre sig om? Jeg kan reelt købe RIGTIG mange RTB tændere til 90 kr. stykket for 4000,- :wink:
Skal vi nu ikke lige få slået fast at det kun er på en NBE brænder at el-tænder er en sliddel.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 19 nov 2014 20:01

Tom_AT skrev:Skal vi nu ikke lige få slået fast at det kun er på en NBE brænder at el-tænder er en sliddel.
Altså el-tænderen i Iwaboen er og så en sliddel efter 50-100.000 optændinger :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2014 20:11

samme med viking bio el-tænderen - men holder den til de lovede 50.000 tændinger, så må de kalde den hvad de vil :)

dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines » 19 nov 2014 22:05

Ja, det er egentlig lidt spøjst de ikke har en anden løsning, som jeg selv skriver, har jeg ikke haft andet en 1 udskiftning, men man læser jævnligt om sløje tændere.. De keramiske skulle vist være "testet" til 50.000 tændinger, eller husker jeg forkert?

@pendec hvad blev der egentlig af det RTB du havde bestilt i sin tid? (Maj måned mener jeg)


dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines » 19 nov 2014 22:07

Det der, det dùr ;)

Men den passer nok ikke til min RTB tænker jeg..
mgmone skrev:
Hej
En komplet MGM tænder koster 1500,- incl moms, varme legemet koster 380,- såfremt der ikke kommer kondens i tænderen (hvilket der aldrig kommer på en MGM da den har røgsuger) er tænderen bygget til at kunne tænde 6 x dagligt i 15 år. Så de få stykker vi har solgt er alle gået til montage på andre kedler end vor egne MGMèr, i de godt 3 år vi har solgt MGM har vi ikke set et defekt varmelegeme på en tænder på en MGM.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 19 nov 2014 22:32

dannidines skrev:Det der, det dùr ;)

Men den passer nok ikke til min RTB tænker jeg..
Så må du lave plads. Der er vel ikke noget der ikke kan klares med et kopbor :D

dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines » 19 nov 2014 22:40

Ja nemlig ja, alt kan løses - det afhænger bare at størrelsen på hammeren :)

Syntes faktisk det lyder billigt, under 2000 bobs for noget (der med mine optændinger og drift måneder) ville udløse 300 års levetid :D
Tom_AT skrev:
Så må du lave plads. Der er vel ikke noget der ikke kan klares med et kopbor :D

pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec » 20 nov 2014 08:11

dannidines skrev:@pendec hvad blev der egentlig af det RTB du havde bestilt i sin tid? (Maj måned mener jeg)
Udskudt på ubestemt tid, jeg fik for mange "besparelsen kan ikke retfærdiggøre investeringen", selvom bio18 jo har nogle år bag sig, så virker den og jeg kunne nok ikke spare andet end 1Ton per sæson. Rengøringen har jeg lavet om på de sidste år (pga. sygdom) alligevel, så opsparingen blev brugt på hus vedligehold i denne omgang. Pillesug kommer nok før det nye pillefyr ;)

Ville da ellers have glædet mig over det bedre og den elektroniske overvågning ;) Det må blive når jeg får sparet sammen igen.

Men Bio18 har været et kæmpe skridt frem og i forhold til min gamle stoker. Den kan nok nogle år endnu og så har vi måske nogle billigere RTB'r på markedet. ;)

dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines » 20 nov 2014 08:27

pendec skrev: Udskudt på ubestemt .. jeg kunne nok ikke spare andet end 1Ton per sæson.
Det ligger nok i det lag hvis man gør brug af urstyringen, evt. rumtermostat. Men hvis du starter RTB og kører 24/7 og gør det samme med Bio18, så tror jeg besparelsen er under 1/2-delen.
pendec skrev: opsparingen blev brugt på hus vedligehold i denne omgang. Pillesug kommer nok før det nye pillefyr ;)
Pillesug bliver du glad for, se evt tråden med den hjemmelavede model her på forum. (evt billig mønt kontra ekoSupply eller pellvac)
pendec skrev: jeg vile da ellers have glædet mig over det bedre og den elektroniske overvågning ;) Det må blive når jeg får sparet sammen igen.
Det er netop det jeg, modsat @Tom_AT, falder på bagdelen over - det er virkelig lækkert og det virker (jeg arbejder meget væk hjemme fra i længere perioder)

Overvågningen kan du vel få ved at smide en V7/V10 styring på Bio18 i stedet for den gamle - og med pillesuget oveni, så skal der kun lidt rengøring til "af og til"


Besvar