Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Thomas KA
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2014 20:57

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af Thomas KA »

Hej Alle

jeg har en 40 m2 stue opvarmet med gulvvarme. Vedhæftede billede viser "udstyret". Jeg aner nada om det, men kan i hvert fald ikke rigtig få varme i stuen. Der er trægulv, så skrue op for fremløbstemperaturen går nok ikke. Pumpens hastighedsindstilling er gået i stykker, men den kører på middelstyrke. Men er der andet jeg kan skrue på ifl at få mere varme?
foto(4).JPG

erikskou
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 31 okt 2014 12:47
Mit fyr: Alcon 6 kedel + Scotte 20Kw brænder
Areal: 160
Brændsel: Træpiller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Mørke, Djursland
Kontakt:

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af erikskou »

Prøv at checke om der er luft i systemet.
Den cylinder med den røde hætte er sikkert en automatisk udlufter. De kan som regel aktiveres manuelt.

/Erik
Jeg er Fiat fan, hva' fan er du?
Alcon 6 kedel. Scotte 20Kw brænder. Styring: Stokerstyring.dk fremvises gerne :)
160 m² Forbrug: 6t/år, Fyrrum i udhus, 20m præisoleret fjernvarmerør.
Fyrdata: http://online.stokerstyring.dk
Thomas KA
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2014 20:57

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af Thomas KA »

Det er der ikke. Har brugt den. Sorry, det burde jeg have skrevet. Tak for svaret. Hvad er de øvrige hvide håndtag/termostater eller hvad der nu er til?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af BWJ »

Det store "hoved" øverst th. I billedet, tag det af og tjek om forpakningen (stiften) selv springer ud når du trykker den ind.
Hvis den ikke gør, så slå forsigtigt men bestemt lige ind på den (enden) indtil den springer til yderstilling.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af newpas »

Den lille hvide hætte regulerer gennemstrømningsmængden i slangen og den nederste store hvide er sandsynligvis blandeshunten som bestemmer temperaturen i det vand du sender frem i slangen.

Thomas KA
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2014 20:57

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af Thomas KA »

Stiften i det "store hvide hoved" fungerer. Men hvad gør det? Jeg troede det var , det som styrede temperaturen på vandet. Skal jeg skrue op for gennemstrømningsmængden?
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af newpas »

Kan du ikke tage dæksel af pumpe og manuelt skubbe "tappen" op på max. Evt også åbne mere for gennemstrømningsmængde. Du kan jo også føle på fremløbet og skrue temp så højt op som du synes er forsvarligt. Men er det et nyt problem eller?? Måske dumt spørgsmål, men kører pumpen? Og har du samme temp som tidligere på dit anlæg og kører hovedpumpen som normalt?
Thomas KA
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2014 20:57

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af Thomas KA »

Har også været i tvivl om pumpen kører, men har taget skruen af fronten og så tændt og den ser ud til at køre. Problemet er ikke nyt. Havde det også sidste vinter. Hovedpumpen kører.
pendec

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af pendec »

Er du sikker på det er trægulv ? Det ser mere ud som en kombination af beton + trægulv og så bliver overflade temp jo ikke nær så høj som hvis rør lå direkte under trægulv ?

du kan vel også mærke på rørene om der cirkulerer varmt vand i rør? selvom du måske kun har 30g (har selv 34g lige nu) så kan du da mærke at røret ikke er koldt ;)
Thomas KA
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2014 20:57

Hjælp til gammel gulvvarme kreds

Indlæg af Thomas KA »

Det er beton gulv med rør i (ander ikke hvor dybt de ligger) med trægulv ovenpå. Kan ikke rigtigt få fat i rørerene og mærke ud over på det sete på billedet

Besvar