Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ecoteck overopheder

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Franceska
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014 23:30

Ecoteck overopheder

Indlæg af Franceska » 17 nov 2014 23:39

Hey,

Har et problem med min ovn, ecoteck franceska. Den er begyndt at overophede temmelig meget, dvs den stopper ikke ved "aftalt" temperatur og i brændkammer bliver flammerne voldsomme. Det medfører så at selve ovnen også bliver for varm og der kommer en lugt af "brændt metal". Display ved pille lågen i toppen er desuden helt sløret når den kommer op i varme men det har den altid gjort og ved så ikke om det er noget der hænger sammen? Håber der er nogen kyndige mennesker der kan lede mig i retning af en løsning da det ikke er rart ikke at vide om det hele er ved at brænde sammen:) forhandler er kontaktet gentagne gange og alle gange siger han bare at den skal renses, har dog renset alt og blæst støv og ud af blæser osv.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Ecoteck overopheder

Indlæg af Landlyst » 18 nov 2014 07:41

SÅ kontakt forhandler igen og sig det ikke hjælper.... Så må han jo komme og reparere den, hvis den er under garanti endnu, så er det UB.... Men der er jo noget styrringsmæssigt.... Så fat i forhandler igen.

Franceska
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014 23:30

Ecoteck overopheder

Indlæg af Franceska » 18 nov 2014 08:44

Ikke på garanti, den er 4 år.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Ecoteck overopheder

Indlæg af Zarge » 18 nov 2014 11:00

Viser styringen den rigtige temperatur, tænker om det kan være en føler der er dårlig så styringen ikke "ved" ovnen er for varm?

Franceska
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014 23:30

Ecoteck overopheder

Indlæg af Franceska » 18 nov 2014 13:37

Den viser temperatur og lader også til den er rigtig, skulle feks gå på spare funktion ved 30 grader men da jeg vågnede i nat ved at den lugtede underligt stod den på 34,5 og den burde ikke kunne stige så voldsomt i grader ved sparefunktion, omend slet ikke.


Franceska
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014 23:30

Ecoteck overopheder

Indlæg af Franceska » 18 nov 2014 17:09

Har nu haft fuld gang i den hele dagen og her til aften begynder den igen med balladen, normalt ville flammer vokse lidt for derefter at falde igen, det sker bare ikke, flammer vedbliver at være store, så nok derfor den brændte lugt da de når helt op til pladen. Hvilken komponent styrer størrelse på flammer? Er det luftindtag eller en eller anden form for blæser?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ecoteck overopheder

Indlæg af BWJ » 18 nov 2014 18:45

Har du haft Skamolpladerne I brændkammeret ude og renset bag, og sidepladerne afmonteret, og skruet de små røgplader af, og støvsuget bag ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Ecoteck overopheder

Indlæg af Zarge » 18 nov 2014 20:59

Ok, du siger flammerne stiger når den skulle slukke...
Det lyder da umiddelbart somom den som en del af nedluknings processen stopper for pille tilførslen og skruer op for blæseren for hurtigt af få pillerne brændt af så oven går ud...Der sker såbare noget så pille tilførslen IKKE stopper... Og kombineret med den øgede blæst, så går ovnen amok... Lyder det fornuftigt?

Franceska
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014 23:30

Ecoteck overopheder

Indlæg af Franceska » 19 nov 2014 08:06

Den skal ikke slukke helt men gå på sparefunktion. Dvs laveste niveau indtil temp er lidt under det jeg ønsker så starter den fyringsprogram igen.
Prøvede igår at fjerne en af siderne på ovnen da flammerne ikke ville dæmpe sig og siden har den kørt normalt. Kan det være manglende luft til noget af det indre i maskinen som kan lave problemer? Kan bare ikke se hvad der skulle være afhængig af luft som sådan...

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ecoteck overopheder

Indlæg af BWJ » 19 nov 2014 16:26

Franceska skrev:Den skal ikke slukke helt men gå på sparefunktion. Dvs laveste niveau indtil temp er lidt under det jeg ønsker så starter den fyringsprogram igen.
Prøvede igår at fjerne en af siderne på ovnen da flammerne ikke ville dæmpe sig og siden har den kørt normalt. Kan det være manglende luft til noget af det indre i maskinen som kan lave problemer? Kan bare ikke se hvad der skulle være afhængig af luft som sådan...
Den trækker ikke luft fra siderne, det eneste sted den tager luft ind, er fra det lille rør bagpå som ender under brænderskålen, ca. ø30mm.
Den trækker luft ind ved undertryk fra skorstensblæseren.
Tjek om det lille rør er rent .
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar