Orlan Gasogen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
akrag
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag »

Når jeg fyrer i Orlanen for øjeblikket, kører kedeltemperaturen op på 78 gr og bliver der under næsten hele perioden indtil min akkutank er omkring 72-75 gr på de 3 øverste termometre og når så det nederste begynder at stige, stiger kedeltemperaturen osse op mod 85 gr( driftstermostatindstilling på kedel) og hvis den ikke er brændt ud, går den i pausefyring. Er det normalt? Ikke at jeg ser det som et problem -tolker det som akku kan tage fra.
Jeg har en Laddomat 21 med 72 gr termoelement( John Skov anbefalede) og 1" rør overalt.

jopa

Orlan Gasogen

Indlæg af jopa »

akrag skrev:Når jeg fyrer i Orlanen for øjeblikket, kører kedeltemperaturen op på 78 gr og bliver der under næsten hele perioden indtil min akkutank er omkring 72-75 gr på de 3 øverste termometre og når så det nederste begynder at stige, stiger kedeltemperaturen osse op mod 85 gr( driftstermostatindstilling på kedel) og hvis den ikke er brændt ud, går den i pausefyring. Er det normalt? Ikke at jeg ser det som et problem -tolker det som akku kan tage fra.
Jeg har en Laddomat 21 med 72 gr termoelement( John Skov anbefalede) og 1" rør overalt.
Virker helt normalt.
Har så sat min kedeltmp til 85gr i stedet.
akrag
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag »

Tak jopa - så er jeg glad.
Brugeravatar
frank lund
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2010 20:55
Mit fyr: Ikke udfyldt

Orlan Gasogen

Indlæg af frank lund »

hej.
Hvordan har Orlan - Atmos kedler det med at affalds træ ? tænker på med søm og skruer og alt muligt andet ??

Mvh Frank Lun
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen »

frank lund skrev:hej.
Hvordan har Orlan - Atmos kedler det med at affalds træ ? tænker på med søm og skruer og alt muligt andet ??

Mvh Frank Lun
Der er ingen keramiske dyser der bryder sig specielt meget om rødglødende søm, skruer og dørhængsler.
Det er uomtvistligt at det nedsætter levetiden på dysen til måske det halve.
Man kan som nogle gør herinde, få lavet sig en 10-15 mm tyk stålplade som lægges ned oven på dysen for at beskytte denne.

Men til Orlan kan man faktisk købe en støbejerns dyse, der meget bedre kan holde til det.
http://www.vigasproblemer.dk/216696133/ ... atid=69027

akrag
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag »

John Skov: Der står, den kun passer til Orlan standard -vil det sig ikke til Super S fx? Som jeg lige har købt her i august 2014.
Hvis man skifter til støbejernsdyse, kører det så stadigvæk ok med alm. brænde? Er vel heller ikke bare lige at gøre??

Er lidt interesseret fordi jeg er blevet tilbudt gratis noget affaldstræ -knastørt, men med ret mange søm og skruer, beslag osv.
jopa

Orlan Gasogen

Indlæg af jopa »

De kan holde til lidt af hvert.
Der er røget en del paller igennem min og dysen er stadig pæn selvom jeg smider en skovl energikoks i den en gang i mellem.
akrag
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag »

OK- så er det altså heller ikke værre?
akrag
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag »

Havde mit første strømsvigt med min nye Orlan 25S igår aftes - lige fyldt op 20min før - og kl.19.20 ryger strømmen fra SEAS-NVE. Efter 1 time begynder den at rumle og temperaturen svinger mellem 85 og 105 gr.C med boblelyde( den koger altså). Dette står på en times tid hvorefter strømmen kommer igen og alt bliver normalt efter 10 minutter.
Har bestilt en 2,8 kW benzin nødstrømsgenerator hos P.Lindberg idag for det kommer garanteret igen- elnettet er blevet dårligere og dårligere her de sidste par år. Det erkender myndigheder og eldistributører osse selv.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen »

akrag skrev:Havde mit første strømsvigt med min nye Orlan 25S igår aftes - lige fyldt op 20min før - og kl.19.20 ryger strømmen fra SEAS-NVE. Efter 1 time begynder den at rumle og temperaturen svinger mellem 85 og 105 gr.C med boblelyde( den koger altså). Dette står på en times tid hvorefter strømmen kommer igen og alt bliver normalt efter 10 minutter.
Har bestilt en 2,8 kW benzin nødstrømsgenerator hos P.Lindberg idag for det kommer garanteret igen- elnettet er blevet dårligere og dårligere her de sidste par år. Det erkender myndigheder og eldistributører osse selv.
Har du ikke tilsluttet din kølesløjfe?

Besvar