Skifte fra Stoker til Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af triumph »

pille bruger skrev:

Hvorfor skulle det være et problem at der står en kompressor med tryk på ?
Det er enkelt, og der er ikke noget mekanik der knækker af når man betjener det.
Og nej, der var ingen skjulte hentydninger til andre fyr her.
Det er afprøvet på tidligere modeller af kedler, og er fravalgt.
Fordi en kompressor bliver utæt, så luften løber baglængs ud gennem indsugningen. Magnetventil/slanger kan også blive utætte. Og en kompressor, magnetventil mm. Er altså mere kompliceret en end et stykke bøjet ståltråd på en pind

Selvom der gives besked når sneglen giver noget andet end forventet, så betyder det vel ikke at fødningen bliver mere præcis, eller ?

dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines »

"til den pris" ... Man ser verden fra forskellige vinkler og gud skevtak og lov for det - det holder producenterne & udviklingen igang samt presser priserne :)

1. Jeg har fyret i 4,5 vinter, kører med rumtermostat og deraf mange optændinger men kun haft een tænder som stod af indtil nu.. Satte en keramisk i iht test for q-pro, men den anden (nr 2) ligger på hylden

2. Lufttryk = ingen mekanik/metal mod metal / bevægelige sliddele, what's not to like?

3. Til den pris, 34-35000kr for et komplet, fuldautomatisk fyr, med nok en af markedets mest udviklede styringer... Ja fy føj da :) havde man bare valgt en blacksmith :) :)

Hver sin smag, og jeg som NBE ejer, ved hvad jeg ville vælge, men ville gerne se om et MGM (som er det eneste fyr der til prisen kan matche RTB på papiret) er lige så gennemført, jeg tror det er, men vil gerne lige se et IRL ;)
Tom_AT skrev:
Både MGM, Vølund, Iwabo og sikkert andre har jo brænderrens uden at kræve kompressor. Så jo, det er da i den grad en unødvendigt kompliceret måde at gøre det på.

RTB er sikkert en fin kedel. Men specielt genbrug af el-tænder og det kompressorrens stinker da langt væk af venstrehåndsarbejde fra dem der har designet kedlen/brænderen. Ikke mindst til den pris.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Tom_AT »

dannidines skrev:"til den pris" ... Man ser verden fra forskellige vinkler og gud skevtak og lov for det - det holder producenterne & udviklingen igang samt presser priserne :)

1. Jeg har fyret i 4,5 vinter, kører med rumtermostat og deraf mange optændinger men kun haft een tænder som stod af indtil nu.. Satte en keramisk i iht test for q-pro, men den anden (nr 2) ligger på hylden

2. Lufttryk = ingen mekanik/metal mod metal / bevægelige sliddele, what's not to like?

3. Til den pris, 34-35000kr for et komplet, fuldautomatisk fyr, med nok en af markedets mest udviklede styringer... Ja fy føj da :) :) :)

Hver sin smag, og jeg som NBE ejer, ved hvad jeg ville vælge, men ville gerne se om et MGM (som er det eneste fyr der til prisen kan matche RTB på papiret) er lige så gennemført, jeg tror det er, men vil gerne lige se et IRL ;)
Arh.. Tror du trykluften opstår på magisk vis? Der er en hel del bevægelige dele i sådan en kompressor. Desuden kan sådan en magnetventil sagtens gå i stykker.
At en styring er veludviklet er jo rigtigt fint. Men mig bekendt er sådan en NBE styring nærmest unødvendigt avanceret. Det er ikke nødvendigvis et plus i min bog.

Desuden har MGM den fordel at der stadig er garanti på om du så installerer selv eller helt selv vælger hvilken installatør du vil benytte.
dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines »

Nej nej, selvfølgelig gør jeg ikke det, ved faktisk en smule om pneumatik :) men hey, jeg driller dig grundet din "fjentlighed"

Mht garantien, ja det er lidt noget spøjst noget, det giver jeg dig - tænk, at man ved brug af godkendt montør, og årligt service giver 36mdr garanti mod et lovkrav på 6mdr - mobber igen ;)

Hov Tom, kører du evt. stadig i en Ford T, eller trives du fint med hest og kærre? For du må da bande klimaanlæg, servo, elruder, airbags og alverdens udvikling væk :D
Tom_AT skrev:
Arh.. Tror du trykluften opstår på magisk vis? Der er en hel del bevægelige dele i sådan en kompressor. Desuden kan sådan en magnetventil sagtens gå i stykker.
At en styring er veludviklet er jo rigtigt fint. Men mig bekendt er sådan en NBE styring nærmest unødvendigt avanceret. Det er ikke nødvendigvis et plus i min bog.

Desuden har MGM den fordel at der stadig er garanti på om du så installerer selv eller helt selv vælger hvilken installatør du vil benytte.
pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec »

dannidines skrev:Mht garantien, ja det er lidt noget spøjst noget, det giver jeg dig - tænk, at man ved brug af godkendt montør, og årligt service giver 36mdr garanti mod et lovkrav på 6mdr - mobber igen ;)
Den her såkaldte 5 års garanti er på forskellige salgssider for MGM mere skrevet som 5 års reklamationsret, som ikke er helt det samme og det kræver stadig årligt service fra MGM til 1950,- her , så de vilkår for MGM vs. RTB ligner lidt hinanden.

Du får ikke 36 måneders reklamations ret fra NBE gratis, vel? De giver dig kun 6 måneders fuld garanti, hvis du selv ringer til den lokale vvs'r, så vilkårene er vist ikke optimale her, for det gør jo den samlet pris lidt uoverskueligt når en godkendt montør så tager en god ekstra pris ift. den lokale montør, så heller ikke en fordel.
Garanti på RTB
  • Montering slutbrugeren 6 mdr.
    Montering ikke certificeret forhandler 6 mdr.
    Montering af certificeret forhandler + pillefyret online på Stoker Cloud: 12 mdr.
    Montering af certificeret forhandler + pillefyret online på Stoker Cloud + årlige service besøg 36 mdr.
Er prisen for årligt service så på samme vilkår som MGM? Det ved jeg ikke men gætter på der er forskelle når MGM vil fremhæve deres fordele som garanti dækket. Så de totale omkostninger for RTB på samme vilkår som MGM kan godt blive 10-15K dyrere på 5 år.(Kun 5K hvis du lige sammenligner 10K på MGM)
Dog er det vel værd at tage med hvis man skal lægge 15K mere oveni indkøbsprisen for en garanti når vare købes, med en god plan for udgifter over 5 år, sådan ville firma'r jo planlægge afskrivninger, så hvorfor ikke privat.

dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines »

Pendec, du gentager bare det jeg skriver? Brug af godkendt montør, årligt service... ??


Men faktisk giver jeg ikke meget for serviceordningerne, da man kan skifte mange dele for ex 3 år service af ex 1950kr/år = ca 5850kr.

Men men men, håber trådstarter vælger noget han bliver glad for, og at Tom ikke kløjser udnødigt i noget ;)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Tom_AT »

dannidines skrev:Pendec, du gentager bare det jeg skriver? Brug af godkendt montør, årligt service... ??


Men faktisk giver jeg ikke meget for serviceordningerne, da man kan skifte mange dele for ex 3 år service af ex 1950kr/år = ca 5850kr.

Men men men, håber trådstarter vælger noget han bliver glad for, og at Tom ikke kløjser udnødigt i noget ;)

Jeg kløjes skam ikke i noget :)
Jeg falder bare ikke på røven over et par "smarte" features på RTB kedlen.

Og hvad angår AC og alt det andet smarte, så er jeg skam stor tilhænger af alt lækkert grej der kan bruges til noget. Men at gøre tingene avancerede alene for at gøre dem avancerede giver jeg ikke meget for.

Vølund, MGM osv.. klarer sig jo fint uden :) Og sikkert også Baxi, passat osv..
pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec »

dannidines skrev:Pendec, du gentager bare det jeg skriver? Brug af godkendt montør, årligt service... ??
Så har du misforstået pointen.

Det handler om hvilke behov trådstarter har, og på hvilke vilkår han får den ekstra garanti fra sælger. Her har MGM jo scoret lidt på at dække sliddele, det har NBE ikke engang gidet beskrive i deres garanti vilkår som værende udenfor denne garanti hvis i har ret og at el tænder ikke er dækket hos NBE, så sælger de vist en garanti på skjulte betingelser?.

Igen, vigtigt er den som ikke kan selv, og vil udnytte en service kontrakt som dækker arbejdsløn, giver 5 års dækning af reservedele i den periode og udgiftsfri så længe man betaler for service helt op til 10 år for dækning af kedel ;) Så er der jo intet forkert i aftalen, man skal bare læse lidt på de vilkår man tror man får tilbudt.

Flere RTB forhandlere vil også give individuelle service tilbud, så de afhænger nok klart af om man vil have timepriser med/uden og sliddele dækket? og måske endda bedre vilkår end garantien fra NBE giver?

MGM forholder sig bare til reklamationsret, og loven giver dig kun 6 måneders "køber har ret" og er det hvad MGM fortsætter med i 36 måneder? Som vel betyder noget som fejler som oprindeligt burde virke i den periode som man har dækning og man formoder køber altid har ret? eller vil MGM have forbehold her også? De er nemlig også svære at læse hvis deres mgm-pillefyr.dk er deres hjemmeside som er rimelig kedelig og mangler information (som udvidet reklamations info).

[tag]Tom_AT[/tag] Husk Garanti gives ikke af MGM, kun udvidet reklamationsret ved betaling af service ordning eller kun standard 24måneders reklamationsret. Det har de lagt vægt på at nævne.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af HR LUCCA »

Nu vil jeg blande mig lidt icon_cheesygrin.gif , hvorfor ikke selv lave det eftersyn og spare pengene til stumper eller et nyt fyr om nogle år , :wink: et eftersyn er efter min mening kun noget man vælger og gøre hvis man har 10 tommelfingere på hænderne ,eller ikke interesseret sig for og lave det , til mit Scotte er der en fin forklaring i manualen til hvornår de enkelte ting skal renses og efterses , lige til og gå til icon_cheesygrin.gif ,
Hvis man kan/vil lave næsten alt på sit fyr vil jeg vælge Scotte/RTB af 2 grund , den først er reservedele , priserne er Meget lave sammenlignet med mange andre , og så er der mange forhandlere = hvis man ikke er tilfreds med et sted og handle , finder man nemt en anden forhandler icon_cheesygrin.gif ja selv på Ebay kan man nu finde stumper til det , :wink: den anden grund til og vælge Scotte/RTB er den store hjælp der er og få på dette forum og ikke mindst på Storkerforum , mange af de andre ikke så kendte mærker går der sommetider dage før der er hjælp og hente , hvis man får noget :|
pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec »

HR LUCCA skrev: mange af de andre ikke så kendte mærker går der sommetider dage før der er hjælp og hente , hvis man får noget :|
Så er det godt MGM har så fin support på forum't her, præcis som RTB'n har ;) Der findes da gode eksempler ikke mange dage gamle på MGM support her som fungerede på få dage med service onsite/på stedet.

Men korrekt, nogle af de 7 år gamle knaskere kan godt være svære at finde hjælp til for slet ikke at tale om 14 år gamle modeller.

Besvar