Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 17 nov 2014 08:09

pille bruger skrev:Forskellen på Scotte og RTB er kedlen.
SUPER, tak for info... :great:


Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Smut 25 » 17 nov 2014 08:13

Kedlen på rtb er dansk Black star er vidst fra Tjekkiet eller i den retning..

Jeg ville klart gå efter en fra nbe

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 17 nov 2014 08:22

Smut 25 skrev:Kedlen på rtb er dansk Black star er vidst fra Tjekkiet eller i den retning..

Jeg ville klart gå efter en fra nbe
Danskproduceret klinger også bedst i mine ører, selvom de sikkert også er dygtige i Tjekkiet. Jeg er blevet MEGET varm på denne løsning efterhånden, og har udelukkende hørt godt om selve produktet, selvom jeg kunne få en Blackstar for næsten 15.000 mindre.

RTB 10 kW 220

Men i sidste ende skal det ikke være pengepungen, men hvor nemt det er at holde fyret kørende, der tæller. Jeg vil hellere ligge 15.000 ekstra, og så spare 2 ½ times rensning pr. uge. På et år ender det med at blive mange timer man bruger på fyrrumsgulvet med hammer og mejsel. :wink:

pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec » 17 nov 2014 09:06

Expendable skrev:Men i sidste ende skal det ikke være pengepungen, men hvor nemt det er at holde fyret kørende, der tæller. Jeg vil hellere ligge 15.000 ekstra, og så spare 2 ½ times rensning pr. uge. På et år ender det med at blive mange timer man bruger på fyrrumsgulvet med hammer og mejsel. :wink:
Well, overdrivelse fremmer forståelse ;) Jeg bruger ca. 15-20mins her hver 3 el. 4. uge, og så tømmer jeg lige askebakken (30sec) engang om ugen. Så 2 1/2 time er måske stoker stilen men pillefyr kan altså håndteres på ingen tid.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 17 nov 2014 09:13

pendec skrev: Well, overdrivelse fremmer forståelse ;) Jeg bruger ca. 15-20mins her hver 3 el. 4. uge, og så tømmer jeg lige askebakken (30sec) engang om ugen. Så 2 1/2 time er måske stoker stilen men pillefyr kan altså håndteres på ingen tid.
Se DET kan jeg lide at høre. :D Fra jeg går ud i fyrrummet, til jeg er inde igen og kan tage et varmt bad, går der mellem 2-2½ time, alt efter hvor hårdt soden sidder i herd og indføringshul til herden. Og det er en operation jeg har må foretage ugentligt, for at være sikker på at gearsplitten ikke knækker. Så 15-20 min. hver 3 el. 4 uge, lyder som en tur i parken i modsætning til min nuværende arbejdsbyrde. ;)


dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines » 17 nov 2014 09:23

Som @pille bruger skriver, så er forskellen på Scotte/woody og RTB selve kedlen. Men det siger ikke så lidt..

Brænderen må siges at være gennemtestet og trimmet fra fabrikken, så om du vælger Scotte/Woody/RTB så få du en state of the art brænder.

Opop i Tjekkiet er en helt fin producent, og producerer (har hvertfald gjort) kedler for flere mærker, også Stoker modeller - BlackStar varianten er dog udviklet i samarbejde mellem NBE og Opop, så den finder du (umiddelbart) kun på NBE fyr og er en fin kedel ned fokus på effektiv forbrænding samt nem rensen og mulighed for at tømme askeskuffen under drift.

RTB kedlen er lavet hos Rustek i Jylland og er en 100% DK NBE produktion (de har lige vundet en erhvervspris for bl.a. at rykke produktion TIL DK).

RTB kedlen er et sammensurium af alle de top komponenter NBE har udviklet, brænderen, kompressorrens (her 3 delt - kedel højre side, kedel venstre side og brænder), lukket kedel (helt tæt - optimal til iltstyring), Ø100 røgrør, kombineret med kedelkonstruktionen giver højere flow uden tab af effektivitet med højere røgtenperatur = bedre til ældre skorstene, automatisk askeudtag (kan indeholde 2-3 tons) og kan tømmes under drift, mulighed for at styre solfanger/VVB prioritet/vejrkompensensation samt gulvvarmekreds.. Alt ialt et fyr som kan ALT hvad dit hus skal bruge af varmeproduktion og det kan overvåges/justeres/starte og stoppes online samt overvåges af NBE cloudservice som henvender sig til forbrugeren ved uhensigtsmæssig drift.

Mit RTB blev sat til, justeret ud fra iltstyringen og har kørt lige siden (lufter dog ud i radiatorer, men det er ikke fyrets skyld :) )

Det jeg godt kan lide ved RTB (NBE generelt) er, at det er en dansk producent, reservedele forhandles mange steder og til en billig mønt - se deres youtube klip hvor Jannick og Kim fortæller om et godt produkt til billige penge.

BTW RTB og Scotte/Woody bruger samme reservedele - blæser/gearmotor/kondensatorer/ventiler osv, og tingene kan man nemt selv skifte hvis der skulle være behov.

Som sagt før, held og lykke med valget - glæder mig til at høre om det bliver RTB eller MGM, jeg prøver selv at finde en som vil vise mig sit MGM, da jeg er meget nysgerrig på det mærke.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 17 nov 2014 09:56

KONGE info dannidines :great:

Jeg har nemlig kigget på både MGM og RTB producenternes hjemmeside, og jeg må indrømme at jeg indtil videre står mere i RTB lejren end MGM. Jeg har dog kun hørt fra RTB ejere herinde endnu, og håber også at én i mit område har mulighed for at kunne invitere på fyrspark på hhv. RTB og MGM, så jeg kan sammenligne lidt. Men indtil dét sker, vil jeg nok mest hælde til RTB.

Jeg kan godt lide at det er simpelt (så jeg kan rode med det selv), samtidig med at det er et helt gennemtestet system lavet af high-end komponenter, kombineret med overvågning via StokerCloud. Prisbillige reservedele er KUN et plus, da jeg helst vil holde den dyre VVS'er fra døren, når først løsningen er monteret. Især at det er godt til en ældre skorsten tiltaler mig, da mit hus er et gennem renoveret landhus fra 1890. Jeg ved nemlig ikke hvilken type skorsten det er, så jeg vil helst ikke ud i at der skal laves en ny. :wink: Tømning under drift og selvrens = ingen servicestop... What's not to like? Alt i alt bliver jeg mere og mere overbevist om at RTB'en er det helt rigtige valg for mig.

Som en lille åndssvag ting, så er jeg ikke super pjattet med designet på MGM, hvilket også er noget der taler for RTB'en... Jeg VED godt at det er totalt åndssvagt, men jeg er nemlig selv designer, så jeg har det bedst med noget der også er pænt for øjet. :)

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nasty » 17 nov 2014 10:58

Har en woody mini og jeg kigger forbi mit ca en gang i ugen når der skal piller på rengøring ca 2-3 gange om året og det tager ikke mere en 15 min ca.
Det er drift stabil har kun haft 4 drift stop på de 2 år jeg har haft det de 2 stop var eltænder og 2 på mangle piller
så du kan roligt tage en blackstar det har jeg ikke fortrudt jeg fik i stedet for ekoen
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 17 nov 2014 12:20

NBE pillefyr fylder også rigtigt meget på dette forum. Lidt for meget vil nogen måske mene ;-)

Men det vil være en skam at vælge NBE pillefyr alene ud fra det faktum at NBE koret er størst er dermed skråler højest. De fylder jo meget i denne tråd.

Der er nogle detaljer på fx MGM der er noget mere gennemtænkte end på fx RTB og Woody.
Scotte/Woody er kendt for en notorisk dårlig el-tænder. Det problem har man overført til RTB'en. Man har så bare monteret 2 el-tændere i stedet for at tænke i nye baner. Underlig doven løsning hvis du spørger mig.
MGM'en kører med røgsuger hvilket vil sige der er undertryk i kedlen. Så skal fyret stå i bryggerset er det måske værd at tage med i sine overvejelser da du så undgår en del aske og støv ud i rummet.

Vølund Pellux 100 var måske også værd at overveje. Også med en god holdbar el-tænder :)

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 17 nov 2014 12:31

Mange tak for ekstra input, Tom_AT, :) Jeg har haft kigget på et Vølund Pellux 100, men da det er helt oppe i 20 kW (modulerende fra 6), er jeg bange for at det måske bliver for stort til mit forbrug. En del af mit problem er allerede nu, at min stoker (18 kW) er for overdimensioneret til huset.

Godt at høre om problemerne med el-tænderen, den har jeg nemlig ikke hørt før... Og du har helt ret, en fordobling af el-tænderne vil ikke løse det problemet hvis begge failer på samme tid. Fyret står i separat fyrrum i min lukkede garage, så en lille smule støv og aske sker der ikke noget ved - selvom det naturligvis er rarest helt at undgå det. :wink:


Besvar