Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Automatgear og brændstoføkonomi

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af newpas » 15 nov 2014 11:43



Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af martin_b » 15 nov 2014 11:48

Når man køber ved "engrossalg", altså et handelskøb modsat forbrugerkøb, så er der ingen garanti, og sådan er købeloven faktisk.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af Aerobatic » 15 nov 2014 11:51

newpas skrev:Er der ikke noget med at forhandler ikke kan fraskrive garanti uanset pris?
Jo, men ikke hvis den er solgt til cvr nr. så kan der frit aftales ingen reklamation.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af newpas » 15 nov 2014 13:40

Så hvad var lige fordelen ved at købe med cvr?? :shock: :oops:

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af martin_b » 15 nov 2014 13:46

newpas skrev:Så hvad var lige fordelen ved at købe med cvr?? :shock: :oops:
Tjah, fordi forhandleren ikke skal regne garanti med i bilens pris, kan han sælge den billigere til CVR, hvor der jo ingen garanti er. Der er typisk ret meget at spare, men det er så også en stor risiko.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


calle

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af calle » 15 nov 2014 15:40

Tilbage til startspørgsmålet. Brændstoføkonomi. Det er min erfaring med en 2,7 TDV6 commonrail, at man kan spare en del, hvis man gider sætte bilen i neutral, når man holder for rødt, men så mister man naturligvis komforten ved automatgear. Desuden kan man spare en del ved at skifte manuelt tidligere op gennem gearene, men hvem gider det med automatgear. Det koster lidt at køre i sådan en æske, men til gengæld er der så noget stil over at smække en tusse på disken for en fuldtankning, mens de andre kunder med rystende hånd står og fedter med en gammel beskidt halvtredser icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Mht. powershift/DSG, og hvad de dersens uægte tomatkasser nu ellers hedder, så skal man altså stadig holde dem med bremsen, når man holder for rødt, med mindre man altså gider sætter gearvælgeren i neutral. Det koster. Især i et regnestykke, hvor man sparer kørelyset væk bagpå, blot for at få en bedre brændstoføkonomi :shock: :shock: :shock: :shock:

Venlig hilsen

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af martin_b » 15 nov 2014 16:50

Brændstoføkonomien har i hvert fald ikke skuffet i den tid vi nåede at køre i den. En tur fra København til Sønderjylland gav 21,8 km/l hvilket er meget acceptabelt. Bilen er købt som den der skal køre 120 km dagligt, så den ville have været ideel, hvis ikke den altså gik hen og døde...
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af BWJ » 15 nov 2014 17:03

calle skrev:Tilbage til startspørgsmålet. Brændstoføkonomi. Det er min erfaring med en 2,7 TDV6 commonrail, at man kan spare en del, hvis man gider sætte bilen i neutral, når man holder for rødt, men så mister man naturligvis komforten ved automatgear. Desuden kan man spare en del ved at skifte manuelt tidligere op gennem gearene, men hvem gider det med automatgear. Det koster lidt at køre i sådan en æske, men til gengæld er der så noget stil over at smække en tusse på disken for en fuldtankning, mens de andre kunder med rystende hånd står og fedter med en gammel beskidt halvtredser icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Mht. powershift/DSG, og hvad de dersens uægte tomatkasser nu ellers hedder, så skal man altså stadig holde dem med bremsen, når man holder for rødt, med mindre man altså gider sætter gearvælgeren i neutral. Det koster. Især i et regnestykke, hvor man sparer kørelyset væk bagpå, blot for at få en bedre brændstoføkonomi :shock: :shock: :shock: :shock:

Venlig hilsen
Hvorfor mener du at der spares, ved rødt lys, ved at sætte i N, når vi taler aut. med converter.
Der skovles præcis lige meget olie rundt i converteren, om den står i D ell. N, så belastningen er præcis den samme :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af thy » 15 nov 2014 17:24

BWJ skrev:
Hvorfor mener du at der spares, ved rødt lys, ved at sætte i N, når vi taler aut. med converter.
Der skovles præcis lige meget olie rundt i converteren, om den står i D ell. N, så belastningen er præcis den samme :shock:
Jeg gør det nu aldrig..Men når den er i d eller andet gear vil den stå med et stører tryk på olien end i N hvor olien bare kan rotere frit altså mindre modstand..

Synes dog at mærke at olien efter nedbremsning til stop er med lavere tryk end hvis man lige ruller en meter frem for at stoppe igen..

Når de jeg har og haft trækker jo og skal holdes i bremse ved stop..
Tilgengæld ruller de aldrig baglæns når man holder op af bakke..
Mondeo aut 2008 med rigtig automat gear.. Tilgengæld ingen variabel svinghjul som det desværre jævnligt ses gå til ved mange km..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlæg af BWJ » 15 nov 2014 17:33

thy skrev:
Jeg gør det nu aldrig..Men når den er i d eller andet gear vil den stå med et stører tryk på olien end i N hvor olien bare kan rotere frit altså mindre modstand..

Synes dog at mærke at olien efter nedbremsning til stop er med lavere tryk end hvis man lige ruller en meter frem for at stoppe igen..

Når de jeg har og haft trækker jo og skal holdes i bremse ved stop..
Tilgengæld ruller de aldrig baglæns når man holder op af bakke..
Mondeo aut 2008 med rigtig automat gear.. Tilgengæld ingen variabel svinghjul som det desværre jævnligt ses gå til ved mange km..
Men det er vist teori at den skulle bruge mere brændstof, ligesom dem der hårdnakket påstår, at der er mærkbar forskel på forbruget når man bruger el-bagruden, never mind - jeg vil ikke undvære nogen af dem :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar