Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 12:33

Hej folkens,

Jeg står i en situation, hvor jeg nok må se mig nødsaget til at skifte mit fyr ud, i en nærmere ikke præ-defineret fremtid (½ - 1 år).

Jeg er pt. den ulykkelige ejer af et KL Goliath 18 kW fyr, der er begyndt at volde mig en del hovedbrud. Jeg syntes generelt at det har et alt for højt serviceniveau, samtidig med at det er aaalt for stort til huset (jeg burde kunne klare mig med 10 kW).

Det betyder både megen vedligehold/service samt en masse penge der bare ryger direkte op igennem skorstenen, fordi stokeren effektmæssigt ikke passer til huset. Derudover vil der være næsten 11% virkningsgrad at hente alene ved skift til pillefyr, for slet ikke at tale om dét der kan spares fordi nuværende løsning er for overdimensioneret til mit forbrug.

Hertil skal det nævnes, at jeg søger en løsning der kan passe sig selv, uden at jeg konstant skal gå og pille ved det, kontrollere det, eller lave servicestop to gange om måneden pga. rengøring (som det er nu, skal jeg gøre det min. hver 14. dag). Den løsning jeg har kig på, burde kunne nøjes med servicestop efter 2-3 tons afbrændte piller, hvilket vil betyde maks. et halvårligt servicestop for mit vedkommende.

NØGLEORD:

- Driftsikkerhed (Jeg skal helst kunne holde VVS'eren HELT fra døren).
- Simpel løsning (Jeg vil selv kunne rode med det).
- Nem og hurtig rengøring.
- Få servicestop.
- Nem og overskuelig indstilling af fyret.
- Alarm og indstillingsmulighed via app eller internet (dette er dog nice-to-have, og ikke need-to-have).
- Kvalitetsprodukt = billige reservedele og få/ingen nedbrud.


Jeg har kig på et Scotte Blackstar 10 kW (V.10) fra Q-Pro, hvor jeg tænker på at få det MED montage, da jeg ikke selv er super håndværker.

Scotte Blackstar 10 kW

Jeg leder efter pro's og con's, både til løsningen men også til selve forhandleren. Det skal siges at jeg bor blot 15 km. fra denne, så det vil jo være meget nærliggende at vælge netop ham til salg og montage.

Jeg hører rigtig gerne fra Jer der har erfaring enten med forhandleren, Blackstar kedlen eller Scotte brænderen sådan generelt. Kommentarer til andre løsninger modtages også med kyshånd, men nu havde min skorstensfejer blot foreslået Scotte Blackstar løsningen. :)

På forhånd tak,
Henrik
Last edited by 3 on Expendable; edited 14 times in total


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af triumph » 14 nov 2014 12:42

Der er ikke noget forgjort i og købe en scotte, du skal bare gøre dig klart hvad du vil have med i installationen inden ordre. Da der er mange smarte tilkøb der kan laves (rumtermostat, vv prioritering, styring af fremløbstemp, osv)
Hvis du kigger på 10 KW, så ville jeg også kigge på MGM og RTB da de kræver mindre tilsyn

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 12:50

triumph skrev:Der er ikke noget forgjort i og købe en scotte, du skal bare gøre dig klart hvad du vil have med i installationen inden ordre. Da der er mange smarte tilkøb der kan laves (rumtermostat, vv prioritering, styring af fremløbstemp, osv)
Hvis du kigger på 10 KW, så ville jeg også kigge på MGM og RTB da de kræver mindre tilsyn
:great: Super, godt at vide med alle de fancy tilkøb. Generelt skal jeg bare have så nem og overskuelig en løsning som muligt. Jeg ved ikke nødvendigvis om alle tilkøbene bidrager til dette? :wink:

Og tak for heads-up til både MGM og RTB, det skal klart researches lidt mere.

EDIT;

Jeg har kigget lidt mere på RTB, og er faldet over denne løsning: RTB 10 kW 220. Her står der bla. "Der er minimal pasning af et RTB fyr, du skal blot sørge for træpiller i siloen, samt tømme askeskuffen for hver 2-3.000 kg træpiller." Kan det virkelig passe, at eneste vedligehold er at tømme askeskuffen? Det lyder jo for godt til at være sandt.
Last edited by 1 on Expendable; edited 14 times in total

nemocharley

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 14 nov 2014 12:52

prøv at læs lidt på de forsk. underfora - inkl. "mit fyrrum og mine indstillinger". Og tag ud på nogle fyrspark inden du handler.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 13:04

nemocharley skrev:prøv at læs lidt på de forsk. underfora - inkl. "mit fyrrum og mine indstillinger". Og tag ud på nogle fyrspark inden du handler.
Jeg har læst lidt hist og pist, men syntes ikke rigtig at jeg kan blive voldsomt meget klogere på hvad jeg skal vælge og hvorfor. Jeg har blot 4 års fyr-erfaring, og det er udelukkende med min blå nemesis, Goliath'en. Derfor søger jeg lidt mere hands-on erfaring i et sprog selv en håndværker-handikappet kontor-nusser kan forstå. :P Jeg kender desværre ikke så mange med eget fyr, da de fleste i min omgangskreds enten bor i lejlighed eller i byzone hvor der bare skal åbnes for en radiator. :wink:

Jeg tror ikke at jeg ville få så meget ud at spørge en sælger om mine behov, da han i realiteten kunne bilde mig hvad-som-helst ind, bare for at få solgt lidt ekstra. De gode råd skal helst komme fra nogen som Jer herinde, da I/De ikke har økonomisk incitament for at jeg vælger den ene løsning frem for den anden.

Nå, det var lidt ud af en tangent... Men jeg prøver lige at pløje de forskellige underfora igennem en gang mere, for at se om jeg kan have glemt eller overset noget. :)


calle

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af calle » 14 nov 2014 13:06

Jeg synes jo det er rart med noget simpelt, så man har mulighed for at holde VVS-eren fra dørene. Scotte kan du selv rode med. Ved ikke hvordan RTB mv er.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 13:19

calle skrev:Jeg synes jo det er rart med noget simpelt, så man har mulighed for at holde VVS-eren fra dørene. Scotte kan du selv rode med. Ved ikke hvordan RTB mv er.

Venlig hilsen
Lige præcis, jeg har nemlig heller ikke et pengetræ ude i baghaven - så jeg skal også helst have det så gennemskueligt som muligt. Godt at høre, at Scotte'n ligger i den kategori. :great:

nemocharley

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 14 nov 2014 13:56

Expendable skrev:
Jeg har læst lidt hist og pist, men syntes ikke rigtig at jeg kan blive voldsomt meget klogere på hvad jeg skal vælge og hvorfor. Jeg har blot 4 års fyr-erfaring, og det er udelukkende med min blå nemesis, Goliath'en. Derfor søger jeg lidt mere hands-on erfaring i et sprog selv en håndværker-handikappet kontor-nusser kan forstå. :P Jeg kender desværre ikke så mange med eget fyr, da de fleste i min omgangskreds enten bor i lejlighed eller i byzone hvor der bare skal åbnes for en radiator. :wink:

Jeg tror ikke at jeg ville få så meget ud at spørge en sælger om mine behov, da han i realiteten kunne bilde mig hvad-som-helst ind, bare for at få solgt lidt ekstra. De gode råd skal helst komme fra nogen som Jer herinde, da I/De ikke har økonomisk incitament for at jeg vælger den ene løsning frem for den anden.

Nå, det var lidt ud af en tangent... Men jeg prøver lige at pløje de forskellige underfora igennem en gang mere, for at se om jeg kan have glemt eller overset noget. :)
Det er ikke alle der er uden økonomisk incitament her på forum, men det skulle gerne fremgå af deres signatur. Du kan sagtens få arrangeret fyrspark ved nogen herinde - folk plejer at være flinke til at vise frem.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af triumph » 14 nov 2014 13:56

Der kan være en god besparelse med rumtermostat/termostat i vvb/vv prioritering i overgangsperioder (samt forøget komfort)
Både MGM, RTB, og scotte har mulighed for at styringen kan håndtere dette, men det kræver ventiler bliver bygget ind i rørsystem

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pille bruger » 14 nov 2014 13:59

Expendable skrev:
:great: Super, godt at vide med alle de fancy tilkøb. Generelt skal jeg bare have så nem og overskuelig en løsning som muligt. Jeg ved ikke nødvendigvis om alle tilkøbene bidrager til dette? :wink:

Og tak for heads-up til både MGM og RTB, det skal klart researches lidt mere.

EDIT;

Jeg har kigget lidt mere på RTB, og er faldet over denne løsning: RTB 10 kW 220. Her står der bla. "Der er minimal pasning af et RTB fyr, du skal blot sørge for træpiller i siloen, samt tømme askeskuffen for hver 2-3.000 kg træpiller." Kan det virkelig passe, at eneste vedligehold er at tømme askeskuffen? Det lyder jo for godt til at være sandt.
Jeps, det er nemt med en RTB.
Efter indkøring er det bare at fylde piller på, og det blive den største udfordring at huske det.
Og ja, når du har brændt ca. nogle tons piller af, skal aske kassetten tømmes.
Får du behov for at se om alt fungere, kigger du på mobilen icon_cheesygrin.gif
E-mail /sms hvis noget er galt, glemt at fylde piller på f.eks.
Har du problemer med en indstilling, så kig i min profil, hvor du med det samme kan hente hjælp.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar