Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Beholde oliefyr?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Alex fs » 12 nov 2014 22:13

Hej
Nu er tiden endelig ved at komme hvor jeg skam overtage min beskedne ejendom.
Jeg går stadig i tanker om fyret. Det bliver noget Mgm selvom prisen er lidt høj.

Men nu er der flere der fortæller mig at jeg bor lade oliefyret stå. Det er en gammel støbejerns kedel.
På den ene side er det jo skønt hvis man skal væk i en 4-5 dage. Så kan oliefyret tage over såfremt der sker en fejl eller det løber tom.
Men ville det være helt hul i hovedet? Det kommer til at fylde godt i fyrrummet, men det skL ikke bruges til andet det rum.
Jeg ville så blot fylde diesel i et par dunker, når nu det var. (fyfy)
Og må man overhovedet koble 3 ildsteder til en skorsten? 1 brændeovn og de 2 fyr.?
Kan det kobles til med et y stykke?
Og endeligt, kan det passe at olie brænderen kører med lukket ekspansion? Jeg har endnu ikke bidt mærke i en beholder på loftet, omend jeg Heller ikke har kigget særligt efter.

På forhånd tak
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Landlyst » 12 nov 2014 22:16

UD med det oliefyr og høst energitilskudet på det...... Og det kommer alligevel aldrig til at køre....

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Alex fs » 12 nov 2014 22:21

Det jo også min tanke. Men på den anden side, så skal jeg allerede til januar ud 4 dage.
Og Mgm har vist kun til et par dage.
Jeg vil selvfølgelig ha lavet noget pilleopbevaring, men det bliver ikke så hurtigt.
Men man kunne jo altid bygge en lille kasse til at sætte ovenpå magasinet, også skrue godt ned :-)
Jeg er lidt rådvild
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Brandsen » 12 nov 2014 22:27

Halløj i forum,

Jeg havde i sin tid selv tænkt mig at udskifte en olie-stoker ( Salamander) med en Baxi,
indtil smeden gjorde mig opmærksom på, at det helt bestemt var en tvangstanke, som jeg
burde tale med min psykriater om.....for jeg havde masser af plads, så lad dog Salamanderen
bliver stående, og skær den nye Baxi parallelt ind på rørsystemet, og stil termostaten på
Salamanderen lidt under termostaten på den nye Baxi, for så tager olie-stokeren over helt
automatisk, hvis Baxi af én eller anden grund ikke leverer varme.
( Fejl, rensning, glemt at påfylde brændsel, væk i længere tid end magasin kan rumme, osv osv )

Det system fungerede perfekt i mange år.

Men, dels skal man have pladsen, dels kan man ikke få tilskud for at fjerne olie bæstet,
olietanken skal jo sløjfes alligevel på grund af alder før eller siden, og cirkulationspumpen
på den gamle olie-fætter burde sikkert også udskiftes til ny og mere energivenlig model,
.....og 117 andre årsager til at udskifte contra bare at opstille parallelt.

Men godt tænkt, lige at overveje udskifting contra parallel opstillling, det mangler de fleste
lige at overveje, og det gjorde jeg også selv, altså i første omgang 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Landlyst » 13 nov 2014 07:18

Altså jeg vil jo mene at hvis du ved du skal være væk i flere dage, så skal du vælge et magasin der er større end det.... Ellers går fidusen lidt af det.... Så var det måske bedre at overveje en helt ny oliebrænder i stedet....?


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Hjemme teori » 13 nov 2014 07:36

Jeg havde samme tanker om sikkerheden ved pillefyret. Men må sige at jeg ikke har haft flere nedbrud med pillefyret i de 3 år end jeg havde på Oliefyret i de forgangene 3 år (det var 6 år gammelt da det blev skrottet).

Men køb en silo som kan magte lidt længere driftperiode uden hjæp, det vil du blive glad for.

Hvis du vil have ekstra sikkerhed, så køb nogle EL-olie raditorer du kan stille op rundt omkring i huset, hvis det går galt, som du er bange for. Der stiller du også bare thermostatene lidt under rumtemperaturen.
Mvh. Sophus

woddy-jelling
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 02 jul 2013 15:46
Mit fyr: woddy blackstar 16 kw
Areal: 350
Brændsel: træpiller 8 mm

Beholde oliefyr?

Indlæg af woddy-jelling » 13 nov 2014 08:02

jeg synes du skal beholde oliefyret , jeg har koblet begge fyr på samme afgang med en svejst Y joint/røgrør , det er godkendt af fejeren , fremløb fra pillefyret kører gennem oliekedelen og videre ud i huset , så ved evt fejl eller meget forbrug , kobler oliefyret ind ved varmefald fra pillefyret ;-)
lukket eller åben , det afhænger vist på oliekedels sikkerheds/overkognings system
som andre mener jeg også at du bør købe silo , hvis du ikke har plads til silo i fyrrummet , kan du sætte den i et rum ved siden af fyrrummet også lave et hul i væggen til gennemføring af snegl til brænderen , jeg har selv gjort pga. pladsmangel og det er også godt af skorstensfejeren pga. mit fyr`s egen brandsikkerhed, et woddy blackstar med BS 1016 kedel

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Hjemme teori » 13 nov 2014 08:27

woddy-jelling skrev:jeg synes du skal beholde oliefyret , jeg har koblet begge fyr på samme afgang med en svejst Y joint/røgrør , det er godkendt af fejeren , fremløb fra pillefyret kører gennem oliekedelen og videre ud i huset , så ved evt fejl eller meget forbrug , kobler oliefyret ind ved varmefald fra pillefyret ;-)
lukket eller åben , det afhænger vist på oliekedels sikkerheds/overkognings system
som andre mener jeg også at du bør købe silo , hvis du ikke har plads til silo i fyrrummet , kan du sætte den i et rum ved siden af fyrrummet også lave et hul i væggen til gennemføring af snegl til brænderen , jeg har selv gjort pga. pladsmangel og det er også godt af skorstensfejeren pga. mit fyr`s egen brandsikkerhed, et woddy blackstar med BS 1016 kedel
Husk at du nok får et ikke helt ubetydeligt tomgangstab på din gamle kedel, når den skal være varm hele tiden. Både til rummet og i skorstenen. Plus prisen med årlig service mm.
Mvh. Sophus

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Landlyst » 13 nov 2014 08:46

woddy-jelling skrev:jeg synes du skal beholde oliefyret , jeg har koblet begge fyr på samme afgang med en svejst Y joint/røgrør , det er godkendt af fejeren , fremløb fra pillefyret kører gennem oliekedelen og videre ud i huset , så ved evt fejl eller meget forbrug , kobler oliefyret ind ved varmefald fra pillefyret ;-)
lukket eller åben , det afhænger vist på oliekedels sikkerheds/overkognings system
som andre mener jeg også at du bør købe silo , hvis du ikke har plads til silo i fyrrummet , kan du sætte den i et rum ved siden af fyrrummet også lave et hul i væggen til gennemføring af snegl til brænderen , jeg har selv gjort pga. pladsmangel og det er også godt af skorstensfejeren pga. mit fyr`s egen brandsikkerhed, et woddy blackstar med BS 1016 kedel
Øh ja tænker godt nok også at dine gråspurve må være glade for at du fyre for dem :shock: Er du klar over hvor meget varme du lukker ud gennemskorstenen i oliekedlen ved det trick der? :shock: Det er altså ikke så lidt....

HVIS man skal lave det med en backup kedel, så skal den kobles paralelt og med ventiler der åbner når den skal bruges....

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Beholde oliefyr?

Indlæg af Hjemme teori » 13 nov 2014 08:52

Kommentar vedr. brændeovn og pillefyr på samme skorsten.

Det sagde min fejer at jeg gerne måtte, men jeg kun måtte sætte trækstabilisatoren i pillefyrets røgrør og ikke i skorstenen, da ilden så ikke kunne slå ud i rummet ved en skorstensbrænd.
Mvh. Sophus


Besvar