Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem har den største?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvem har den største?

Indlæg af HR LUCCA » 11 nov 2014 22:25

Jeg har en terrasse jeg skal have renoveret , den ligger over jorden , ca 1,5 meter , der skal laves nye ydervægge , og så har jeg gået med tanken om og grave den ud støbe et gulv og nye vægge , isolere gulve , vægge og loft, fylde rummet med sand , slanger igennem sand laget, og nogle solfanger på taget af terrassen , jeg vil mene der kan blive plads til 60 m2 sand i rummet , nu kommer det store spørgsmål kan det svare sig ? og hvor meget varme og hvor længe kan det gemmes :wink:


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2014 23:16

Jeg ville da prøve at regne på det ved at finde varmefylden i lageret og U-værdien på isolering, så kunne man regne teorien ud først og så spørge til erfaringer, på om ens beregninger holder nogenlunde eller er helt til hest. Beregningen ender man med nok med at skulle lave alligevel, så hvorfor ikke starte her.

De 3 tanke indeholder med en dif på 60grader fra 90-30 grader
1200L = 84kWh (ca 18kg træpiller eller 9,3L olie med en virkningsgrad på 90%)
7000L = 488kWh (ca 104kg træpiller eller 54L olie med en virkningsgrad på 90%)
12000L = 836Kwh (ca 179kg træpiller eller 93L olie med en virkningsgrad på 90%)
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2014 23:33

HR LUCCA skrev: ´
Kan du ikke fortælle lidt mere om dit anlæg , har gået og luret lidt på sådan et anlæg , hvor længe er der varme i 160 m2 sand :wink:
Energi beregningen kunne komme fra følgende.

eks.
tørt sand med en densitet på 1600 kg/m^3 at varmefylden 0,42 kJ/kg*C

John's 160m3 * 1600kg/m3 * (0,42 kJ/kg*g) * 60g = 6451200 kJ = 1792 kWh (tror jeg nok, ret mig hvis jeg er helt galt på den)

Lucca's 60m3 * 1600kg/m3 * (0,42 kJ/kg*g) * 60g = 2419200 kJ = 672 kWh (tror jeg nok, ret mig hvis jeg er helt galt på den)

Så det virker, men en del af besparelsen kommer nok fra den længere års virkningsperiode på fangerne, når man kan tillade sig at overdimensionere dem så meget. Feks. bliver 150W/m2/h også til noget når man har 35m2
Mvh. Sophus

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvem har den største?

Indlæg af HR LUCCA » 12 nov 2014 00:11

Hjemme teori skrev:
Energi beregningen kunne komme fra følgende.

eks.
tørt sand med en densitet på 1600 kg/m^3 at varmefylden 0,42 kJ/kg*C

John's 160m3 * 1600kg/m3 * (0,42 kJ/kg*g) * 60g = 6451200 kJ = 1792 kWh (tror jeg nok, ret mig hvis jeg er helt galt på den)

Lucca's 60m3 * 1600kg/m3 * (0,42 kJ/kg*g) * 60g = 2419200 kJ = 672 kWh (tror jeg nok, ret mig hvis jeg er helt galt på den)

Så det virker, men en del af besparelsen kommer nok fra den længere års virkningsperiode på fangerne, når man kan tillade sig at overdimensionere dem så meget. Feks. bliver 150W/m2/h også til noget når man har 35m2
Det kunne være jeg skulle undersøge hvad prisen vil blive for det lille projekt , vægge mm skal laves , så extra prisen bliver isolering , rør og fangere , mm , da min ene svigersøn er VVS må han hjælpe med det arbejde :wink: så der skulle ikke blive de store udgifter der :)



Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hvem har den største?

Indlæg af John Skov Jensen » 12 nov 2014 06:10

baagoe skrev:

rigtig spændende, jeg har godt læst om sandlagrer men glemte helt at nævne dem. Har du en varmepumpe til at hæve temperaturen når du hiver energien ud igen?? eller bruger du bare den varme der siver op??




Det er ikke fordi jeg har et bestemt tid solen skal kunne dække, eller en fastlagt pose penge jeg vil bruge. Det er egentlig bare for at grave i hvilke erfaringer andre har gjort med store buffere. Så jeg kan bruge det som baggrund for at dimensionere et evt. nyt anlæg.




Den har jeg selvfølgelig købt for lang tid siden, og mange tak Ernst for en god bog :great:



Jeg har godt læst artiklen, men fjernvarmeskala er lidt svært at implementere hjemme hos mig ;) desuden har fjernvarmeværket ikke nogen interesse i at fortælle realistisk om sådanne projekter. De har brugt pengene på det og dermed sendt regningen videre til forbrugeren så de er nødt til at sælge en god historie(dermed ikke sagt at det er en dårligt projekt). Det er som at spørge en brugtvogns forhandler om det er en god bil han har stående ude foran :P

Jeg er interesseret i hvor stor buffer man kan have i praksis og især hvor længe man kan gemme på varmen.
Jeg bruger bare varmen i lageret som en passiv varmepude der langsomt stiger op under huset. Og så er jeg sikker på min solfanger aldrig koger da jeg altid kan aftage varmen den producerer.
Jeg har kikket på varmepumpe løsning hvor sandet skulle opvarme brinen og dermed give en virkelig god virkningsgrad på VP, men det droppede jeg igen, grundet den høje investering.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hvem har den største?

Indlæg af JClausen » 12 nov 2014 07:32

Det lyder spændende med varmelager under huset! Men hvad så om sommeren? Er huset så ikke ekstra meget for varmt, specielt om natten?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Flemming DJ » 12 nov 2014 09:34

Hr Lucca>Altså en udestue/vinterhave isoleret efter dagens standard, ca? Så må du jo også installere en fast varmekilde.

Den får du sikkert brug for hen i november/december. :)

John> Du må ha slanger i flere lag? Hvor meget er huset isoleret? Hvornår begynder du at fyre om efteråret?

Jeg overvejede sandlager under garagen, da vi lige har lavet nyt gulv. Ja, det var jord. :roll: Men, droppede det, da jeg ikke synes, vi har SÅ meget overskudsvarme fra solfangerens 9 effektive m2, når husets betongulve også altid kan aftage (til en vis grænse, for damn vi kan få det varmt om sommeren).

Det kunne dog helt sikkert ha givet mere komfort i huset at ku sende varmen i et sandlager efter et par gode sommerdage med sol. :D

Nu må vi nøjes med en sløjfe med 4 rækker pex ud mod ydermuren - måske fortryder jeg, p*s..!?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Flemming DJ » 12 nov 2014 09:51

Jclausen> Svjv er et sandlager karakteriseret ved at afgive varmen fhv langsomt. Desuden skal denne også igennem betonen, som sløver varmeafgivelsen mere ned. (Vores gulv er f.eks. 8 timer "forsinket", når vi varmer det op).

Nogen isolerer også deres lager en smule i toppen. På den måde kan man også prøve at "styre" varmeafgivelsen. Man har bare kun et skud i bøssen :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Hjemme teori » 12 nov 2014 11:37

John Skov Jensen skrev:
Jeg bruger bare varmen i lageret som en passiv varmepude der langsomt stiger op under huset. Og så er jeg sikker på min solfanger aldrig koger da jeg altid kan aftage varmen den producerer.
Jeg har kikket på varmepumpe løsning hvor sandet skulle opvarme brinen og dermed give en virkelig god virkningsgrad på VP, men det droppede jeg igen, grundet den høje investering.
Man skal også huske at VP gør kun varmelageret større pga. at Diff bliver højere så i stedet for 90-30 grader kan man måske køre 90-5 grader, altså 25 grader ekstra. Man får jo ikke som med feks. luft/luft'en flere kilowatt ud af VP'en end man hælder ind i gulvet. men man kan hente de sidste 25-40 grader med en virkningsgrad på 5-6 stykker.

Så tror jeg at hvis man vil have VP, er det bedre med jordvarme og kæmpe solfangere. Så tror jeg man kan nøjes med en kortere jordledning da man kan hælde overskudvarmen i jorden, hvilket så kan tø jorden op, hvis den i kolde år skulle fryse. Og man kan som John har gjort overdimensionere sin solvarme, da man altid kan komme af med overskuddet. så vil Solvarmen også på en dårlig dag om vinteren hjælpe VP med bedre virkningsgrad.
Mvh. Sophus


Besvar