Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af Zippo_RTR » 11 nov 2014 13:26

pendec skrev: stillestående vand? Det mener du ikke? Vandet i rørene burde han vidst aldrig drikke af, det er jo kun til opvarmning og ikke brugsvand som der snakkes om. og de 2 kilder kommer forhåbentlig aldrig i kontakt med hinanden udover når rørene fyldes med nyt vand, hvis det lukkede system lækker. Min VVB har jo aldrig cirkulation om sommeren, når jeg kører på elpatron ;) så burde dit eksempel ramme hele Danmark og mange sommerhuse uden pumper og opvarmning. Kan vi trække den længere.

Som grundregel skal man altid lade sin hane løbe lidt om morgen inden man påfylder til kaffe eller vil børste tænder osv, det gør du vel også så de rørstræk som har stillestående vand fra natten bliver smidt ud før du bruger det? Og det er vel hvad du mener.

Altså den pumpe jeg snakker om er til mit varme brugsvand

ikke pumpen til varme (radiatorer) som jo er et lukket system ja :)


pendec

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af pendec » 11 nov 2014 13:38

Ok det missede jeg lige i oprindeligt indlæg men princippet er vel det samme som mit brugsvand som ligger i rørene hver morgen de sidste mange år, som mange andre også har i huse eller steder hvor rører er 30-100 meter før det når rundt (tænk hoteller).

Så du kan vel bare tænde brugsvand pumpen (Har du egen kilde? eller?) når du vågner og så lade hanen løbe 15-20sek?

Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af Zippo_RTR » 11 nov 2014 13:49

Ja du har nok ret ;)

Nej jeg jeg har ren forsyning fra Give vandværk. :)

pendec

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af pendec » 11 nov 2014 13:52

men hvorfor pumpe på vvb? og på ind eller udgående? Er der ikke nok pres på vand fra vandværk? (bare nysgerrig)

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af From » 11 nov 2014 13:58

Jeg har også brugsvandscirkulation og tidligere havde jeg et tænd/sluk ur til at styre pumpen, nu har jeg sat den til IHC-anlægget, så pumpen starter når lyset på badeværelset bliver tændt.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af triumph » 11 nov 2014 14:24

Min cirkulationspumpe til fyret starter når kedelvandet er 60 c, og stopper når det er 55 c. Det styres af fyr.
Min cirkulationspumpe til det varme brugsvand styres af et ugeur

Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af Kjeldsen » 11 nov 2014 15:18

Zippo_RTR skrev:

vil det sige dette bliver udbederet hvis man køre med pumpen f.eks. 10 timer om dagen?

eller er disse bakterier stædig et problem hvis man slukker ned for den engang imellem?
Min personlige overbevisning er at man godt kan slukke for cirkulationspumpen f.eks. om natten og i de timer hvor man er på arbejde uden at det giver anledning til problemer.

Der er lidt læsning om legionella på dette link: http://boligejer.dk/legionella -> Lige umiddelbart må det optimale være at man har 55 °C varmt vand i hanen og bruger sin cirkulationspumpe 6 timer dagligt :)

Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af Kjeldsen » 11 nov 2014 15:26

pendec skrev:men hvorfor pumpe på vvb? og på ind eller udgående? Er der ikke nok pres på vand fra vandværk? (bare nysgerrig)
En cirkulationspumpe bruges til at cirkulere varmt brugsvand rundt i en bygning hvis der er langt fra der hvor det produceres (i VVB eller veksler). Det ses i de fleste større byggerier; etageboliger, erhverv, hoteller som du selv har nævnt, netop for at undgå at der går for lang tid fra du åbner for den varme hane til der rent faktisk kommer varmt vand ud. Mange kalder det 10-sekunders-reglen.

Mange kalder også en pumpe på deres varmeanlæg for en cirkulationspumpe, men jeg foretrækker at kalde den en varmefordelingspumpe, for netop at tydeliggøre at det ikke er en cirkulationspumpe til varmt brugsvand.

pendec

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af pendec » 11 nov 2014 16:21

Kjeldsen skrev:netop for at undgå at der går for lang tid fra du åbner for den varme hane til der rent faktisk kommer varmt vand ud. Mange kalder det 10-sekunders-reglen.
Nu har jeg prøvet hoteller ofte i Sverige, der tror jeg de kalder det 100-sekunders-reglen, for der er aldrig varmt vand kl5-6 om morgen før man har ventet længe nok, måske fordi de har -20g oftere men det burde lægge op til cirkulerende varmt vand så rør ikke fryser til ;) men reglen kender jeg, dog ikke for et hus på 200m2 , kan godt se behovet i etage og større bygninger.

Nå men her er håndvaske og bad inden for 10meter, som huset er bygget, fra indkomne vandværks rør og vvb ;)

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

VVB Varmvandsbeholder tab af varme

Indlæg af Ollii » 11 nov 2014 21:34

Ellers sæt cirkulationspumpen på sammen med belysningen i badeværelset. så kører den kun når du har det tændt. evt. lav en separat kontakt der kører 5 til ti minutter ved aktivering. På denne måde cirkulerer vandet kun når du skal bruge det.
Cirkuleres vandet ca en gang i ugen er der vist ikke grund til frygt for legionella drengene.

mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar