manglende motor varme

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

manglende motor varme

Indlæg af timkenneth »

bil: omega b med x20xev motor.

jeg har gennem noget tid lagt mærke til voers bil ikke bliver ordentlig varm her i efteråret. mistænkte termostaten og skiftede så den.
uden held desværre. jeg kan ikke presse varmen op på mere end ca 80 grader. jeg har en opcom tester så jeg kan følge live data fra bilens motorstyring via pc. ved normal kørsel bliver den ikke mere varm end de ca 80 grader, og ved denne temp. har jeg en meget håndvarm køler!
når jeg lader den stå i tomgang starter kølerblæser omkring 92 grader

har jeg fået en defekt ny termostat eller er der andre faktorer som spiller ind?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

manglende motor varme

Indlæg af Landlyst »

Start den op fra kold og mærk så på kølerslangen, bliver den varm stille og roligt er den defekt.... Kommer den lige på en gang er den ok.... Men har du fået alt luften ud? Mange gange skal man "pumpe" slangerne for at få det hele ud....
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

manglende motor varme

Indlæg af Knaldperlen »

Er du sikker på at den kun har en termostat? På mondeo mk3 diesel var der en del der bøvlede med manglende kabindvarme/motoren aldrig blev varm. De skiftede termostat, men det løste ikke problemet. Det var så fordi der var en anden termostat, som ikke alle kendte til....
calle

manglende motor varme

Indlæg af calle »

Hvor sidder temperaturføleren på sådan en fætter. Kan vandpumpen være kaput ? Dur varmeapparatet ? Prøv at starte med at lufte det hele ud: Af med dæksel på ekspansionsbeholderen eller køleren, fuld kraft på varmeapparatet og lad så dyret køre i tomgang til den er driftvarm. Måske med lidt gasgivning ind imellem. Termostaten kontrollerer du i en gryde med varmt vand. Se hvornår den åbner.

Venlig hilsen
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

manglende motor varme

Indlæg af WoodyHugo »

Få en knallert 45 istedet for.................haha

calle

manglende motor varme

Indlæg af calle »

WoodyHugo skrev:Få en knallert 45 istedet for.................haha
Så skal det være en Vespa LX50 :)

Venlig hilsen og sorry icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

manglende motor varme

Indlæg af WoodyHugo »

calle skrev:
Så skal det være en Vespa LX50 :)

Venlig hilsen og sorry icon_cheesygrin.gif
Så køre den hurtigere eller ??
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

manglende motor varme

Indlæg af timkenneth »

Landlyst skrev:Start den op fra kold og mærk så på kølerslangen, bliver den varm stille og roligt er den defekt.... Kommer den lige på en gang er den ok.... Men har du fået alt luften ud? Mange gange skal man "pumpe" slangerne for at få det hele ud....
vil forsøge igen at lufte ud, kan være jeg ikke fik det hele med.
Knaldperlen skrev:Er du sikker på at den kun har en termostat? På mondeo mk3 diesel var der en del der bøvlede med manglende kabindvarme/motoren aldrig blev varm. De skiftede termostat, men det løste ikke problemet. Det var så fordi der var en anden termostat, som ikke alle kendte til....
der er kun 1 termostat på sådan en motor :great: har også godt hørt om de nyere diesel motorer der har flere termostater.
calle skrev:Hvor sidder temperaturføleren på sådan en fætter. Kan vandpumpen være kaput ? Dur varmeapparatet ? Prøv at starte med at lufte det hele ud: Af med dæksel på ekspansionsbeholderen eller køleren, fuld kraft på varmeapparatet og lad så dyret køre i tomgang til den er driftvarm. Måske med lidt gasgivning ind imellem. Termostaten kontrollerer du i en gryde med varmt vand. Se hvornår den åbner.

Venlig hilsen
jeg har massere varme i kabinen, så varmeapperatet må virke!? Vandpumpen er ca 15000 km gammel, så den bør være iorden.
jeg har tilfældigvis både en temp føler til instrumentbrættet og motorstyring liggende brugt. dem tror jeg at jeg vil prøve at skifte.
temp føler til motorstyring har det med at måle forkert over tid.
og så må jeg have den termostat kogt så jeg ved den åbner rigtig... åhhh det bøvl.
Jensen8700
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

manglende motor varme

Indlæg af Jensen8700 »

Du har masser af varme i kabinen - men du oplever at motoren ikke bliver ordentlig varm??
Det lyder jo lidt selvmodsigende :) Er det ikke bare en føler der gået og viser forkert?
Ellers er det "Landlyst" kl 18:38 der kommer med et godt råd :)
calle

manglende motor varme

Indlæg af calle »

Ja det er ret så irriterende at skulle pille en termostat ud og koge den i smug i en af fruens gryder icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Besvar