Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Tvillingen » 09 nov 2014 16:44

Hej
Det er godt nok en gammel tråd du fortsætter på, der er jo sket meget med opdateringer siden.
Har du fået opdateret fyret til nyeste Softwear,ellers prøv det i første omgang. :D


Danilofix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2013 17:17

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Danilofix » 09 nov 2014 17:14

Ja, den kører 1.70 - har haft problemer med en skæv herd, hvor den sugede falsk luft, men det blev rettet ud og der kom glassnor i mellem, og så har den faktisk kørt fint siden, men nu har jeg de sidste dage oplevet problemer med at den laver askekager, hvilket medfører at den ikke kommer af med asken og derfor melder udbrændt. Jeg har lige fået skiftet messingklods og spindel, og det kører som det skal. Men det er træls at den brænder ud pga. askekager, så det skal løses. Jeg kan også se en del "glaseret" aske i askeskuffen. Det har det ikke været tidligere.

I går tømte jeg en fin askekager ud, som havde konsistens som en "makron" - alarm udbrændt. Det skete så igen i dag. Jeg mistænker pillerne for at være medvirkende årsag, men piller eller ej, så vil jeg gerne have det "tunet godt ind" så jeg er sikker på det ikke er mine indstillinger.

askeplade interval står til 1,5, blæs i 14 sek, og mener inverval på blæs hvert 35-40. minut. Luftmængde kører på standardindstillinger, dog er generelt nu hævet til 120% i et forsøg. Piller er vejet af til 2000 gram (flere gange med samme resultat). Pillerne er mørke, og desværre med en del smuld og mere aske end de lyse vi kørte med tidligere. Der er ingen problemer i at nå lux på 145-155.

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Tvillingen » 09 nov 2014 17:30

Danilofix skrev:Ja, den kører 1.70 - har haft problemer med en skæv herd, hvor den sugede falsk luft, men det blev rettet ud og der kom glassnor i mellem, og så har den faktisk kørt fint siden, men nu har jeg de sidste dage oplevet problemer med at den laver askekager, hvilket medfører at den ikke kommer af med asken og derfor melder udbrændt. Jeg har lige fået skiftet messingklods og spindel, og det kører som det skal. Men det er træls at den brænder ud pga. askekager, så det skal løses. Jeg kan også se en del "glaseret" aske i askeskuffen. Det har det ikke været tidligere.

I går tømte jeg en fin askekager ud, som havde konsistens som en "makron" - alarm udbrændt. Det skete så igen i dag. Jeg mistænker pillerne for at være medvirkende årsag, men piller eller ej, så vil jeg gerne have det "tunet godt ind" så jeg er sikker på det ikke er mine indstillinger.

askeplade interval står til 1,5, blæs i 14 sek, og mener inverval på blæs hvert 35-40. minut. Luftmængde kører på standardindstillinger, dog er generelt nu hævet til 120% i et forsøg. Piller er vejet af til 2000 gram (flere gange med samme resultat). Pillerne er mørke, og desværre med en del smuld og mere aske end de lyse vi kørte med tidligere. Der er ingen problemer i at nå lux på 145-155.
Tror du kan have ret i at det er pillerne der er årsagen til dine problemer ,du kan jo ikke sætte rens lavere end de 1,5 kg.
Mit råd er at du skal prøve med mogle andre piller. :great: Og se om det ikke kan løse problemet. :D

Danilofix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2013 17:17

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Danilofix » 09 nov 2014 17:38

Det der undrer mig er bare at vi har kørt på disse piller i en periode, og det først er nu de har lavet askekager. Ellers har der kun været en lille smule på askepladen, som jeg har fjernet ved smøring af spindel.

Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Søren-R » 09 nov 2014 17:44

Hvor meget luft er der mellem herden og askepladen, efter du har kommet glassnor i toppen ?
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel


Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Tvillingen » 09 nov 2014 17:52

Danilofix skrev:Det der undrer mig er bare at vi har kørt på disse piller i en periode, og det først er nu de har lavet askekager. Ellers har der kun været en lille smule på askepladen, som jeg har fjernet ved smøring af spindel.
Pillerne kan jo godt skifte i kvalitet inden for samme mærke, har du taget hul på en ny sending/palle ?

Danilofix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2013 17:17

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Danilofix » 09 nov 2014 19:30

Nej, jeg er midtvejs i en palle, men derfor kan du jo godt have ret

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Fyrteknik » 09 nov 2014 19:53

Danilofix skrev:der kom glassnor i mellem
Man må ikke ligge glassnor under herden, for så kommer der for meget luft mellem askepladen og herden og det bevirker at fyret brænder pillerne dårligt.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Danilofix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2013 17:17

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Danilofix » 09 nov 2014 20:16

Det blev forslået af ekoheat selv og af nogle herinde fra, og det har som nævnt kørt fint indtil nu... Skulle der være sammenhæng mellem glassnoren og askekagerne, så er min egen vurdering at problemet havde vist sig med det samme eller umiddelbart efter, men du har da ret - det giver en smule mere luft i bunden mod askepladen - ca 1 - 1,5mm vil jeg mene

Danilofix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2013 17:17

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Danilofix » 18 nov 2014 15:05

For lige at følge op, så var problemet jeg havde med udbrændt og askekager relateret til pillerne - jeg kørte en afvejning og kunne se at der var MEGET smuld i, så jeg tømte beholder, kørte nogle nye piller på af bedre kvalitet, og nu kører det igen som det skal. Summa summarum - for meget smuld er noget lort for at sige det rent ud...


Besvar