Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Huller i sneglerør

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
egmadsen

Huller i sneglerør

Indlæg af egmadsen » 06 nov 2014 15:08

NBE kunne jo også konstruere end ny snegl til vores pille fyr. Det må da være muligt efter som de siger at på det nye RTB fyr skulle sneglen bare virke. Der er sikkert en del som godt vil ofre de ekstra kr. det koster for at blive fri for det smuld problem. Jeg har dog ingen problemer med smuld mere jer støvsuger magasinet hver gang jeg fylder piller på. Men det er jo ekstra arbejde som ville være rart at være fri for :-)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Lintz » 06 nov 2014 15:19

egmadsen skrev:NBE kunne jo også konstruere end ny snegl til vores pille fyr. Det må da være muligt efter som de siger at på det nye RTB fyr skulle sneglen bare virke. Der er sikkert en del som godt vil ofre de ekstra kr. det koster for at blive fri for det smuld problem. Jeg har dog ingen problemer med smuld mere jer støvsuger magasinet hver gang jeg fylder piller på. Men det er jo ekstra arbejde som ville være rart at være fri for :-)
Hej egmadsen. Lader du silo køre næsten tom inden du fylder piller på - Du skriver jo at du støvsuger mellem hver pillepåfylding.

Grunden til at jeg skriver er at jeg bemærker på min snegl at når silo kommer ned omkring halv til trekvart fuld (ikke i mængde, men i højde) så kan snegl godt have besvær med at fylde sneglrør.
Forstået på den måde at jeg kan se de øverste vindinger af sneglen, hvorimod når silo er fyldt er mit sneglrør pakket totalt.

Vinkel på snegl er under 45 grader og jeg har huller til smuld.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 06 nov 2014 15:33

Lintz skrev:
Hej egmadsen. Lader du silo køre næsten tom inden du fylder piller på - Du skriver jo at du støvsuger mellem hver pillepåfylding.

Grunden til at jeg skriver er at jeg bemærker på min snegl at når silo kommer ned omkring halv til trekvart fuld (ikke i mængde, men i højde) så kan snegl godt have besvær med at fylde sneglrør.
Forstået på den måde at jeg kan se de øverste vindinger af sneglen, hvorimod når silo er fyldt er mit sneglrør pakket totalt.

Vinkel på snegl er under 45 grader og jeg har huller til smuld.
Jeg Støvsuger også, ikke for hver fyldning mere pga nye piller ( Velux) men gjorde det med Samba pillerne, med hensyn til at du døjer med at få fyldt røret så har jeg selv problemet af og til, i min silo samles pillerne op af de skrå sider og derfor falder de ikke helt ned, det kan godt give problemet og ellers tror jeg meget smuld giver det samme problem
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Lintz » 06 nov 2014 15:50

jensolav skrev:
Jeg Støvsuger også, ikke for hver fyldning mere pga nye piller ( Velux) men gjorde det med Samba pillerne, med hensyn til at du døjer med at få fyldt røret så har jeg selv problemet af og til, i min silo samles pillerne op af de skrå sider og derfor falder de ikke helt ned, det kan godt give problemet og ellers tror jeg meget smuld giver det samme problem
Mine piller kan også godt hænge på siderne, men det er konens arbejde at sørge for at de bliver skubbet ned et par gange om ugen.
Alligevel kan jeg opleve problemet med at røret ikke fyldes ordentlig, Måske fordi der ikke er det samme pres i siloen fra pillerne når den er fyldt kontra næsten tom.
Problemet er ikke så stort for mig da jeg fylder op hver Søndag. Kun i de koldest uger kan jeg se problemet.

Jeg tænker mere på om sneglen doserer ens med røret fyldt kontra trekvart-fyldt. Tror ikke den gør det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Huller i sneglerør

Indlæg af nemocharley » 06 nov 2014 15:59

egmadsen skrev:NBE kunne jo også konstruere end ny snegl til vores pille fyr. Det må da være muligt efter som de siger at på det nye RTB fyr skulle sneglen bare virke. Der er sikkert en del som godt vil ofre de ekstra kr. det koster for at blive fri for det smuld problem. Jeg har dog ingen problemer med smuld mere jer støvsuger magasinet hver gang jeg fylder piller på. Men det er jo ekstra arbejde som ville være rart at være fri for :-)
nu læste jeg lige at triumph havde smidt en biomax snegl på sin scotte, så der er måske andre muligheder - hvis det kan lade sig gøre kan den nye rtb snegl måske komme på, den snegl jeg har, tror jeg også er ret god.


Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 06 nov 2014 16:54

nemocharley skrev:
nu læste jeg lige at triumph havde smidt en biomax snegl på sin scotte, så der er måske andre muligheder - hvis det kan lade sig gøre kan den nye rtb snegl måske komme på, den snegl jeg har, tror jeg også er ret god.
Ja mulighederne er mange men det ville bare være dejligt hvis det fungerede fra start men @Nemo, de nye velux piller fungerer bare
Nå men med hensyn til smuld og en løsning på problemet, så kunne man måske løse det i selve foden på siloen og jeg fritænker som følger:
Man forhøjer siloen måske med 20 cm, så indbygger man i foden ved røret en sigte med en plastskive i, den kunne være forsynet med 20-25 huller i passende størrelse 4-5 mm, sneglen henter så pillerne som idag og smuldet falder ned i den forhøjede del af foden og kunne tømmes via en lille skuffe, så ville alt være efter reglerne og evt også være tæt som @Pillebruger har oplyst , @sandixen ville stadig kunne bruge smuldet i hønsehuset og måske kunne vi så købe æggene. :shock:
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Lintz » 06 nov 2014 17:02

jensolav skrev:
Ja mulighederne er mange men det ville bare være dejligt hvis det fungerede fra start men @Nemo, de nye velux piller fungerer bare
Nå men med hensyn til smuld og en løsning på problemet, så kunne man måske løse det i selve foden på siloen og jeg fritænker som følger:
Man forhøjer siloen måske med 20 cm, så indbygger man i foden ved røret en sigte med en plastskive i, den kunne være forsynet med 20-25 huller i passende størrelse 4-5 mm, sneglen henter så pillerne som idag og smuldet falder ned i den forhøjede del af foden og kunne tømmes via en lille skuffe, så ville alt være efter reglerne og evt også være tæt som @Pillebruger har oplyst , @sandixen ville stadig kunne bruge smuldet i hønsehuset og måske kunne vi så købe æggene. :shock:
Men der er bare det at pillerne vil ligge sig over hullerne, smuldet vil ligge sig omkring pillerne og hullerne vil blive lukket.
På et tidspunkt så jeg (næsten) omtalte løsning herinde på en selvbyggersilo.
Ideen - Jensolav - Er såmænd god nok - Tror bare ikke helt den virker i praksis.

Huller i sneglrør eller/og olie i pillerne er nok den bedste løsning.

Jeg forsætter med hullerne - Fungerer upåklageligt for mig - og mit smuld bliver så brugt til strøelse i hestetraileren.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 06 nov 2014 17:10

Lintz skrev:
Men der er bare det at pillerne vil ligge sig over hullerne, smuldet vil ligge sig omkring pillerne og hullerne vil blive lukket.
På et tidspunkt så jeg (næsten) omtalte løsning herinde på en selvbyggersilo.
Ideen - Jensolav - Er såmænd god nok - Tror bare ikke helt den virker i praksis.

Huller i sneglrør eller/og olie i pillerne er nok den bedste løsning.

Jeg forsætter med hullerne - Fungerer upåklageligt for mig - og mit smuld bliver så brugt til strøelse i hestetraileren.
Nej jeg tænkte nok der var en før mig med den ide men hvis man ser hvor meget sneglen faktisk rører rundt i foden så tror jeg nu nok det kunne fungere, pillerne passerer jo også hullerne i røret, nå men jeg tænker lige over det
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

egmadsen

Huller i sneglerør

Indlæg af egmadsen » 06 nov 2014 17:14

Lintz, Ja jeg lader tanken køre tom og så støvsuger. Jeg begyndte med det da jeg havde de elendige Greenii piller. Doseringen burde være den samme selv om tanken er 1/4 fuld hvis ikke er det noget skidt. Jeg vil prøve at finde en anden snegl og teste om at den måske kunne køre mere stabil og være ligeglad med evt smuld. Det kunne gøre livet lidt lettere. Jeg tror ikke at det vil være ligetil at bruge sneglen fra RTBén til vores fyr men mmåske kan det lykkes
Last edited by 1 on egmadsen; edited 6 times in total

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Lintz » 06 nov 2014 17:15

jensolav skrev:
Nej jeg tænkte nok der var en før mig med den ide men hvis man ser hvor meget sneglen faktisk rører rundt i foden så tror jeg nu nok det kunne fungere, pillerne passerer jo også hullerne i røret, nå men jeg tænker lige over det
Hvordan kan du egentlig talt styre en 16 kw med kun 96 m2 - Eller har du også 250 m2 maskinhus som ikke er nævnt. :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar