Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16 pause fyrings hjælp

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
creep0
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 nov 2014 20:40

Biomax 16 pause fyrings hjælp

Indlæg af creep0 » 04 nov 2014 20:57

Hej.
Er ny her, og ny biomax ejer, så det er første gang jeg stifter bekendtskab med et pillefyr.
Jeg har fået gang i fyret og indstillet det hele så det kører nogen lunde fornuftigt, men det har så betydet at fyret i dag fik lyst til at prøve noget pause fyring af.
Det endte så med en masse slagger i herden og en efterfølgende udrensning.
Jeg fik så sat gang i det igen, og fik det narret til at gå i pause fyring.
Og her kommer så mit spørgsmål, for skal det ikke blæse med den luft-mængde man sætter i pauseluft når det kører pausefyring??
Mit blæser ihvertfald 0% selvom pauseluft står til 15%, og har været helt oppe på 50% uden at fyret blæste det mindste.

Har jeg misforstået indstillingen eller er styringen defekt??

mvh.
Kim


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Biomax 16 pause fyrings hjælp

Indlæg af Jens » 05 nov 2014 01:09

Kender ikke biomaxen og dens styring, - men normalt så er pauseluft, den styrke blæseren kører med når den doserer en portion piller i "pausen", nogle blæser så yderligere et antal sekunder efter sneglen er stoppet.
Så nej, - blæseren kører normalt ikke hele tiden under pausefyring, - kun i forbindelse med dosering af piller.
Pausefyring skal kun lige holde så meget liv i bålet/gløderne at det ikke går ud.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Biomax 16 pause fyrings hjælp

Indlæg af ibsoerensen » 05 nov 2014 08:36

du skal ikke køre pausefyring men combi hvis den ofte går i pausefyring skal brænsels mængden nedsættes så ydelsen ligger tæt på 100

creep0
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 nov 2014 20:40

Biomax 16 pause fyrings hjælp

Indlæg af creep0 » 05 nov 2014 10:05

Jeg er med på at pausefyring skal undgå's, men efter en aflukning af den ene streng (har 3 strenge ud fra fyret) gik fyret jo i pausefyring.
Det gav jo så lige en mulighed for at blive lidt klogere på pausefyring og indstillingen. Men hvis pauseluft kun er aktiv i forbindelse med indkøring af piller, så skal jeg helt undgå pausefyring, da mit skorstenstræk til tider ikke er ret højt (ca 5Pa. når det ligger lavt), men ellers syntes jeg nu fyret gør det godt, efter at alt stort set er ændret fra de oprindelige indstillinger.
Havde lige en rigtigt dårlig start hvor jeg slet ikke kunne få gang i fyret, og da jeg endelig fik liv i det, kviterede det med kondensvand ud af brænder og skorsten. Så der var lige et par timer hvor jeg fortrød at have sparet 6000.-
Men efter lidt søgen på nettet kom det hurtigt på rette kurs, og nu fortryder jeg absolut intet.

mvh.
Kim


Besvar