Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vask af olietank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Vask af olietank

Indlæg af Landlyst » 04 nov 2014 17:00

nasty skrev:Ø hh hvor vil i så Gøre af vandet 1200 liter olie vand ?
Først tømme.... Så vaske... Så tømme og så fylde med vand... Det skulle gerne være rent så.... :great:


pendec

Vask af olietank

Indlæg af pendec » 04 nov 2014 17:12

Landlyst skrev:Først tømme.... Så vaske... Så tømme og så fylde med vand... Det skulle gerne være rent så.... :great:
Ikke iflg. [tag]Bjarke J[/tag] her:
Bjarke J skrev:Så vidt jeg kan se, kan jeg ikke rigtigt komme ind i tanken uden
Jeg tror, som jeg husker en lukket olietank på 1200ltr, så er det svært at vaske den indenvendig når man ikke kan komme til med børsten, så her har [tag]Bjarke J[/tag] problemet, som du forklarer , måske kender du tricket med en længere børste som købes?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Vask af olietank

Indlæg af Brandsen » 04 nov 2014 19:15

Halløj i forum,

Jeg synes sagen bliver overdramatiseret lidt. Oliedampene er det bekymrende element,
men tømmes tanken mest muligt af oliefyret, blandt andet ved lige at sætte en donkraft
under den fjerne ende af fødestudsen, så er der altså ikke meget olie tilbage i tanken.

Dernæst hæve den fjerne ende mest muligt, sådan det flydende slam kan tappes af på en
plastic dunk. Slammet er jo primært urenheder der har bundfældet sig i tidens løb, og så
det kondensvand, der jo naturligvis ender med at lige på bunden, på grund af vægtfylden.
Vanddampe fra kondensvand er vi jo ikke bange for.

Så alle påfyldnings rør, udluftnings rør og tankmåler af, der jo alle 3 sidder i toppen af tanken.

Så kan det ikke gå helt galt.

Hvis man så endelig benytter bajonetsav i stedet for vinkelsliber, så mener jeg man er på den
sikre side.

Det var i hvert fald ovenstående procedure jeg anvendte på min 1.200 l indendørs olietank,
der var godt og vel 40 år gammel, de må jo ikke være ældre 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Vask af olietank

Indlæg af pelle » 04 nov 2014 19:16

Det er ikke så farligt. Fyld tanken med vand og tøm. Det er nok...Men, hvis du da vil gå med livrem og seler. Så sæt udstødningen til tanken fra bilen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Vask af olietank

Indlæg af Zarge » 04 nov 2014 19:46

Det er fint nok at fylde den med vand... Men hva faen vil gi gøre var over en m3 olie forurenet vand bagefter...
Næh, som skrevet, løft bagenden op på en klods, tap så meget som muligt i et par dunke (og på genbrugspladsen med dem...)
Så ta'r du flasken fra svejseværket, og for tanken et skud af det... Det fortrænger ilten, og uden ilt ingen bum... ;-)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Vask af olietank

Indlæg af Landlyst » 04 nov 2014 20:09

pendec skrev: Ikke iflg. [tag]Bjarke J[/tag] her:


Jeg tror, som jeg husker en lukket olietank på 1200ltr, så er det svært at vaske den indenvendig når man ikke kan komme til med børsten, så her har [tag]Bjarke J[/tag] problemet, som du forklarer , måske kender du tricket med en længere børste som købes?
Øh... lukket er jo nok så meget sagt... Der er da mindst to 1½-2 tommer studser... Og jeg kan da nemt vaske sådan en tank med 10 liter vand og en gang go sæbe.... Du skal jo ikke vaske bil, du skal bare vaske olie af....

pendec

Vask af olietank

Indlæg af pendec » 04 nov 2014 20:31

Landlyst skrev:
Øh... lukket er jo nok så meget sagt... Der er da mindst to 1½-2 tommer studser... Og jeg kan da nemt vaske sådan en tank med 10 liter vand og en gang go sæbe.... Du skal jo ikke vaske bil, du skal bare vaske olie af....
Jeg ved ikke noget om den tank, Bjarke gør ;) og han skriver
Bjarke J skrev:Så vidt jeg kan se, kan jeg ikke rigtigt komme ind i tanken uden at skære i den, så jeg kan ikke komme til at skrabe slam væk. Jeg må nok ud og låne en bajonetsav, og så ofre en kubikmeter vand eller to.
Så kan du forklare hvordan 10 liter vand kommer ind og renser tanken indvendig ;) Der skal nogle lange arme til det job ;) og 2tommer? Er det børnene du bruger her?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Vask af olietank

Indlæg af Landlyst » 04 nov 2014 20:37

pendec skrev: Jeg ved ikke noget om den tank, Bjarke gør ;) og han skriver

Så kan du forklare hvordan 10 liter vand kommer ind og renser tanken indvendig ;) Der skal nogle lange arme til det job ;) og 2tommer? Er det børnene du bruger her?
OMG...... :shock:

Man blander vandet og sæben, gerne meget varmt vand... Man hælder det ind i en af de allerede EKSISTERENDE ORGINALE HULLER SOM ALTID ER I EN TANK! Så er det bare at "ryste" tanken og vende den lidt rundt...
Det er altså temmelig simpelt.. Ingen raketvidenskab....

pendec

Vask af olietank

Indlæg af pendec » 04 nov 2014 20:51

Landlyst skrev:Så er det bare at "ryste" tanken og vende den lidt rundt...
Det er altså temmelig simpelt.. Ingen raketvidenskab....
Oki så er trådens emne omkring rengøring jo ikke så værst , hvis du mener det ikke er mere der skal.

Så skal den vel bare på hovedet til sidst og over i nogle flasker så det snavsede vand kan afleveres på genbrugen, for det drikker du vel ikke lørdag aften som enden på en god gang super wrestle med tanken ;)

ca. 175kg , det er vel ikke noget du bare ryster, når du kun smider 10 liter vand i? Eller leger du supermand i fritiden og ikke har fortalt os det?
Last edited by 1 on pendec; edited 4 times in total

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Vask af olietank

Indlæg af Landlyst » 04 nov 2014 20:56

pendec skrev: Oki så er trådens emne omkring rengøring jo ikke så værst , hvis du mener det ikke er mere der skal.

Så skal den vel bare på hovedet til sidst og over i nogle flasker så det snavsede vand kan afleveres på genbrugen, for det drikker du vel ikke lørdag aften som enden på en god gang super wrestle med tanken ;)
And the dog's name was BINGO :great:


Besvar