Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gennemgang for absolut nybegynder?

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Ecopower newbie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 nov 2014 19:39

Gennemgang for absolut nybegynder?

Indlæg af Ecopower newbie » 04 nov 2014 19:58

Hej, jeg er blevet anbefalet dette forum og jeg håber, I kan hjælpe mig.

Jeg er blevet alene med mit pillefyr icon_cheesygrin.gif -som den slags sikkert oftest er, var det min kæreste, der stod for driften af fyret.

Nu står jeg så her, med håret i postkassen og forsøger at gennemskue de mange finesser, spændende nye ord (hvad er eks. "Shunt"??) og manualer, der vist er skrevet til folk, der ved hvad der er op og ned på sådan en størrelse.... :shock:

Jeg har magtet, at fylde piller på og stille lidt på "sommerdrift" selve brugerpanelet er for såvidt ret let?

Fyret er et ecopower 900.

-men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre nu det bliver koldere, om man kan sætte det til en temperatur, som det minimum (Eller maximum) bør holde døgnet igennem osv. -og hvad med vand, det skal det vel også have.... -og hvordan med trykket og hvor ser jeg om alt er ok? Der er også noget med tilbageløbstemperatur :? Jeg er på bar bund!

Askeskuffen er lokaliseret (ja, vi er på det niveau!) og tømt, ligeledes har jeg rengjort div steder, jeg kunne komme til.

Vi taler altså rådgivning på absolut basalt niveau, kan nogen hjælpe mig med det? Allerhelst ville jeg have en times undervisning i skidtet, men det er nok ikke så let at arrangere.

Det ville jo være optimalt at hyre en serviceteknikker, men midlerne er desværre små, så det må vente.

VH, en absolut newbie udi pillefyring


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Gennemgang for absolut nybegynder?

Indlæg af godsejeren » 04 nov 2014 20:19

Hej

Og velkommen til dette fantastiske forum. Tror det bliver nemmere og få hjælp hvis du skriver hvilket post nr du bor i så kan det være der er en tæt på der ved en masse om fyret
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Gennemgang for absolut nybegynder?

Indlæg af EJB » 05 nov 2014 00:24

Hej!

Og også velkommen herfra.

Som godsejeren rigtigt skriver, så gør lige opmærksom på, hvor i landet du befinder dig.
Hvis det er på Langeland, vil jeg gerne hjælpe med det lidt jeg kan, har selv et Ekoheat 1500.

xkfc

Gennemgang for absolut nybegynder?

Indlæg af xkfc » 05 nov 2014 06:52

Hej.
Det kan godt være svært at få en ud og give undervisning, men hvis du er villig til at køre lidt så kan der sikkert findes en Ekopower ejer der kan give dig lidt tips og tricks.

Du kunne opgive et postnummer, og så se om der er nogen i området der melder sig.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Gennemgang for absolut nybegynder?

Indlæg af kovas » 05 nov 2014 09:23

Hejsa.

Hvis du ikke har denne http://www.ekopower.eu/dk/downloads-danske/ Det er ekopowers manual. så synes jeg du skal downloade den og printe den ud. Med den i hånden kan du finde ud af rigtig meget basalt om fyret. Det er også nemmere hvis der er noget du ikke forstår, så at opgive sidenr. i manualen så ved vi at vi snakker om det samme.
Med lidt held har exen justeret det nogenlunde ind, så nu hvor det er koldere så gå ind i menuen bruger og slå sommertid fra Keddel temp og pumpestop burde være sat og ligeså shunten, hvis du ikke har skuet på noget. Fyret skulle så selv regulere efter hvor meget varme huset bruger. Laver fyret mere varme end der er brug for vil det stoppe på overtempertur. Det er ok, det starter så igen når det er blevet koldt.
Hvis du finder en rød beholder på ca 20l så vil der i nærheden af denne sidde et manometer det skal stå på ca 1,2-1,4bar. når anlægget er varmt.
Det burde ikke være nødvendigt at fylde vand på. Hvis det er, er det umuligt for os at vide hvor studsen er sat. Men sansynligvis et sted forneden ved fyret, en hane med gevind til en slangestuds eller en lynkobling til en haveslange.
Hvis du kunne indsætte nogle billeder af anlægget kan vi måske udpege nogle af de elementer du savner.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar