Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Jens »

Øhh - OG ??

Kunne du så ikke lige bruge et øjeblik på at forklare, hvorfor alle returrør i de normale installationer ikke er tæret op, - når nu det fine PDF-dokument siger, at de skal tære op ved temp under 60 grader.

Og iøvrigt så er 55 grader nok, med hensyn til Legionella-bakterier.

Så nej, selvom det siges at internettet har svaret på alt, - så findes der lige så mange vildledende dokumenter som brugbare derude.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

pendec

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af pendec »

Jens skrev:Og iøvrigt så er 55 grader nok, med hensyn til Legionella-bakterier.
Og iflg. Statens serum institut så er selv 50 grader nok men det er jo internettet og dem som skriver det der ;)
  • Hvis temperaturen overstiger 50o C, kan bakterierne ikke opformeres, og
    der ses en reduktion i bakterieantallet i vandkulturer.
Jens skrev:Så nej, selvom det siges at internettet har svaret på alt, - så findes der lige så mange vildledende dokumenter som brugbare derude.
Så længe vi har en udvikling, vil internettet også udvikle sig med vildfaren information som afkræftes senere og ikke passer mere, præcis som stokerpro.dk har masser af sådanne informationer som i 2014 betyder noget andet fordi reglerne er anderledes. Så jo, det kan du godt skrive men der er skam også et match på dette som vel kun er vrøvl eller latin når informationen så ændres af nye observationer som dokumenterer nye påstande eller beviser det.
Så du kan enkelt sige meget lort skrives og igen vil din påstand jo være usand når der er lige så meget værdifuld information derude. Bare man kan finde det og læse det, så kan du overlade andre til at dokumentere det ikke mere passer eller nyere information ændrer på det.
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af WoodyHugo »

Comet skrev:Vil rigtig gerne have vandtemperaturen på de rør ned så jeg ikke spilder energi, for det gamle stuehus er faktisk ret godt isoleret. Tror egentlig kun jeg har opdaget det fordi at rørerne løber ude i selve stuen altså uden på væggen og ikke inde i væggen.

Så tror i det er pillefyret der skal indstilles eller er det de forskellige ventiler der sidder inde i huset ved varmtvandsbeholderen eller er det mon noget helt andet?
Du kan da bare isolere rørene :great: ........så skal der nok blive dejligt koldt
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af coctail »

Hej

De 60 grader som der bliver snakket om her, skyldes 2 ting.
Den ene er din kedeltemperatur, den må helst ikke komme under 60 grader, hvilket en termostat eller eller en bypass (forbindelse) mellem dit fremløb og retur, ofte monteret med en lille hane, sørger for. Alt dette er normalt placeret i nærheden af kedlen.
Dette skyldes risikoen for kondens og dermed tæring af kedlen.

Den anden ting er din ting er din varmtvandsbeholder, den skal helst ligge på 60 grader pga. Risikoen for legionella og bakterievækst. Hvis du bor i et område med hårdt vand, så er det tilladt at gå ned til 50 grader, men det tager bare længere tid at slå legionellabakterien ihjel.

Varmtvandspriotering og vejrkompensering, er underligt at blande ind i en debat som omhandler et 14 år gammelt anlæg.. Det første hørte til sjældenhederne og det næste var nok næppe opfundet dengang.

Kan du evt tage et billede af en af dine radiatorer, hvor vi kan se hvilke rør der er tilsluttet hvor.

Lige umiddelbart tror jeg at dit system fungere rigtigt, men at du blot skal have isoleret rørene, så du kan styre varmen via din radiatorer.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Kruse »

Problemet er jo det er et 1 stren anlæg så vis der skal være varme på et sted vil rørrene være varme i hele huset. Skal ikke kunne sige hvor meget du kan sænke kedel temp.
Bedste løsning er nok at isolere rørrene især i de rum hvor det skal være kilder.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Comet
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet »

Skal jeg jagte de varme rør der går under radiatorerne eller er det helt normalt at _alle_ radiatorer i et hus er slukkede og der stadigvæk er 23 grader rundt omkring i hytten?

Kan det tænkes at det er en eller anden indstilling ved varmtvandsbeholderen? Der sidder en masse ventilhåndtag og andre termostater, som måske kan indstilles...?
pendec

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af pendec »

Comet skrev:Skal jeg jagte de varme rør der går under radiatorerne eller er det helt normalt at _alle_ radiatorer i et hus er slukkede og der stadigvæk er 23 grader rundt omkring i hytten?
Tag dog nogle billeder, hvis det er muligt både af kedel og rørføring lige omkring den, evt. bagi så alle kan være med og der er masser af eksperter som har 50års erfaring her kan du nok læse ;)

Du bruger bare http://billedeupload.dk/ og så kopier direkt link som vises, og tryk på ikonet over vindue du skriver i hvor du ser et billede, og sæt den direkte link ind. Husk, små billeder, helst ikke 4092x3082.
Comet
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet »

Billeder taget i juli/august måned da vi var ude for at kigge på gården inden vi købte. Så man kan ikke regne manometernes målinger på det tidspunkt.

Billede


Der hentes piller via snegl fra silo på den anden side af væg.
Billede

Billede

Har ikke billeder af radiatorer - endnu. Hvad tænker I så om det setup og problemet med de varme rør?
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af newpas »

Lukket ekspansion! Men der skal man nærmest lige stå ved siden af og se det. Pumpe over kedel er tilsyneladende shuntpumpe. Ville være rart at se hvordan den styres/reguleres. Pumper kunne vel også med fordeludskiftes til lavenergipumper!
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af martin_b »

Der er ikke umiddelbart noget i vejen med dit setup. Hvis du vil have det koldere, så isoler dine rør, så de ikke afgiver varme til rummene. Eller også så sluk dit fyr. Nok det sidste, for hvor skal fyret gøre af al varmen, hvis du har slukket dine radiatorer og isoleret dine rør? Noget tyder på, at du har købt en velisoleret bondegård :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Besvar