Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vinterdæk

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

vinterdæk

Indlæg af timkenneth » 02 nov 2014 10:23

hej


hvad kan i anbefale af vinterdæk for kommende sæson? det skal kunne stå fast til en tur til trysil på skiferie, så det skal ikke bare være godt på våde danske vinterveje.

jeg er ikke så bange for discount mærkerne, bare de er lavet på fabrikkerne i europa, hvor andre "mærkedæk" bliver produceret.


Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

vinterdæk

Indlæg af WoodyHugo » 02 nov 2014 10:43

Fik sidste år vinterdæk af mærket Nokian hos dækbutikken , de står fint fast og larmer mindre end mine sommerdæk. Så vil prøve sommerdæk fra dette mærke ,når de engang skal skiftes , ved ikke hvor de blir lavet ...bare det virker :-)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

vinterdæk

Indlæg af MichaelK » 02 nov 2014 10:46

Jeg kører på Firestone WinterHawk 3, hvilket er et ganske fint dæk til prisen.
En 3 plads i ADAC test er det bla. blevet til, så et ganske godt vinterdæk.

Satte dem i øvrigt lige på volvoen i går, nu jeg alligevel havde den på liften.
http://www.fdm.dk/test/daektest-2013-vi ... 18560-r15t

Dækket scorer dog lidt mindre i 2014 testen, af en eller anden årsag?
http://www.fdm.dk/test/daektest-2014-vi ... 17565-r14t

Dog kan dækstørrelsen måske godt have indvirkning på resultatet? Det var
i 2013 jeg købte mine dæk, så jeg er selvfølgelig gået ud fra det første link.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

vinterdæk

Indlæg af Aaen » 02 nov 2014 10:54

Der er nok lige så mange meninger som der er mennesker. Jeg har dog et par mærker jeg ikke vil købe, Michelin a4 (kenden ikke a5 endnu) og den værste goodyear ug8!! De er simpelt hen konstrueret galt. de bliver savtakket og ujævne specielt på bagenden af biler. Har den seneste uge kasseret 2 sæt halv-slidte ug8, på en volvo v70 og på en 206+.

Og nej, det er ikke pga at bilerne er sporet forkert, eller galt dæktryk.

Jeg ville undgå dæk med "v" mønster, det virker som om at det er dette der giver problemerne, når dækket har kørt et stykke tid

De firestone som MichaelK henviser til er sikkert et fint dæk. Brigdestone har jo firestone og dayton som "billige" dæk og så vidt som jeg husker bliver Brigdestone`s "gamle" dæk, sendt videre til Firestone og derefter Dayton. Så mønsteret er afprøvet.

Michelin, har Kleber som deres billigmærke

Continental har Barum og et andet jeg ikke lige kan huske

Jeg har solgt en hel del Kleber, som ikke har den slags problemer.
Senest rettet af Aaen 02 nov 2014 11:12, rettet i alt 1 gang.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

vinterdæk

Indlæg af lille_smed » 02 nov 2014 11:08

jeg har sat michelin alpin på konens bil .. og hun står fast .. .. har ingen problemer haft .. vi bor på landen og der komme der nok med sne . ingen problemer med at komme frem


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

vinterdæk

Indlæg af godsejeren » 02 nov 2014 13:03

Jeg har kleber på min bil og de er rigtig gode synes jeg på fruens er der nankang som fulgte med da vi købte bilen ja ja det er da et vinterdæk men ikke et jeg ville købe igen
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

vinterdæk

Indlæg af Bigfoot » 02 nov 2014 18:30

Vi har haft Michelin Alpin A4 på begge biler, faktiksk endda A5 på fruens golf her til sidst. Magen til støjende lort skal man dælme lede længe efter. Hvad værre er, at det sæt fruen har kørt på til sidst her, har 3 ud af 4 dæk, faktisk skader i karkassen, hvor de er helt deforme. De har ikke kørt andet end langturskørsel til og fra arbejde. Ren motorvej faktisk.

Jeg har dog haft et sæt Continental wintercontact TS830p på superben til sidst, fantastiske dæk. Masser af bid, ikkke nævneværdigt støj, og de har dælme holdt længe, og holder formen. Skodaen er nu solgt, men vinterdækkene blev i garagen, og de ryger på golfen nu.

Lang historie kort.... køb continental! Det dur bare.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

vinterdæk

Indlæg af svsommer » 02 nov 2014 18:36

Bigfoot skrev:Vi har haft Michelin Alpin A4 på begge biler, faktiksk endda A5 på fruens golf her til sidst. Magen til støjende lort skal man dælme lede længe efter. Hvad værre er, at det sæt fruen har kørt på til sidst her, har 3 ud af 4 dæk, faktisk skader i karkassen, hvor de er helt deforme. De har ikke kørt andet end langturskørsel til og fra arbejde. Ren motorvej faktisk.

Jeg har dog haft et sæt Continental wintercontact TS830p på superben til sidst, fantastiske dæk. Masser af bid, ikkke nævneværdigt støj, og de har dælme holdt længe, og holder formen. Skodaen er nu solgt, men vinterdækkene blev i garagen, og de ryger på golfen nu.

Lang historie kort.... køb continental! Det dur bare.
lige mine ord
mvh
svsommer

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

vinterdæk

Indlæg af Hjemme teori » 02 nov 2014 19:43

Jeg har kørt 100.000-120.000 på et sæt A4, men nu har jeg også skiftet fordækkene, så jeg kan ikke melde mig i koret. Jeg har ikke nogen holdning til om Michelin står bedre fast eller larmer mere eller mindre end andre, men holdbarheden har på mine altid været i top. Jeg har kørt nokian på min anden bil. Vinterdæk både sommer og vinter. Det holdt OK, så det prøver jeg nu som vinterdæk på den nye bil, så kunne jeg spare ca. 600,- på et sæt. Men hvis det ikke holder så længe kan det jo blive dyrere i længden.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

vinterdæk

Indlæg af Ugelvig » 02 nov 2014 21:56

På vores gamle 406'er havde vi Michelin Alpine, fint dæk, lige indtil vi fik sommerhus i Sverige, hvor vi var "dumme" nok til at køre derop i minus 20 grader og snestorm, så kom fejlene! Så skiftede vi bil til en 807'er, den kom også med Michelin Alpine fra forhandleren, det nåede ikke at køre én sæson før det blev skiftet til Continental TS. Det har vi ALDRIG fortrudt, det står fast i selv sne, mudder, slud, våde blade m.m. Derudover er det stille, økonomisk og slidstærk. Faktisk er vi så glad for dækket, at jeg kører med det på min 206'er hele året rundt (en kombination af dovenskab og nærighed). Her har jeg så "opdaget" at Continental TS faktisk egner sig godt i "våd mark", når jeg liiiige skal have hentet/leveret noget til traktoren i marken. Jeg har endnu ikke kunne køre ud af markerne selv, uanset om den er nypløjet. Det er jeg faktisk lidt imponeret over...

Jeg har prøvet Continental TS i 14, 15 og 16" og min konklusion er den samme - det dur!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar