Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
-
Dunas
- Stoker XIV
- Indlæg: 989
- Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
- Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
- Areal: 153
- Brændsel: 6 mm træpiller
- Årligt forbrug: 4 tons
- Givet likes: 53 gange
- Modtaget likes: 126 gange
Indlæg
af Dunas » 15 apr 2014 22:00
calle skrev:
Jamen så er du jo ikke i tvivl. Held og lykke med købet
Venlig hilsen
calle skrev:
Jamen så er du jo ikke i tvivl. Held og lykke med købet
Venlig hilsen
Takker
. Det bliver afgjort i morgen når bilen er gået efter i sømmene. Men vil da godt give dig ret,
at det ville være bedst hvis bilen havde fået en behandling på et tidspunkt. Men bilen er jo rigtig billig, så hvis ok,
kan den altid få en behandling, det vælter hvis ikke budgette, når bilen ikke koster mere
-
calle
Indlæg
af calle » 15 apr 2014 22:09
Dunas skrev:
Øhh... den bil jeg har påtænkt mig og købe (Getz 88 CRDI fra 2008) koster ikke meget. Så derfor ingen garanti, hvilket
jeg godt kan leve med, da prisen er meget lav. Ved godt jeg ikke kan kigge i hulrum og andre lukket steder. Men jeg kan
kigge bilen i sømmene, altså de steder jeg kan se. Hvis det ser fornuftig ud, er jeg ikke betænkelig.
Bilens pris er 33.000 kr. hvilket jeg synes er rigtig billig, når bilen er fra 2008 med fuld servicebog. Den er Nysynet for
8 dage siden uden en eneste bemærkning fra synshal.
Så hvis jeg fx har bilen i 4 år og for 0 kr for den om 4 år, har jeg haft en afskrivning på 8250 kr pr. år. Det kan ikke gøres
ret meget billigere. For øvrigt forventer jeg, at have den mere end 4 år.
Hvor lang rustgaranti er der egentlig på sådan en fætter, og hvad er vilkårene for rustgarantien ? Det kunne egentlig være rart at få afklaret i denne her sammenhæng !
Venlig hilsen
-
Dunas
- Stoker XIV
- Indlæg: 989
- Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
- Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
- Areal: 153
- Brændsel: 6 mm træpiller
- Årligt forbrug: 4 tons
- Givet likes: 53 gange
- Modtaget likes: 126 gange
Indlæg
af Dunas » 15 apr 2014 22:19
calle skrev:
Hvor lang rustgaranti er der egentlig på sådan en fætter, og hvad er vilkårene for rustgarantien ? Det kunne egentlig være rart at få afklaret i denne her sammenhæng !
Venlig hilsen
Ved det ikke, men gætter på 5 år?
-
Tom_AT
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4113
- Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
- Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
- Areal: 182
- Brændsel: Piller, Flis og brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
- Givet likes: 2 gange
- Modtaget likes: 47 gange
Indlæg
af Tom_AT » 15 apr 2014 22:23
Nu tænker jeg bare lige lidt..
Er den Getz ikke fra før de koreanske mærker begyndte at lave kvalitetsbiler? Er der ikke andre alternativer værd at kigge på også ?
-
nevis
- Stoker I
- Indlæg: 28
- Tilmeldt: 19 mar 2012 17:43
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Brændsel: gas
- Fremviser gerne i postnummer: 2610
- Geografisk sted: Rødovre
Indlæg
af nevis » 01 nov 2014 18:36
Har en Suzuki waggon fra 2000, som er rustbehandlet ca. hvert 2 år. Panelerne rustede væk, hvorfor jeg fandt en sulten pladesmed (adskillige gad ikke -det kunne ikke betale sig - køb en ny bil!) der skiftede de rustne. Når bilen havde stået udendørs i regnvejr, "skvulpede" den, når jeg bremsede...Da jeg fjernede rust-beskyttelses-propperne i panelerne, løb der temmelig meget vand ud..! Det viste sig, da jeg pillede gulvtæpperne ud, at der sejlede op imod 20 liter vand rundt i vognbunden!
Årsag: Rustbeskyttelsesfirmaet (Dinitrol) havde IKKE som lovet afmonteret inder-skærmene ved forhjulene, hvilket medførte, at drænhullerne fra risten under forruden forstoppede. Når de er det, render regn-vandet ind i først A-stolpen, og siden ind i panelerne. Da der er ledningsgennemføringshuller i inder-panelerne ender vandet indendørs i vognbunden.
Løsning: Afmonter inder-skærmene og fjern den jord og skidt og møg (I mit tilfælde nok til at fylde 2 pænt store urtepotter...)( Elektrikerens søgefjeder er fortræffelig til at rense og finde ud af HVOR vandet burde løbe hen.) Og find så et andet firma til at rust-beskytte din bil!
-
pendec
Indlæg
af pendec » 01 nov 2014 19:04
Tom_AT skrev:Hvis bilen ser sund ud og ellers er i orden, ville jeg ikke lade manglende undervognsbehandling afgøre det. Men få den da op på en lift, uanset hvad.
Min C-max har kørt 8 år uden undervognsbehandling. Ikke stolt af misvedligeholdelsen men udgangspunkt var, den var godt brugt efter 80.000km/år så 250.000 km senere og motoren og bil som sådan slidt. Nu er det blevet til noget andet, og den er 8 år, og ser rimlig ok ud på undervognen, og stået i carport når den ikke er i brug.
Så har man en levetid på 10-12 år, så er det vel ikke galt når den til den tid kun er 0-20k værd pga. kilometerne(175K nu), og faktum at den er på gule plader.
-
EJB
- Stoker XI
- Indlæg: 592
- Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
- Mit fyr: Ekoheat 1500
- Areal: 181
- Brændsel: Højlund pillen
- Fremviser gerne i postnummer: 5900
- Geografisk sted: Langeland
- Givet likes: 2 gange
- Modtaget likes: 18 gange
Indlæg
af EJB » 01 nov 2014 23:07
Min gamle Toyota Carina havde jeg i 12 år, kørte 550.000 km og aldrig undervognsbehandlet.
Stod ude altid, men fik alligevel ros ved syn, selv om de hver gang sagde, at nu burde jeg nok få den undervognsbehandlet,
forresten havde de altid et godt tilbud til mig.
Det bedste tilbud var dog, at jeg sparede pengene til undervognsbehandling.
-
Lintz
- Stoker Pro Engel
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Givet likes: 1380 gange
- Modtaget likes: 796 gange
Indlæg
af Lintz » 02 nov 2014 07:17
pendec skrev: Min C-max har kørt 8 år uden undervognsbehandling. Ikke stolt af misvedligeholdelsen men udgangspunkt var, den var godt brugt efter 80.000km/år så 250.000 km senere og motoren og bil som sådan slidt. Nu er det blevet til noget andet, og den er 8 år, og ser rimlig ok ud på undervognen, og stået i carport når den ikke er i brug.
Så har man en levetid på 10-12 år, så er det vel ikke galt når den til den tid kun er 0-20k værd pga. kilometerne(175K nu), og faktum at den er på gule plader.
Svigerfars Peugeot er 13 år - Ingen rust og har aldrig fået rustbeskyttelse.
Peugeot 307 i 6 år - derefter en 307 SW i 8 år for eget vedkommende - Ingen rust - ej heller rustbehandlet. Fik dog skiftet skiftet en bagklap på garantien
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
triumph
- Stoker XIX
- Indlæg: 5479
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Givet likes: 405 gange
- Modtaget likes: 423 gange
Indlæg
af triumph » 02 nov 2014 08:26
Lintz skrev:
Svigerfars Peugeot er 13 år - Ingen rust og har aldrig fået rustbeskyttelse.
Peugeot 307 i 6 år - derefter en 307 SW i 8 år for eget vedkommende - Ingen rust - ej heller rustbehandlet. Fik dog skiftet skiftet en bagklap på garantien
De ældre peugeotér er sindsygt godt galvaniseret, .
Jeg havde en 405ér, som jeg fik lavet ½ meter lang bule i, der skavede al malingen af, Så galvaniseringen var blottet. Det kørte jeg med i 4 år. Ingen rust, selvom der ikke var nogen maling på.
Det er nok tvivlsomt at getzen er galvaniseret lige så godt
-
Aaen
- Stoker XV
- Indlæg: 1392
- Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
- Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
- Areal: 200
- Fremviser gerne i postnummer: 9330
- Geografisk sted: 9330 Dronninglund
- Givet likes: 2 gange
- Modtaget likes: 3 gange
-
Kontakt:
Indlæg
af Aaen » 02 nov 2014 10:01
Nu er det jo ikke kun karrosseriet der har glæde af undervognsbehandling, forbro, bagbro, bærearme, fjederskåle, bremserør får jo osse et beskyttende lag.....