Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bedste skorsten til 10 kW scotte

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Holmespiller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 maj 2014 13:24

Bedste skorsten til 10 kW scotte

Indlæg af Holmespiller » 30 okt 2014 22:05

Hejsa.
Ny bruger melder sig under pillefyrs fanerne! :wink:

Jeg skal til at opsætte skorsten til en scotte 10kw. Jeg har læst de fleste indlæg hvor emnet er skorsten, men alligevel melder der sig spørgsmål.

De fleste skriver at keramisk er bedst, alternativt rustfri stål. MEN.. Hvad med til lige netop dette pillefyr? Får jeg noget ekstra ud af at bruge 3000-4000 kr mere på keramisk end den dm skorsten jeg har kig på. Det har jeg lidt svært ved at finde ud af. Er der nogen som kan komme med et bud på hvordan jeg vil OPLEVE forskel i hverdagen ?

Jeg har droppet stålskorsten af kosmetiske årsager... Men er åben for forslag. :)

Mvh Carsten


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Bedste skorsten til 10 kW scotte

Indlæg af pille bruger » 30 okt 2014 22:14

Holmespiller skrev:Hejsa.
Ny bruger melder sig under pillefyrs fanerne! :wink:

Jeg skal til at opsætte skorsten til en scotte 10kw. Jeg har læst de fleste indlæg hvor emnet er skorsten, men alligevel melder der sig spørgsmål.

De fleste skriver at keramisk er bedst, alternativt rustfri stål. MEN.. Hvad med til lige netop dette pillefyr? Får jeg noget ekstra ud af at bruge 3000-4000 kr mere på keramisk end den dm skorsten jeg har kig på. Det har jeg lidt svært ved at finde ud af. Er der nogen som kan komme med et bud på hvordan jeg vil OPLEVE forskel i hverdagen ?

Jeg har droppet stålskorsten af kosmetiske årsager... Men er åben for forslag. :)

Mvh Carsten
Hvis du indstiller fyret optimalt, kan/vil der dannes kondens i skorstenen.
Et det en metal skorsten der ikke kan tåle kondens, ja så ruster den.
Derfor en god skorsten der kan tåle kondens er at foretrække. icon_cheesygrin.gif
Om det er en keramisk eller en rustfri, er et valg man selv tager, ud fra det der passer til huset mm.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Bedste skorsten til 10 kW scotte

Indlæg af Ugelvig » 30 okt 2014 22:21

Er helt enig med Pille Bruger, din røggas temperatur vil komme så langt ned, at røgen kondensere inden den når ud. Derfor skal din skorsten være klar til dette. En temperatur under 100 grader C er jo langtfra unormalt.

Selv sværger jeg til keramisk, men det er mest fordi jeg syntes stål ser lidt "industriagtigt" ud...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Bedste skorsten til 10 kW scotte

Indlæg af Ugelvig » 30 okt 2014 22:30

Kigger du på side 24 og frem, står der at røggastemp. skal være over 150 grader C, for at ikke-keramisk er egnet. Som Pille Bruger kommentere, vil det kræve en dårlig indstillet Scotte med unødigt højt forbrug til følge. Om det er Isokern/Schiedel, Scancore eller noget helt fjerde er underordnet!

http://www.schiedel.dk/fileadmin/data/d ... ebruar.pdf
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Bedste skorsten til 10 kW scotte

Indlæg af godsejeren » 31 okt 2014 08:00

Hej og velkommen til

Jeg havde samme overvejelser som dig for lidt over et år siden. Men kom frem til at de ville være ærgerligt og sætte en op som måske ikke ville virke optimalt så det blev en keramisk og det er jeg glad for. Min røgtemp er sjælden over 70 grader. Men prøv at indhente tilbud på dem så er det ikke sikkert at der er så stor en forskel i prisen
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


Besvar