Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Blaabjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 okt 2014 10:12
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 220
Geografisk sted: Midtdjurs

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af Blaabjerg » 29 okt 2014 10:27

Hej
Jeg har netop oprettet mig efter at have læst med på sidelinjen et kort stykke tid.

Jeg skal have mit gamle oliefyr skiftet ud og forventer at der skal et pillefyr ind i stedet for. Men...jeg har vist brug for lidt indput og hjælp til hvad jeg skal vælge, hvad der skal lægges vægt på osv.

Jeg skal have et fyr der kan passe sig selv. Driftssikkerhed og mindst mulig arbejde er vigtig for mig.
Jeg forventer at få en silo til "mange" piller så jeg ikke skal bakse med opfyldning mere end allerhøjst nødvendigt.
Fyret skal stå i enten bryggers eller garage/stald, alt efter hvad der er muligt (afhænger bl.a. af skorstensfejer der kommer forbi og nær-studerer stedet i løbet af ugen).

Jeg har talt med den lokale VVS'er i dag. Han anbefalede jeg skal bruge en el-vandvarmer til sommerperioden. Er det det man gør? Havde ikke umiddelbart en forventning om at fyret skulle slukkes sommeren over. Han er endnu ikke kommet med et konkret bud på hvilket fyr han vil anbefale.

Mit hus er 220 kvm, ok isoleret. Jeg bruger pt omkring 2.000 l olie. Forslag til hvilket fyr jeg skal vælge, og hvorfor?

Og til slut, er der nogle der har link til en guide der kan sætte mig ind i grundelementerne v/ pillefyr, eller kan forklare lidt om de forskellige ting jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af pille bruger » 29 okt 2014 10:59

Fyrrum: http://www.nbe.dk/fejlfinding/opsaetnin ... yrrum.html
Skorsten: http://www.nbe.dk/fejlfinding/opsaetnin ... rhold.html

Du kan få fyr der helt passer sig selv http://www.readytoburn.dk/
nogle der skal ses lidt efter en gang om måneden http://www.nbe.dk/

Hvad går du efter ?
Begge de viste fyr kan styre 2 eller 3 vejs ventiler, og er velegnede til sommerdrift af varmt vands beholder.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af nemocharley » 29 okt 2014 10:59

Hvad er dit budget?
2000l olie passer til ca 10kw

MGM 30k alt efter type, NBE´s RTB 35k+ alt efter type
Passats Bioheat 46k ved hedestoker
De dyre østrigere Biowin (variowin), biolyt, hargassner, eta, biotech m.fl

du skal lade fyret tage sig af det varme vand om sommeren, hvis det har styringsmulighederne til det - det er i de fleste tilfælde billigst.

tænk i fjernlager med pillesug og få hevet de 4-5 ton træpiller (dit forventede årsforbrug) hjem i et træk - men det koster. Et stort pillemagasin til fyret med manuel påfyldning er mere overskueligt økonomisk.
Senest rettet af nemocharley 29 okt 2014 11:25, rettet i alt 3 gange.

pendec

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af pendec » 29 okt 2014 11:04

Blaabjerg skrev:Jeg har talt med den lokale VVS'er i dag. Han anbefalede jeg skal bruge en el-vandvarmer til sommerperioden. Er det det man gør?
En person i hustanden og ny VVB, så JA, det er billigst, selvom du snakker 2kg per dag er det 60kg mindst om måneden til ca. 120kr og der kan du snilt holde VVB opvarmet 24/7 for 1 person. Skifter billedet til flere personer, så kan du nok ikke holde det billigere som flere tråde nævner, så har din vvs'r ikke ret og du skal lade pillefyr opvarme vvb med vvb prioritering som det vidst kaldes.

Brugeravatar
Blaabjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 okt 2014 10:12
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 220
Geografisk sted: Midtdjurs

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af Blaabjerg » 29 okt 2014 11:31

Tak for svar indtil nu. Jeg nær-studerer de ting I har linket til.

Vi er en voksen og tre børn i husstanden (børn 5-8 år). Min forventning er at forbruget af varmt vand kun vil stige over tid :-)

Budget - så billigt som muligt - og så alligevel ikke. Det skal være en ok kvalitet. Og det koster jo mere end byggemarkedets billigst :-)

Om jeg skal bestille 1.000 l olie 2 gange om året eller et ordentligt læs piller 1-2 gange om året kommer vist ud på et.


nemocharley

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af nemocharley » 29 okt 2014 11:45

udover scotten så er der også pellux 100 til under 30k
Mafa laver en stor silo på 720l hvis jeg husker ret (det er ca 350-400kg piller)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af triumph » 29 okt 2014 12:25

Jeg er af den opfattelse at et 10 kw passer bedst til dit forbrug.
De fyr jeg syntes skiller sig positivt ud i den størrelse er: MGM junior; 30.000 kr. RTB 10 KW; ca. 35.000. scotte; 20.000.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af Landlyst » 29 okt 2014 13:10

Det første du skal gøre at udskifte din VVS'er :great:

Det næste du gør er at finde ud af en kompromis mellem dine krav til hvor lidt du skal gøre ved fyret og hvad din konto passer til.... For ønskerne taler for et fyre til 100K og opefter.... Men skal prisen ned så kræver det en lille smule mere... men ikke meget... Og med den størrelse dine børn har så vare det jo ikke længe inden du kan sige... Ingen piller i tanken, ingen varme bade til jer.... icon_cheesygrin.gif

Jeg vil ikke anbefale du har det i baggangen, men uden for for det gør hånteringen af piller meget nemmere... Om det skal være et stort magasin eller en større silo med snegl eller sug....

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af JClausen » 29 okt 2014 13:28

Her i husstanden købte vi et "Østriger"-fyr (Biolyt) som erstatning for en gammel olie-hvæser som stod i kælderen. Det vi har fået for at betale meget for fyret er så til gengæld at det bare kører. Ingen driftstop, ingen roden med indstillinger, fuld styr på det med VVB, vejkompensering der virker.

Som jeg ser det, så er det man får ud af at købe et dyrere fyr, at der skal bruges mindre tid på fyret (Indkøring/indstilling/udskiftning af tændere/smuldproblemer). Et Østriger-fyr bruger ikke færre piller end et korrekt indstillet billigere fyr, så det er ikke derfor man skal bruge de ekstra penge.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Hjælp til indføring i pillefyr-universet

Indlæg af newpas » 29 okt 2014 14:36

Virkemåde østriger==MGM :oops:


Besvar