Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig » 28 okt 2014 09:07

Flemming DJ skrev:Tak. :-)
Så er det bare lidt dyrere for os, der ikke bor i Nordtyskland og ikke bruger "hestepiller" :wink:
Ingen årsag! Skal vi snakke pris på en kasse pils, nu vi er ved det :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 28 okt 2014 09:07

Ugelvig skrev:@Pendec, brugte du træpiller i stedet for solcellestrøm ville din besparelse være ca. 6 øre pr. kWh!
Så længe du tænker muligt salg, kan du ikke sammenligne noget her. Når man kan bruge strømmen gratis, hvorfor så fjolle rundt og tro man skal sælge til 60 øre? Det lyder for dumt, og det er nok de færreste som gør.

Ville [tag]Kjeld P[/tag] bruge 3 varmepumper så længe som muligt, hvis din teori virkelig giver mening, og husk nu det er totalt ligemeget om han kører på ny eller gammel ordning, vigtigt er strømmen, som omsættes gratis her. og de indkøb af piller som spares. [tag]Kjeld P[/tag] kan nok også afklare om der betales skat af eget privat forbrug.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Oldgaard » 28 okt 2014 09:19

pendec skrev: Så længe du tænker muligt salg, kan du ikke sammenligne noget her. Når man kan bruge strømmen gratis, hvorfor så fjolle rundt og tro man skal sælge til 60 øre? Det lyder for dumt, og det er nok de færreste som gør.

Ville [tag]Kjeld P[/tag] bruge 3 varmepumper så længe som muligt, hvis din teori virkelig giver mening, og husk nu det er totalt ligemeget om han kører på ny eller gammel ordning, vigtigt er strømmen, som omsættes gratis her. og de indkøb af piller som spares. [tag]Kjeld P[/tag] kan nok også afklare om der betales skat af eget privat forbrug.
[tag]Pendec[/tag] hele humlen ligger jo i din sætning
pendec skrev:Når man kan bruge strømmen gratis
Ja du bruger faktisk strømmen gratis, men det Uglevig mener at du jo i stedet for selv at bruge stømmen kunn få penge for den ;) aka de 60 øre
så du skal helt rigtig som der bliver skrevet regne med de 60 øre som din pris på strømmen :wink: at besparelsen så hos dig ville være så lille at arbejdet med at fylde piller på ikke kan betale sig er en anden sag icon_cheesygrin.gif
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Landlyst » 28 okt 2014 09:30

pendec skrev: Så længe du tænker muligt salg, kan du ikke sammenligne noget her. Når man kan bruge strømmen gratis, hvorfor så fjolle rundt og tro man skal sælge til 60 øre? Det lyder for dumt, og det er nok de færreste som gør.

Ville [tag]Kjeld P[/tag] bruge 3 varmepumper så længe som muligt, hvis din teori virkelig giver mening, og husk nu det er totalt ligemeget om han kører på ny eller gammel ordning, vigtigt er strømmen, som omsættes gratis her. og de indkøb af piller som spares. [tag]Kjeld P[/tag] kan nok også afklare om der betales skat af eget privat forbrug.
Hov det kan du ikke sammenligne.... For en god varmepumpe har en COP på over 3... Det vil sige at en kWh ind giver +3kWh ud i varme.... Hvor du i en VVB har et 1:1 COP....

Og nu har jeg siddet og læst hele tråden igennem.... Og Ugelvig har altså helt ret.... :great:

Kan også se det på vores eget forbrug... Vi har sparet ca 5000kr på strøm til dato i år, ved at slukke for Elvandvarmeren og lade fyret sørge for det.... Og det er næsten halvdelen af hvad vi kommer til at bruge piller for på HELE året.... I sommer perioden var vi nede på 2-4kg piller om dagen... Og ja ved godt jeg ikke har solceller og giver et par kr pr kWh men det er stadig billiger selv om jeg kunne nøjes med 60åøre/kWh...

Men interessant diskusion her... Men du skal jo huske at de 60 øre i salg ikke er en fiktiv pris, det er jo noget du får helt automatisk hvis du ikke bruger det selv... Så Du skal altså have taget et kursus i regnskab og økonomi Pendec :great:

pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 28 okt 2014 13:30

Landlyst skrev:Hov det kan du ikke sammenligne.... For en god varmepumpe har en COP på over 3... Det vil sige at en kWh ind giver +3kWh ud i varme.... Hvor du i en VVB har et 1:1 COP....
Pointen i hele den her debat, var at det IKKE altid kan betale sig at tænde pillefyr;
- Når solcellerne arbejder gratis for dig og træpiller kræver køb af brændsel når VVB skal varmes op.
- Der er også andre situationer som afkræfter at biobrændsel vinder over elpatronen, som personer der bor alene og ikke bruger for 6krs energi på opvarmning. 6kr er så variabel om du bor i sønderjylland eller bor i nordsjælland.

[tag]Kjeld P[/tag] har vel ikke investeret i 3 VP'r fordi det skulle koste mere at bruge?
Eller mener du man ikke må sammenligne energikilder nu? Det er vel pointen i VVB og solceller vs. VVB og pillefyr?
Oldgaard skrev:så du skal helt rigtig som der bliver skrevet regne med de 60 øre som din pris på strømmen :wink: at besparelsen så hos dig ville være så lille at arbejdet med at fylde piller på ikke kan betale sig er en anden sag icon_cheesygrin.gif
Jeg forstår ikke hvorfor besparelsen bliver så lille, når jeg betaler 0kr for energien produceret på et solcelleanlæg som matcher folholdene, hvor jeg modsat vil skulle betale for træpiller uanset hvor de købes billigst.
Vil jeg sælge EL så får jeg 60 øre , vil jeg sælge mine tyske import træpiller igen, så koster de også noget afhængig af hvor de skal hen i landet. Så inkl. levering er strømmen måske også at fortrække i nordsjælland eller på ø'erne.

Der i peger hen med jeres køb/salgs økonomi viden, er der hvor træpillen har en indkøbs pris til 1,58kr/kilo og min strøm koster 0kr i produktion til daglig. (Glem lige anlæggene her). Træpillen skal også leveres til lolland, så koster den 1,98kr i alt, strømmen koster stadig 0kr.
NÅ! Sælger jeg så min strøm til 60 øre, så har jeg 60 øre tjent. Sælger jeg træpillen på lolland, så kan jeg være heldig at få samme pris eller lidt oveni. Vil i omsætte det til kWh på lolland, så værsgo.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Landlyst » 28 okt 2014 14:02

pendec skrev:
Pointen i hele den her debat, var at det IKKE altid kan betale sig at tænde pillefyr;
- Når solcellerne arbejder gratis for dig og træpiller kræver køb af brændsel når VVB skal varmes op.
- Der er også andre situationer som afkræfter at biobrændsel vinder over elpatronen, som personer der bor alene og ikke bruger for 6krs energi på opvarmning. 6kr er så variabel om du bor i sønderjylland eller bor i nordsjælland.

Den pointe kan du godt have ret i, i nogle tilfælde, Der hvor det svigter er måden du regner det ud på!

Hmm arbejder gratis.... Det er jo ikke helt rigtigt, de koster dig jo reelt set 60øre/kWh!

Prøver lige at stille det op, det du siger, på en anden måde....

Hvis nu en smed er ansat på fast løn 37 timer om ugen, men du kun har arbejde til ham måske 33. De sidst 4 timer skal han have løn for alligevel! Men så er der en kunde som bestiller noget "jern" og den opgave tager de 4 timer. Hvordan vil du så fakturere det?
Som du (Pendec) siger, så bliver regningen kun materiale prisen, fordi at smeden jo skulle have løn for de 4 timer alligevel! :shock:
Men det korrekte er jo materialeprisen + timeløn i 4 timer, Er vi ikke enige om det? :great:
Så når du siger dine kWh er gratis passer det jo ikke for du giver reelt 60 øre for dem.... En krone sparet, er en krone tjent... Det gælder også en krone tjent er en krone sparet... :great:


[tag]Kjeld P[/tag] har vel ikke investeret i 3 VP'r fordi det skulle koste mere at bruge?
Eller mener du man ikke må sammenligne energikilder nu? Det er vel pointen i VVB og solceller vs. VVB og pillefyr?

Jo det må du gerne, men du vil sammenligne et varmelegme i en VVB med en varmepumpe og det kan du også godt... Men ikke på den måde som du stiller det op!

I din VVB er 1 kWh ind = 1kWh ud...
I en varmepumpe er 1kWh ind = +3kWh ud...

Altså bliver det jo pluseligt rentabelt med varmepumpen fordi at den jo giver mere end du fodre den med!




Jeg forstår ikke hvorfor besparelsen bliver så lille, når jeg betaler 0kr for energien produceret på et solcelleanlæg som matcher folholdene, hvor jeg modsat vil skulle betale for træpiller uanset hvor de købes billigst.Her betaler du altså reelt 60øre!
Vil jeg sælge EL så får jeg 60 øre , vil jeg sælge mine tyske import træpiller igen, så koster de også noget afhængig af hvor de skal hen i landet. Så inkl. levering er strømmen måske også at fortrække i nordsjælland eller på ø'erne.

Der i peger hen med jeres køb/salgs økonomi viden, er der hvor træpillen har en indkøbs pris til 1,58kr/kilo og min strøm koster 0kr i produktion til daglig. (Glem lige anlæggene her). Træpillen skal også leveres til lolland, så koster den 1,98kr i alt, strømmen koster stadig 0kr.
NÅ! Sælger jeg så min strøm til 60 øre, så har jeg 60 øre tjent. Sælger jeg træpillen på lolland, så kan jeg være heldig at få samme pris eller lidt oveni. Vil i omsætte det til kWh på lolland, så værsgo.
Nu vrøvler du altså.... Hvis en vare har en værdi på 60øre i salg så har du altså også brugt 60 øre i forbrug! Og jeg er sådan set villig til at sætte en stor lagkage på at ugelvig har ret og din regnemåde er forkert.... Eller rettere du kan IKKE værdisætte din egen strøm til NUL kroner, når den har en reelhandelsværdi! Hvis du nu IKKE fik så meget som en øre for den ved at sende den ud på elnettet, SÅ kunne du sige at det var gratis strøm, og så kan vi give dig ret.... :great:

pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 28 okt 2014 14:36

Landlyst skrev:Så når du siger dine kWh er gratis passer det jo ikke for du giver reelt 60 øre for dem.... En krone sparet, er en krone tjent... Det gælder også en krone tjent er en krone sparet... :great:
Jeg giver ca. 2,25kr for min strøm alt inkl. , hvad giver du? 60 øre? Så vil jeg godt skifte selskab nu.

Der er ingen forretning i at have solceller og det er vist pointen i forsøger at sælge mig. Jeg har takket nej til til en solcelle løsning med omsætning(forretningsmæssige perspektiv) og fokusere på eget forbrug, for her er gevinsten størst.
Kan jeg ikke gear'e anlægget optimalt, så skifter jeg da klart ikke.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Landlyst » 28 okt 2014 15:37

pendec skrev:
Jeg giver ca. 2,25kr for min strøm alt inkl. , hvad giver du? 60 øre? Så vil jeg godt skifte selskab nu.

Der er ingen forretning i at have solceller og det er vist pointen i forsøger at sælge mig. Jeg har takket nej til til en solcelle løsning med omsætning(forretningsmæssige perspektiv) og fokusere på eget forbrug, for her er gevinsten størst.
Kan jeg ikke gear'e anlægget optimalt, så skifter jeg da klart ikke.
Prøv nu at høre her.... Hvis du kan få 60øre i kassen og nøjes med at give f.eks. 35øre ud, så har du et overskud på 25øre. Er vi enige?

Hvis du så vælger ikke at vil give de 35øre ud, så har du heller ikke et overskud men brugt 25øre på at spare 35 øre... :shock: Hvilket så faktisk et et ret udbredt fænomen.... Men Fakta er at din reelle elpris er 60øre pr kWh, fordi at det netop er det du kunne få på at sælge det!
Men du skal ikke være ked af det, for der er mange som bruger penge på at spare penge! Så du er ikke alene... icon_cheesygrin.gif

pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 28 okt 2014 16:17

Landlyst skrev: Prøv nu at høre her.... Hvis du kan få 60øre i kassen og nøjes med at give f.eks. 35øre ud, så har du et overskud på 25øre. Er vi enige?
Enig! Jeg tror resten er personlige mål, og vi er jo forskellige der.

Nu har jeg ikke solceller endnu og VVB løsningen er som oprindelig nævnt også i plus hos mig på elpatronen om sommeren, fordi jeg er alene om forbruget og forstår helt klart, at pillefyr tjener sig bedst når man er flere og opstarten så spares og nok også boosten fra f.eks 65g vand ift. strømmen som forsøger at nå det.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Landlyst » 28 okt 2014 16:42

pendec skrev: Enig! Jeg tror resten er personlige mål, og vi er jo forskellige der.

Nu har jeg ikke solceller endnu og VVB løsningen er som oprindelig nævnt også i plus hos mig på elpatronen om sommeren, fordi jeg er alene om forbruget og forstår helt klart, at pillefyr tjener sig bedst når man er flere og opstarten så spares og nok også boosten fra f.eks 65g vand ift. strømmen som forsøger at nå det.
Godt :great: Men at man så har den holdning at man vil bruge elpatron er en anden sag...
Men rent økonomisk så er det ikke et holdningsspørgsmål... Så er det som ugelvig og andre siger... icon_cheesygrin.gif


Besvar