Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Første fejltænding :)

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
elvisdk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 maj 2014 20:52
Mit fyr: BS1016 + BSmini150
Areal: 170
Fremviser gerne i postnummer: 7700

Første fejltænding :)

Indlæg af elvisdk » 21 okt 2014 18:08

Hej

I dag fik jeg mail fra stokercloud om fejltænding og fyret var gået ud.

Ved eftersyn af fyret lå der en del aske på herden (ca ½ liter). Det blev fjernet og fyret blev aktiveret igen. Men efter 2 optændinger fejlede den med at tænde op.
Den genererede dog lidt røg, og der blev skubbet piller ud i herden.
Lysføler blev renset og afprøvet, virkede ok.

Herefter øgede jeg blæserrens til 10 min, 5 sek og 55% (var 10 min, 3 sek og 50%)
Eltænder Effekt blev øget til 80% (var 70%) og Max tid blev øget til 12 min (var 10 min).

Nu tænder den op som den skal (indtil videre). Holder øje med den og ser om det hjælper.

Mit spørgsmål lyder på eltænderen.
Den jeg har monteret har hvide ledninger, som jeg kan læse mig til er 200 watt
Hvis jeg nu sætter en med større effekt i (f.eks sort med 250 watt), vil den vel tænde hurtigere op ? Og være mere stabil ?
Jeg formoder at den godt kan køre med modellen med sorte ledninger ?

mvh


xkfc

Første fejltænding :)

Indlæg af xkfc » 21 okt 2014 18:56

Jeg tror ikke du kan konkludere at fordi den har hvide ledninger så er den 200w, Den Hedestoker sælger har også hvide ledninger og de er på 275w, hvilket jeg mener er mere normalt. Jeg har også et par stykker på lageret med hvide ledninger, disse er også 275w.

Jeg har skiftet til keramisk tænder, den er kun 190w men tænder fantastisk hurtigt, typisk er den kun tændt 45-50sec så hele opstarten tager omkring 2min. :great:

Hilsen Kenneth

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Første fejltænding :)

Indlæg af knaldhatte » 22 okt 2014 19:56

prøv øg eltænder til 100%.

Jeg har den 275w normale U formet el starter i. Den gamle kørte altid 100% og havde 1000 tændinger bag sig. Skiftede den kun fordi de fleste siger de holder til ca 800+ så gider ikke vente på den dag den står af og komme til koldt hus pga 100kr ;) Jeg har kun haft fejloptænding hvis der ikke li var fyldt piller i, eller de havde sat sig fast i smelte slangen af en mærkelig årsag...

Så hæv du bare til 100% minimer altallet af fejloptændinger.

elvisdk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 maj 2014 20:52
Mit fyr: BS1016 + BSmini150
Areal: 170
Fremviser gerne i postnummer: 7700

Første fejltænding :)

Indlæg af elvisdk » 22 okt 2014 20:08

Rart at vide der ikke sker det vilde med eltænderen, hvis/når jeg hæver den til 100%
Jeg tænker at købe en keramisk tænder, hvis de holder lige så længe.

xkfc

Første fejltænding :)

Indlæg af xkfc » 22 okt 2014 22:02

elvisdk skrev:Rart at vide der ikke sker det vilde med eltænderen, hvis/når jeg hæver den til 100%
Jeg tænker at købe en keramisk tænder, hvis de holder lige så længe.
Lige så længe!! næ du, jeg regner med at den holder meget længere end de originale. På www.itob.dk/pillefyr kan du se hvornår jeg har skiftet eltænder. Ca. en gang om året.

De har eksisteret et par år nu, og jeg har endnu ikke hørt om en defekt, men det skal selvfølgelig nok komme.

Lige nu har den tændt 362 gange.

Jeg har en brødrister fra OBH med keramiske elementer, den er over 10år gammel, og elementerne er rødglødende i meget længere tid af gangen end eltænderen, og ungerne bruger den hver morgen, faktisk har den været brugt så meget at den mekaniske timer ikke altid løber tiden ud, men bare hænger fast. = sort brød :evil:


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Første fejltænding :)

Indlæg af HR LUCCA » 22 okt 2014 23:03

elvisdk skrev:Hej

I dag fik jeg mail fra stokercloud om fejltænding og fyret var gået ud.

Ved eftersyn af fyret lå der en del aske på herden (ca ½ liter). Det blev fjernet og fyret blev aktiveret igen. Men efter 2 optændinger fejlede den med at tænde op.
Den genererede dog lidt røg, og der blev skubbet piller ud i herden.
Lysføler blev renset og afprøvet, virkede ok.

Herefter øgede jeg blæserrens til 10 min, 5 sek og 55% (var 10 min, 3 sek og 50%)
Eltænder Effekt blev øget til 80% (var 70%) og Max tid blev øget til 12 min (var 10 min).

Nu tænder den op som den skal (indtil videre). Holder øje med den og ser om det hjælper.

Et par ting du kan kontrollere ved fejl optænding , at el tænderen sider rigtig , du skal kunne se enden af el tænderen i det 6 kantede hul lige over herden , lufthulderne skal være rene for aske/slagger både på herden og rundt om sneglen , og så skal herden ligge rigtig :wink:

Mit spørgsmål lyder på eltænderen.
Den jeg har monteret har hvide ledninger, som jeg kan læse mig til er 200 watt
Hvis jeg nu sætter en med større effekt i (f.eks sort med 250 watt), vil den vel tænde hurtigere op ? Og være mere stabil ?
Jeg formoder at den godt kan køre med modellen med sorte ledninger ?

mvh

elvisdk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 maj 2014 20:52
Mit fyr: BS1016 + BSmini150
Areal: 170
Fremviser gerne i postnummer: 7700

Første fejltænding :)

Indlæg af elvisdk » 27 okt 2014 18:34

Nu har jeg fået lidt flere erfaringer..

Fyret kørte de efterfølgende dage ok. Derefter begyndte den at gå ud, men kunne tænde igen efter "Optænding 2". Det resulterede dog i en større mængde aske blev akkumuleret på herden. Her tænker jeg grunden til dette er "Optænding 1" hvor pillerne ikke bliver antændt, og der så til sidst ligger et mindre bjerg før den får ild i det.

Jeg har nu øget eltænder effekt til 85% (og bestilt en ny 275 watt eltænder).

Indtil videre har jeg så 2 problemer;
1. Fyret går ud
2. Svært ved at tænde op

Kan i pege i hvilken retning jeg skal fejlsøge ?

mvh

xkfc

Første fejltænding :)

Indlæg af xkfc » 27 okt 2014 19:18

Jeg har altid kørt 100% med eltænderen, når den så er slidt op, så skal der bare en ny til.

Det lyder som om dit fyr ikke er justeret korrekt, eller at dine piller er for dårlige, der skal ikke ligge en bunke på herden.
Har du trækstabilisator i røgrør eller skorsten?

Jeg kan personligt anbefale keramisk tænder og kompressorrens. Jeg har ikke en eneste fejloptænding, og jeg gætter på at den optænding der har taget længest tid det sidste år er 3min.
Besparelsen på at min tænder på 190W er tændt maximum 2min hver gang kontra 8-10min og nogle gange 2. forsøg, gør jo at den keramiske tjener sig hjem på under 2år blot på elforbruget. Nu må tiden så vise hvor lang tid den holder.

Mvh. Kenneth

calle

Første fejltænding :)

Indlæg af calle » 27 okt 2014 20:25

Kan også anbefale den keramiske eltænder. Alternativt cigarmodellen fra TB-mini, som du så justerer ned til 300 w.

Venlig hilsen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Første fejltænding :)

Indlæg af triumph » 28 okt 2014 06:37

hvis dit fyr går ud, så er det nok fordi det får for få piller (specielt i lav last)
Lav en ny pilleafvejning.
Sæt fyret til at køre 100% (sæt min efekt, og max effekt til 100%), og juster "blæser høj" til flammen ser rigtig ud
Gør det samme ved 50%, og juster "blæser midt"
og så igen ved 10%


Besvar