Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jøma

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Jøma

Indlæg af Jens Olsen » 16 okt 2014 17:19

Er der nogen som ved noget om dem ??
Det ser udmiddelbart rimeligt ud men det er umuligt at finde erfaringer om dem....

Er der andre stokere som også egner sig til fastbrændsel ud over Twin Heat som jeg syns er alt for dyre.


nemocharley

Jøma

Indlæg af nemocharley » 16 okt 2014 18:00

KSM - men de koster også en del. Du kunne også skille tingene ad hvis du kan nøjes med træpiller og brænde - altså et pillefyr og en brændekedel

liste over godkendte: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp (nogle er dog godkendt andetsteds)

kombifyr (træpiller og brænde - ikke flis) - baxi dbk, varmebaronens biomax og atmos kommer snart med en ny kombikedel.

Rasmussaby
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20 feb 2012 08:50

Jøma

Indlæg af Rasmussaby » 24 okt 2014 08:23

Hej Jens,
Jeg har et Jøma T280 med en ældre salamanderkedel og kan ikke sige noget dårligt om det. Det er ikke det billigste men har nu kørt i 12 år, uden problemer eller udskiftning af nogen dele. Det er solidt opbygget og kan fyre med lidt af hvert. Jeg har fyret primært med træpiller, men har også brugt flis, savsmuld kornaffald. Hvis du regner med kun at fyre med træpiller, så behøver du ikke omrører, men i flis og lign. er den uundværlig.
Jeg har dog lige udskiftet styringen, men det var ikke fordi den gamle fejlede noget som sådan, men tiden var løbet fra den. Jeg har fået en nyere Jøma styring, som er "semi - modulerede". Jeg opvarmer 240 kvm stuehus fra 1968, som ikke er ærlig godt isoleret og et værksted på 20 kvm og bruger omkring 15 kg om dagen inkl. varmtvand til 5 personer.
Hilsen Rasmus Såby

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Jøma

Indlæg af timkenneth » 24 okt 2014 08:52

er der noget galt med din baxi? en 2,5´er skulle være ganske fornuftig til flis, især hvis der er iltstyring.
med fastbrændsel mener du så, at du vil kunne håndfyre ved siden af? der er ikke mange der har det store held med dette, samt iltsonden har ikke godt at det.
kan se jømas mindste ydelse er på 22 kw, så du skal sikre dig, at den kan modulere langt ned i styringen når der er lavlast perioder. kender ikke styringen på jøma, men ligner det ikke en piratech?

Rasmussaby
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20 feb 2012 08:50

Jøma

Indlæg af Rasmussaby » 24 okt 2014 09:00

Den nye styring jeg fik fra Jøma (på Mors) er en Pricatech.


Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Jøma

Indlæg af Jens Olsen » 25 okt 2014 15:03

Det er ikke fordi der er noget med min baxi den kører fint....

Det er til mine svigerforældre de har en gammel Tasso brændekedel nu plus et oliefyr og vi arbejder på at få dem til at købe mere noget tidssvarende.
Jeg kan se der er begyndt at komme brugte Jøma på markedet til omkring 25.000 kr hvilket udmiddelbart er en fair pris.

De har selv skov så de vil fyre så meget med brænde som muligt så længe de kan, så ville det være fint at kunne fyre med træpiller eller flis fra mig hvis de skal være hjemme fra i en perriode eller hvis brændet slipper op.

En Twinheat er meget lig Jøma'en men de er bare noget dyrere så det får vi dem aldrig til.

Så ved jeg godt man kan købe et rigtigt brændefyr og et pillefyr men det bliver for meget....

Et alternativ kunne være en Atmos hvor man kan smide en pillebrænder på siden men egner de sig til fastbrændsel ?

nemocharley

Jøma

Indlæg af nemocharley » 25 okt 2014 15:21

man kan snart købe lovlige kombikedler fra atmos - til træpiller og brændsel.

Måske en pillebrænder på tassoen - ved ikke om det kan lade sig gøre? og en brændeovn i stuen?

eller måske en pillebrænder på oliekedlen?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Jøma

Indlæg af timkenneth » 26 okt 2014 08:02

nå okay. troede lige det var til dig selv :D

er de fuldstændig stålsat på at ville fyre med deres eget pind?
det ville jo unægtelig være nemmere, at sælge træet på roden for at bruge pengene på træpiller og så få sat et sprit nyt pillefyr ind.
er der et olie forbrug der er til at føle på? hvis de ligger og holder olieforbruget på omkring 1000 liter, ville jeg nok gå den anden vej og så sætte et godt fastbrændselsfyr ind og masser akkumulering, og så fortsat have olien som backup.


Besvar