Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændefyring i Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Brændefyring i Scotte

Indlæg af Falck » 05 mar 2008 23:12

Dorph skrev:Hej falck

Jamen jeg tror vi er enige- du og jeg.
Min indgangsbøn var at jeg VIL fyre med piller - men har rigtig meget godt træ (50m3 bøg) og finder at der er en go økonomi i at fyre med træ- men min magelighed siger at jeg med tiden skal fyre med piller. Og prisen på et anlæg virker fornuftig lige nu.
Så resultatet bliver nok at jeg køber såen et scotte anlæg som dit (lidt større måske) , og så lader min goe gamle brændefyr blive stående til det ikke kan mere men fjerner akkumulereringstanken, idet den skal gi plads til scotte. Jeg har åben ekspansion, og vil så kunne fyre med træ uden akku. det giver en lidt mere skidt forbrænding , men da jeg kender hus og fyr, mener jeg nok at jeg kan styre det.
Jeg kan så fyre både med træ og piller indtil min magelig hed har fået fuldt overtag!!
Det eneste jeg ikke ved er om jeg må have to røgrør så tæt på hinanden , det fra pillefyret skal så gå bagom brændefætteren og ind i skorstenen der står på ydervæggen. Skorstenen er ny og bygget sammen med brændefyret for 10 år siden , med en stor lysning i.

Mange hilsner

Nils
Du skal altså ikke få den større. Men er droslet til 10 kw, og er det meste af tiden sat til max 50% af max, alt 5 kw...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Dorph
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 mar 2008 17:26
Mit fyr: Passat fku 40
Areal: 300
Brændsel: bøgebrænde
Årligt forbrug: 40m3
Geografisk sted: 4296 Nyrup / midtsjælland
Kontakt:

Re: Brændefyring i Scotte

Indlæg af Dorph » 06 mar 2008 08:50

Haj Falck

Ja ja - ro på, indtilvidere er jeg en amatør ud i dette, og ved ikke hvad man kan få og hvad jeg skal bruge.
Men spørger du mig om efterkrigs renaulter med hækmotor - så er jeg på hjemmebane og altid fit

Nils

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Brændefyring i Scotte

Indlæg af Falck » 06 mar 2008 09:40

Dorph skrev:Haj Falck

Ja ja - ro på, indtilvidere er jeg en amatør ud i dette, og ved ikke hvad man kan få og hvad jeg skal bruge.
Men spørger du mig om efterkrigs renaulter med hækmotor - så er jeg på hjemmebane og altid fit

Nils
Det jeg mente, var at du skal huske på, at et pilleanlæg, må helst ikke være for stort, så giver det dårligere økonomi. Men er klart at der kan gå mere træ i en stor kedel, end i den lille. Så det er med at fange den gyldne middelvej. Jeg har valgt en 24 kw kedel, kun fordi at jeg personligt mener at det er en bedre kedel end hvis man vælger en på 16 kw. Men når og hvis det skal være, så giv et kald, og vi kan tage en sluder om de forskældige ting du skal overveje......
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Brændefyring i Scotte

Indlæg af hoejbenn » 06 mar 2008 14:36

Jeg har faktisk fyret en del i min Dor kedel, jeg havde problemer med Scotten en periode, og brugte så at fyre pind. Det er også dejligt at have, hvis der skulle ske havari osv. Jeg har svejset en klap til at spænde på scottehullet, det tager kun lige 5 minutter at skrue scotten af, og på med pladen. For det ryger helt vildt ud af scottehullet. I det hele taget er det vigtigt, at få startet rigtigt, glem at starte med aviser, du lægger hele huset i tåge, og ser kun ryggen af konen i 14 dage icon_cheesygrin.gif . Tag en pind og giv den en omgang tændvæske! så ruller det! Husk at regulere klapperne i siden! Det er rigtigt, at brændkammeret er noget bette, til gengæld er det helt utroligt, hvad varme man får ud af et stykke brænde.
MVH
Steen

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Brændefyring i Scotte

Indlæg af Falck » 06 mar 2008 15:11

hoejbenn skrev:Jeg har faktisk fyret en del i min Dor kedel, jeg havde problemer med Scotten en periode, og brugte så at fyre pind. Det er også dejligt at have, hvis der skulle ske havari osv. Jeg har svejset en klap til at spænde på scottehullet, det tager kun lige 5 minutter at skrue scotten af, og på med pladen. For det ryger helt vildt ud af scottehullet. I det hele taget er det vigtigt, at få startet rigtigt, glem at starte med aviser, du lægger hele huset i tåge, og ser kun ryggen af konen i 14 dage icon_cheesygrin.gif . Tag en pind og giv den en omgang tændvæske! så ruller det! Husk at regulere klapperne i siden! Det er rigtigt, at brændkammeret er noget bette, til gengæld er det helt utroligt, hvad varme man får ud af et stykke brænde.
MVH
Steen
Mht udnyttelsen har jeg samme erfaring, jule papiret gav varme i 5 timer :-)
Mht røgudviklingen, så skal du jo huske at der skal laves træk, = åbne tværspjældet bagpå, og blokere trækstabilisatoren.....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar