Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fra salamander til ??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
dannidines

fra salamander til ??

Indlæg af dannidines » 25 okt 2014 08:51

Ganske som jeg var inde på.

Giver MGM Co2 tilskud? MGM er jo super billig at monterer (ingen shunt) og alke modeller (som jeg forstår det) er med luftmasse måler = intet arbejde med forbrændingen.
mgmone skrev:Hej
Før man sætter løs brænder på gammel salamander, bør man hjemtage et par tilbud incl skrotpræmie (CO2) på den gamle kedel, total prisen for at beholde den gamle + montage af løs brænder, er ikke nødvendigvis meget billigere end nyt pillefyr minus co2 tilskud for at tage Salamanderen ud af drift.
Hilsen Karsten


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

fra salamander til ??

Indlæg af mgmone » 25 okt 2014 09:05

Hej
Ja MGM giver co2 tilskud, dog ikke efter grønthøster metoden, men på basis af idividuel beregning, da en Salamander har en officiel virkningsgrad på 30% gir de et ret pænt tilskud, naturligvis afhængig af størrelsen og alderen på det hus den er monterert i.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

calle

fra salamander til ??

Indlæg af calle » 25 okt 2014 09:14

Hej til bonden fra Brovst og velkommen til :)

Der er da noget arbejde med at rense kedlen og tømme aske, så jeg er glad for at jeg skiftede min gamle salemander ud med en Opop 418 (gammel Scotte). Den er nem at rense, og tømme for aske. Toplugen gør det også nemt at tilse herden, og evt. bare lige skrabe aske/askeskorpe ned. De piller jeg fyrer med nu, danner ikke askeskorpe eller askebjerg på herden, men det gjorde de forrige, og du kan aldrig helt regne med kvaliteten på træpiller. Jeg har også meget glæde af at kunne se bålet på herden, da jeg justerer ind på øjemål :oops:

Selv om jeg hygger mig med Scotten, så er jeg også lidt mageligt anlagt, så jeg slukker for den i sommerhalvåret og opvarmer der mit brugsvand med el. Har en combi-VVB. Det er en fantastisk løsning, idet vi kun er to voksne i husstanden, og jeg bader kun, når chefen siger jeg skal :oops:

Jeg er vild med Scotten, og med hjælp fra gutterne her på Stoker Pro, kan jeg selv lave ALT, når den ind imellem skaber sig. Det sparer man rigtig mange penge ved 8)

Venlig hilsen

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 25 okt 2014 09:34

dannidines skrev:Aaah,

Shunt ventil 3-400kr, trækstabilisator 400kr
sorte rør frem/retur 500kr (inkl et par fittings)

Hvis det holdes simpelt altså.

Evt åben eller lukket ekspansion genbruges, samme med pumpen.

Men du har ret, det er et valg, jeg har prøvet begge dele og ved hvilken vej jeg ville gå.

Evt lade salamander stå som backup/fyre i når man er hjemme og gider.
Ja du har ret i at stumperne ikke er så dyre - og trækstabilisator skal man have i uanset synes jeg - den besparelse det kan give er hurtig tjent ind. Men det er især skorstenen, jeg tænker på - de lave røggastemp. går ikke til alle typer skorstene.

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 25 okt 2014 09:37

calle skrev:Hej til bonden fra Brovst og velkommen til :)

Der er da noget arbejde med at rense kedlen og tømme aske, så jeg er glad for at jeg skiftede min gamle salemander ud med en Opop 418 (gammel Scotte). Den er nem at rense, og tømme for aske. Toplugen gør det også nemt at tilse herden, og evt. bare lige skrabe aske/askeskorpe ned. De piller jeg fyrer med nu, danner ikke askeskorpe eller askebjerg på herden, men det gjorde de forrige, og du kan aldrig helt regne med kvaliteten på træpiller. Jeg har også meget glæde af at kunne se bålet på herden, da jeg justerer ind på øjemål :oops:

Selv om jeg hygger mig med Scotten, så er jeg også lidt mageligt anlagt, så jeg slukker for den i sommerhalvåret og opvarmer der mit brugsvand med el. Har en combi-VVB. Det er en fantastisk løsning, idet vi kun er to voksne i husstanden, og jeg bader kun, når chefen siger jeg skal :oops:

Jeg er vild med Scotten, og med hjælp fra gutterne her på Stoker Pro, kan jeg selv lave ALT, når den ind imellem skaber sig. Det sparer man rigtig mange penge ved 8)

Venlig hilsen
for at få fordelene fra "scotte-data basen" så kunne trådstarter vel nøjes med at sætte en 10-16kw brænder på salamanderen.


calle

fra salamander til ??

Indlæg af calle » 25 okt 2014 09:45

[[/quote]

for at få fordelene fra "scotte-data basen" så kunne trådstarter vel nøjes med at sætte en 10-16kw brænder på salamanderen.[/quote]

Klart klart :great: men kan man se bålet og komme til herden, hvis man monterer en scottebrænder på en salamanderkedel ?

Venlig hilsen

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 25 okt 2014 09:49

nope - det kommer nok til at knibe. Eller jeg ved ikke om man kan lave en svinglåge anordning af en slags...

men altså 1000l akkutank er der jo på trådstarters anlæg, så en tænd/sluk svensker ville gøre det godt.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

fra salamander til ??

Indlæg af Renevinum » 25 okt 2014 09:51

calle skrev:[
for at få fordelene fra "scotte-data basen" så kunne trådstarter vel nøjes med at sætte en 10-16kw brænder på salamanderen.[/quote]

Klart klart :great: men kan man se bålet og komme til herden, hvis man monterer en scottebrænder på en salamanderkedel ?

Venlig hilsen[/quote]

Hvis den monteres på den org. Nederste låge, så er det jo bare at åbne den.
Det virker fint her hvor pellx'n er monteret på lågen.

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 25 okt 2014 09:54

ah - ja der kan man se. Tak for vidensdeling :)

calle

fra salamander til ??

Indlæg af calle » 25 okt 2014 10:04

Du/Brovstbonden bor jo i et område, hvor der er en del gæve og hyggelige pillefyrbødere. Ved at der er nogen af dem, der gerne fremviser statussymbolerne icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen


Besvar