Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 24 okt 2014 22:33

Kjeld P skrev:Jeg regner slet ikke med at tænde mit fyr...jeg har rigeligt strøm frem til nytår og indtil videre kun en varmepumpe kørende.
blærerøv :great:


nemocharley

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af nemocharley » 24 okt 2014 22:36

400kg piller er sgu svært at slå :)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af kovas » 25 okt 2014 09:15

pendec skrev: her er mit eksempel:
  • 1 bad + diverse + mad/opvask + rengøring = 1-2kW = 60-70kW = 157kr
    3kg pillefyr pr.dag = 3*30=90kg*2kr = 180kr
    0 timer til rensning i perioden hvor fyr kører sommertid, når den nu ikke kører.
Sådan er det med en bio18, som tænder 2 gange per dag.
Det er helt klart andre tal på bordet når man er 2 eller 4 i huset, og 160ltr bruges op flere gange.

Jeg kører elpatron med fordele (og de ulemper) som der nu er.
Hej Pendec.

Hvis vandet er 7gr når det kommer fra vandværket og du varmer det op til 55gr, så bruger du ca 40lvarmt vand/ dag. Jeg tager hatten af for det.
Det jeg så ikke forstår er at dit fyr er så dårligt. Med den nye 110lvvb jeg har nu, så kunne jeg nøjes med at fyre 4x om ugen af 3kg for at dække det forbrug. Og så er det højt sat.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af kovas » 25 okt 2014 09:26

stokernut skrev:
Det gør jeg egentlig bare ved at kikke på mit elforbrug kontra mit pilleforbrug. Da både Stoker og elvandvarmer bruger strøm så skal den strøm jeg spare ved at slukke min Stoker trækkes fra den ekstra strøm jeg bruger ved at bruge elvandvarmeren.

Jeg har ikke tal i kroner og øre her ved hånden, men efter jeg skiftede elvamdvarmer for 3 år siden, kan se se, det er billigere og langt mere smidigt og let, end at have et fyr til at køre to gang i døgnet (eller hvad man nu vælger), samtidig har jeg ALTID varmt vand og det er varmt nok. Så det er klart en fordel at have mit fyr slukket i den periode, hvor det slet ikke kan køre i fuld drift uden at slå fra pga overvarme.
Hej stokernut.
Det havde jeg så heller ikke regnet med at du kunne. Jeg er med på at folk kan vælge el for komfortens skyld, men når man påstår at det er billigere så bliver jeg noget mistænksom.
du har et skotte fyr og det er vel rundt regnet lige så godt som mit. Og kan tænde på ordre fra vvb.
Jeg har målt på det her hjemme, mit fyr står i garagen. Det koster 1kg piller at tænde op, men derefter får jeg 4gange så meget varmt vand med piller som med el. så min påstand er at hvis du bruger fra 18-25l om dagen så er det helt sikkert billigere med el, bruger du derimod 80-100l/dag så er det vildt meget billigere med piller.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig » 27 okt 2014 08:32

stokernut skrev:
Som nævnt tidligere: "elvandvarmer". Altid billigere end at fyret skal køre hele året (med mindre man har en gammel dårlig elvamdvarmer).
Det er en sandhed med visse modifikationer...

Træpillefyr, 80% virkningsgrad = 37,5 øre pr. kWh
EL-patron = 200 øre pr. kWh (har du EL-varme så 160 øre pr. kWh)

Derudover skal der være varme til det gamle stuehus (hvis sommeren er kold), gulvvarme (2 x badeværelser), varmt vand til ungernes bassin udenfor, bilvask (I know...), bad (200l VVB kan godt tømmes), 5 mand i husstanden...

Så i vores tilfælde, hvor vi er nede på 6-8 kg træpiller om sommeren, ønsker jeg ikke at tænde EL-patronen!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 27 okt 2014 09:58

Ugelvig skrev:Så i vores tilfælde, hvor vi er nede på 6-8 kg træpiller om sommeren, ønsker jeg ikke at tænde EL-patronen!
Du glemmer solceller? 2000kr er vel også noget at spare hvis du har solceller, så er spørgsmålet bare om kan varme op hurtigt nok efter ungerne bruger vandet ;)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig » 27 okt 2014 10:06

pendec skrev: Du glemmer solceller? 2000kr er vel også noget at spare hvis du har solceller, så er spørgsmålet bare om kan varme op hurtigt nok efter ungerne bruger vandet ;)
Solceller? Hvis jeg kan sælge strømmen til 60 øre pr. kWh, bliver det heller ikke en forretning!

Solfanger kunne være en idé, men men men... 90 dage af 12 kr. er altså ikke nok til at den investering kan betale sig hjem de første 10 år :p

Skulle jeg spare endnu mere på penege, skulle træpillefyret ud og et halmfyr ind i stedet... Men fandme om jeg gider at arbejde i halm igen... :roll:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 27 okt 2014 10:10

Ugelvig skrev:
Solceller? Hvis jeg kan sælge strømmen til 60 øre pr. kWh, bliver det heller ikke en forretning!

Solfanger kunne være en idé, men men men... 90 dage af 12 kr. er altså ikke nok til at den investering kan betale sig hjem de første 10 år :p

Skulle jeg spare endnu mere på penege, skulle træpillefyret ud og et halmfyr ind i stedet... Men fandme om jeg gider at arbejde i halm igen... :roll:
Hvorfor skal du sælge strømmen, står du ikke og har en El-patron du ikke gider bruge fordi det koster penge? Så er det da en sekundær ting at resterende strøm sælges til 60 øre. Vigtigt er jo at producere den strøm du selv kan bruge, resten er et luksus problem. Forretning er jo fordi du vil tjene penge, og ikke spare noget på eksisterende, så er det nok bedst du ikke er med på den vogn, for det er jo os andre som betaler for dem som har solceller med forretning i og ikke produktion til eget forbrug.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig » 27 okt 2014 10:16

Kan jeg sælge EL til 60 øre pr. kWh og købe træpillevarme til 37,5 øre pr. kWh, er det alt andet end lige billigere at opvarme med træpiller end EL produceret af solceller. Uanset om det er et restprodukt eller ej!?

Derudover skal solcelleanlægget forrentes med en alternativ energikilde til 37,5 øre pr. kWh - det holder altså ikke. Solceller kan måle sig, når alternativet er EL fra værket til 200 øre pr. kWh - og her er det stadig "bob-bob"...

Jeg har ingen intention om at tjene, blot spare!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af nemocharley » 27 okt 2014 10:44

med de nye regler går den altså ikke med solceller, men self. har man dem og strøm i overskud så kan det integreres i varmeanlægget. Men det er altså ikke noget man skal gå ud og købe lige nu efter min mening.


Besvar