Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan 25 kw max temp 65

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jopa

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af jopa » 24 okt 2014 22:30

Tror ikke den kan køre optimalt med gennembrændt dyse.
Prøv at tage billeder af bunden i øverste brændkammer, og toppen af underste når kedlen er kold og tom for brændsel så man kan se hvor galt det er.


pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af pejle » 25 okt 2014 11:29

Når du siger at der godt med flammer i underforbrændingen og den alligevel ikke kommer højere op. Så får jeg en mistanke om at det kan være at røgrørene i fyret ikke er rene. Ved godt det er lidt en anden retning end det der tidligere er blevet svaret på.

Er det en Orlan-super (Det er det hvis der sidder et håndtag på højre side) kan du rense røgrørene ved at bruge håndtaget et par gange eller 5! Hvis det ikke er en super skal du have fjernet den bagerste (grønne)top og skruet en plade af(to møtrikker), hvor efter du kan se et antal rør gå ned til bunden af fyret. Hvis disse rør ikke er rene vil der ikke kunne afgives varme fra røgen til fyret og hvis der ikke er gennemtræk nok vil du have problemer med at få underforbrændingen til at fungere.

Jeg plejer at "støvsuge" asken væk fra området hvorefter jeg giver dem en tur med det medfølgende værktøj. Ved at andre bruger en boremaskinen monteret børste og giver rørene en ordenlig tur. Sikker på at der sidder en god gang sod uanset hvad, når du fyrer med træ der ligger i den høje ende for hvad angår fugtighed.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

ctn

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af ctn » 25 okt 2014 11:32

Hvad type træ fyrer du med ? Og er der temperatur føler på røgrør vh. Christian

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af akrag » 26 okt 2014 06:56

Dysen er med til at sikrer korrekt forbrænding af gasserne, der dannes i det øvre kammer og trykkes af blæseren gennem dysen, så du skal have den lavet.
Hvad for en termostat sidder i din ladeventil? Er det mon en 65 gr.? Jeg har selv en 72 gr og har kedeltermostaten(driftstermostaten) på 85 gr. efter anbefaling fra John Skov og det virker perfekt. Ladeventilen er først fuld åben ved over 10 gr. højere temperatur end termostaten er mærket med.

KnudsenD
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD » 26 okt 2014 17:47

Hej igen..

Har idag fået ny dyse og renset rørene bagtil godt og grundigt, troede i første omgang at jeg havde fået det hele med men jeg blev klogere :oops:

Ny dyse, pakning i lågen og justering af luften og nu kører det bare som en drøm. Toppen skriver 70 grader og den er næsten 50 i bunden på akku tank på ca 4 timer. Meget tilfreds.

Tak for alle jeres input og jeg håber jeg en dag kan være ligeså behjælpelig.


Besvar