Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af kovas »

stokernut skrev:
Som nævnt tidligere: "elvandvarmer". Altid billigere end at fyret skal køre hele året (med mindre man har en gammel dårlig elvamdvarmer).
Hej.
Vil du vise mig hvordan du beregner det? jeg er nemlig kommet til den modsatte konklusion.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

kovas skrev:
Hej.
Vil du vise mig hvordan du beregner det? jeg er nemlig kommet til den modsatte konklusion.
her er mit eksempel:
  • 1 bad + diverse + mad/opvask + rengøring = 1-2kW = 60-70kW = 157kr
    3kg pillefyr pr.dag = 3*30=90kg*2kr = 180kr
    0 timer til rensning i perioden hvor fyr kører sommertid, når den nu ikke kører.
Sådan er det med en bio18, som tænder 2 gange per dag.
Det er helt klart andre tal på bordet når man er 2 eller 4 i huset, og 160ltr bruges op flere gange.

Jeg kører elpatron med fordele (og de ulemper) som der nu er.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af stokernut »

kovas skrev:
Hej.
Vil du vise mig hvordan du beregner det? jeg er nemlig kommet til den modsatte konklusion.
Det gør jeg egentlig bare ved at kikke på mit elforbrug kontra mit pilleforbrug. Da både Stoker og elvandvarmer bruger strøm så skal den strøm jeg spare ved at slukke min Stoker trækkes fra den ekstra strøm jeg bruger ved at bruge elvandvarmeren.

Jeg har ikke tal i kroner og øre her ved hånden, men efter jeg skiftede elvamdvarmer for 3 år siden, kan se se, det er billigere og langt mere smidigt og let, end at have et fyr til at køre to gang i døgnet (eller hvad man nu vælger), samtidig har jeg ALTID varmt vand og det er varmt nok. Så det er klart en fordel at have mit fyr slukket i den periode, hvor det slet ikke kan køre i fuld drift uden at slå fra pga overvarme.
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af john m »

Nu ved jeg ikke hvad version din styring er men jeg kører med en føler i vvb og urstyring jeg har ikke varmvands prioterings ventil og der er altid varmt vand uanset hvornår forbruget ligger, min styring er en 6.25. Noget helt andet når vi taler økonomi nu ved jeg ikke hvor mange skorstene du har men tre brændeovne det koster vel også lidt i skorstensfejning .
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

@john m
en skorsten koster jo ikke mere end 100kr pr. stk, så mon det rykker på regningerne? lidt men det er ikke meget.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Oldgaard »

stokernut skrev:
Det gør jeg egentlig bare ved at kikke på mit elforbrug kontra mit pilleforbrug. Da både Stoker og elvandvarmer bruger strøm så skal den strøm jeg spare ved at slukke min Stoker trækkes fra den ekstra strøm jeg bruger ved at bruge elvandvarmeren.

Jeg har ikke tal i kroner og øre her ved hånden, men efter jeg skiftede elvamdvarmer for 3 år siden, kan se se, det er billigere og langt mere smidigt og let, end at have et fyr til at køre to gang i døgnet (eller hvad man nu vælger), samtidig har jeg ALTID varmt vand og det er varmt nok. Så det er klart en fordel at have mit fyr slukket i den periode, hvor det slet ikke kan køre i fuld drift uden at slå fra pga overvarme.

Nu skal jeg nok lade værd med at mobbe, naa pjat ;) hvorfor dog også lade det køre hele tiden ? det er da nok når der skal bruges varmt vand, hos os, som absolut ikke sparer på det varme vand, og jævnligt havde den store hjemme, der brugte vi mellem 2-3 kg piller om dagen, nogle gange mindre, dvs. max 6 kr + strøm til fyret, du er godt klar over at man kan få vvb prioritering til scotten ikke ;)
Ja for nogle Host[tag]pendec[/tag]Host der kan det betale sig, men vil stadig påstå at for størstedelen så er det mere rentabelt at bruge piller fremfor el til det varme vand om sommeren.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af john m »

pendec skrev:@john m
en skorsten koster jo ikke mere end 100kr pr. stk, så mon det rykker på regningerne? lidt men det er ikke meget.
Plus røgrør plus brændpræventiv eftersyn :)
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

john m skrev: Plus røgrør plus brændpræventiv eftersyn :)
+ 3*25% moms :twisted:

Klart de skal nok finde de små finurligheder på ens andre skorstene, mener dog ikke jeg lagde mere end 100kr mere end nu hvor kun 1 skorsten er brug, ift. før med 2.
pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

Oldgaard skrev:Ja for nogle Host[tag]pendec[/tag]Host der kan det betale sig, men vil stadig påstå at for størstedelen så er det mere rentabelt at bruge piller fremfor el til det varme vand om sommeren.
høm[tag]Oldgaard[/tag]høm, Du må ryge lidt mindre :oops: , så kan mindretallet jo være enige i at elpatronen er mest økonomisk og dem med brændselsfyr som ikke kan køre automatik om sommeren, og de folk som bare ikke tror den danske sommer er så meget værd og bruger elpatronen hvor det er muligt.
Om sommeren er der nok rigtige mange flere elpatroner i brug, ift. de pillefyrs ejere som sidder hjemme mens mange i sommerhuset har elpatronen igang, og nyder det eksklusive ved den, for det er jo derfor nogle vælger pillefyr som forhåbentlig ikke skal passes, så komfort er også en pæn vigtig faktor.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Kjeld P »

Jeg regner slet ikke med at tænde mit fyr...jeg har rigeligt strøm frem til nytår og indtil videre kun en varmepumpe kørende.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Besvar