Biomax10 turbolatorrør

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
snielsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 okt 2014 20:11
Mit fyr: BioMax 10 Solo
Areal: 135
Brændsel: Vida 8mm

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af snielsen »

Hvor mange turbolatorrør skal være installeret ? Der er 9 huller og 6 monteret fra fabrikken, min skorsten har ikke meget træk.
Ved 100% er min røgtemperatur ca. 70 grader (målt med termometer), røgsensoren der kan tilkøbes, viser for lidt.
Med de 6 installerede turbolatorrør, har jeg hævet røgsugerhastighed, for at få en fin forbrændning.

Er det bedre at fjerne alle turbolatorrør og så køre med std. suger hastighed ?

(BioMax 10 solo)

Oha2104
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 jan 2014 20:09
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 125
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7130
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 4,5
Geografisk sted: Juelsminde
Blevet takket: 5 gange

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af Oha2104 »

Hej
jeg vil prøve fjerne rørerne jeg harctaget mine ud jeg har en stålskorsten og det et kun ved ydelse på over 80 procent jeg har en røgtempratur på over 85 grader
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af bioservice »

Vi arbejder ud fra at enten er alle i eller så er der inden i... hvis der ikke er træk i skorsten, den er høj, ikke isokern, eller meget under rygning, så er det bedst at pille alle stængerne ud...
der skal som minimum være undertryk på 10 mbar.

hvis man kun kommer nogle af rørene i, så er luft dovent, og render igennem hvor der er mindre modstand, og her hæves hastigheden så tilsvarende..

Når jeg måler med min co2 måler, så syntes jeg ikke der er nævneværdig mere udnyttelse af pillerne, min erfaring er derimod at når alle rørene er i, så skal der mere røgsugerkraft til for at få en ordentligt forbrænding... der skal jo den samme mængde luft til den samme mængde brændsel.. ;-)

min tese er at stængerne er der for at tvinge luften igennem et mindre område, hvor partiklerne så rammer røgrørsvæggen og rensespiralerne, derved kan man holde nogle pænere tal ved DTI på partikeludledningen, det gør sig gældende på alle typer kedler... bare en tese..

min biomax holder 73 grader i røgrørstemp ved 61 grader i kedel og ved 20 pct ydelse.. dette uden stænger.. hvis jeg har stængerne i, er temp næsten det samme som kedlen, men der er kondens i skorsten
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af MichaelK »

bioservice skrev:
.....

min tese er at stængerne er der for at tvinge luften igennem et mindre område, hvor partiklerne så rammer røgrørsvæggen og rensespiralerne, derved kan man holde nogle pænere tal ved DTI på partikeludledningen, det gør sig gældende på alle typer kedler... bare en tese..

.....
A'hva? Mener Du virkeligt, at det er på grund af partikkeludledningen, at man bremser røgen
på dens vej ud af kedlen? Og her gik jeg og troede, at det var få at røgen kunne afsætte så
megen varme som muligt, inden den er ude af kedlen?

Martin Luther satte 95 teser på døren til Wittenberg Slotskirke i 1517, se bare hvad de afstedkom :twisted:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af bioservice »

det er selvfølgelig for at sænke hastigheden og afsætte varmen i kedlen, men resultatet er som ofte når fyret er flyttet fra DTI eller andet testinstitut, og ud i den virkelige verden, så tilfører man den nødvendige luft til bålet så det kan brænde rent... ellers giver kedlerne en frygtelig masse slagger, kondens eller sod

hvis du har x antal gram brændsel, så kræver det x antal m3 luft at brænde rent, er der så hindringer på vejen, og det er der i det her tilfælde, så tilfører du det mere energi til sugeren, så den kan trække luften ud af kedlen, det giver en større varmeafsætning i røgrørene, det er uomtvisteligt, men partikel antallet bliver kraftigt reduceret...
Når man så ikke har det nødvendige sug i skorstenen, eller den kondenserer, så er alternativet at skifte skorstenen...( dyrt) eller pille stænger op af kedlen... det koster lidt ekstra piller, men som tidligere skrevet, så er det lidt forskel der kan måles, godtnok med et simpelt måleværktøj i forhold til testinstitutterne, men mener nu det er rimelig retvisende ..

Hvad var der i vejen med reformationen.... ;-)
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af MichaelK »

Nå, ok, der var "lidt" yderligere info til din tese. Jeg kan se din pointe, og er ikke uenig
med dig som sådan. Godkendelserne skal jo gives på et eller andet grundlag, så man
må jo bestemme nogle værdier at gå ud fra. Der kan jo næppe tages højde for alle de
forskellige scenarier, der findes ude i de små hjem.

Man vælger jo den opstilling, der giver den bedste forbrænding.


Mvh.



Ps.: Der var intet galt med reformationen, snarere tværtimod icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af HR LUCCA »

Hvis i går ind på dette link http://mhes.dk/ under virkningsgrad er der et regne ark hvor man kan regne ud hvad det koster og hæve røg temp , hvis den hæves feks fra 60 til 80 grader er det så få procent virkningsgraden falder så det ikke kan ses i det daglige forbrug :wink:
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af bioservice »

Det er godt i tråd med det som jeg har erfaring med.... og som jeg siger til mine kunder, så mener jeg ikke det kan betale sig at skifte en eksisterende skorsten hvis det ikke er pine død nødvendigt, ved godt man kan spare lidt, men hvis tilbagebetalingstiden på en ny skorsten er længere end den forventede levetid for en kedel, så kan det ikke svarer sig, så anbefaler jeg at de istedet bruger pengene på at isolerer ekstra , skifter vinduer, eller lignende..

tak for skemaet. ;-)
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
snielsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 okt 2014 20:11
Mit fyr: BioMax 10 Solo
Areal: 135
Brændsel: Vida 8mm

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af snielsen »

Hej igen

Min skorsten er med 150mm isokern, men med en brændeovn på midten, derfor må der ikke være trækstabilisator ved pillefyret.
Derfor tænkte jeg, at det måske var bedre med turbolatorrørene i, og en højere blæserhastighed, der skal jo den luft til, der skal til, som beskrevet ovenfor.
Men, man kunne måske få en mere ens forbrænding uanset vindforholdene, hvis den er helt åben vil vejrforholdene vel påvirke forbrændingen forholdsvis mere ?

BioMax'en er beregnet til at arbejde med et skorstenstræk 10pascal, det er ikke det samme som 10 millibar (1 bar = 100000pascal), ligesom der står i specifikationen, at minimums skorstenstræk er 0,1mbar (som svarer til 10 pa). På mine gamle oliefyrs test blanketter står skorstens trækket typisk som 0,1, lidt afhængig af vejret på dagen.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Biomax10 turbolatorrør

Indlæg af Bigfoot »

tjah.... uden at have læst alt mulig af hvad der er skrevet ovenfor.
Så kan jeg fortælle fra dagens erfaring med en biomax16 (elendige crap), at med alle 6 spiraler og rør monteret, er røgtemp ved 100% ydelse, og 50graders kedeltemp, ca 55grader
Og med halvdelen af rørene ude, er røgtemp ca 90-95grader ved den samme ydelse.

MEN... uden nogen af dem monteret, altså bare frie røgrør, var røgtemp 200 grader.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar