Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan 25 kw max temp 65

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
KnudsenD
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD » 23 okt 2014 13:08

Hejsa.

Købte sidste år får jul et hus på "landet" og der er installeret et Orlan 25 kw.

Jeg nåede ikke rigtigt sidste år og få det op og "køre" helt 100 procent, men vi frøs ikke :)
Henover sommeren har jeg haft glæde af solvarmen og solcellerne :)

Nu skal vi så igang med at fyre igen og jeg kan simpelthen ikke få det til at brænde ordentligt. Jeg har renset rørene bagpå.

Nu har jeg set lidt forskellige videoer og læst diverse forumsindlæg og er ikke blevet klogere tror jeg.
Træet jeg fyrer med er omkring 13-18% fugtighed og som jeg har læst mig frem til burde det være fint selvom noget af det nok godt kunne have tørret lidt mere.
I bunden er der 3 buede sten men synes jeg har læst noget med at nogen kun har 2?
Hvad gør dysen ? Fordi sådan en sidder der ikke, hullet ser noget slidt ud.

Når jeg tænder op med nederste dør åben venter jeg på temp når omkring 50-60 grader og starter derefter pumpen og fyret kører op til omkring 65-67 grader (67 er maks) hvorefter den falder til omkring 61 efter ca 10 minutter. Når jeg åbner er der bare røg men ilden kommer igen efter ca 10 sekunder.
Blæseren kører på 100%.
Akku tank er på 1800 ltr.

Håber der er en som lige har det guldkorn jeg skal bruge for at få det til at virke !
Spørg endelig hvis i skal bruge noget info men jeg har ikke en disse forstand på shuntventiler, pumper og alt muligt andet. :)
Mvh Daniel


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af Zarge » 23 okt 2014 14:16

Hvor i landet er bor du?

KnudsenD
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD » 23 okt 2014 14:20

25 km syd for Aalborg nær Støvring

jopa

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af jopa » 23 okt 2014 14:47

KnudsenD skrev:Hejsa.

Købte sidste år får jul et hus på "landet" og der er installeret et Orlan 25 kw.

Jeg nåede ikke rigtigt sidste år og få det op og "køre" helt 100 procent, men vi frøs ikke :)
Henover sommeren har jeg haft glæde af solvarmen og solcellerne :)

Nu skal vi så igang med at fyre igen og jeg kan simpelthen ikke få det til at brænde ordentligt. Jeg har renset rørene bagpå.

Nu har jeg set lidt forskellige videoer og læst diverse forumsindlæg og er ikke blevet klogere tror jeg.
Træet jeg fyrer med er omkring 13-18% fugtighed og som jeg har læst mig frem til burde det være fint selvom noget af det nok godt kunne have tørret lidt mere.
I bunden er der 3 buede sten men synes jeg har læst noget med at nogen kun har 2?
Hvad gør dysen ? Fordi sådan en sidder der ikke, hullet ser noget slidt ud.

Når jeg tænder op med nederste dør åben venter jeg på temp når omkring 50-60 grader og starter derefter pumpen og fyret kører op til omkring 65-67 grader (67 er maks) hvorefter den falder til omkring 61 efter ca 10 minutter. Når jeg åbner er der bare røg men ilden kommer igen efter ca 10 sekunder.
Blæseren kører på 100%.
Akku tank er på 1800 ltr.

Håber der er en som lige har det guldkorn jeg skal bruge for at få det til at virke !
Spørg endelig hvis i skal bruge noget info men jeg har ikke en disse forstand på shuntventiler, pumper og alt muligt andet. :)
Mvh Daniel
Det ser ud til at du ikke får underforbrændingen ordentlig i gang.

Når jeg tænder op lader jeg øverste låge stå 20cm åben i ca 10 min hvorefter den lukkes og underforbrænding går i gang.
Du skal fyre for fuld skrald indtil din akku har opnået 80-90gr, hvorefter du lader Orla gå ud og tænder op igen når akku er nede på 30-40gr.

Har du ladomat på din kedel ?

Gasogen kedler kan være tricky indtil du lærer at tænde ordentlig op.

ps udfyld din profil.

KnudsenD
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD » 23 okt 2014 16:27

jopa skrev:
Det ser ud til at du ikke får underforbrændingen ordentlig i gang.

Når jeg tænder op lader jeg øverste låge stå 20cm åben i ca 10 min hvorefter den lukkes og underforbrænding går i gang.
Du skal fyre for fuld skrald indtil din akku har opnået 80-90gr, hvorefter du lader Orla gå ud og tænder op igen når akku er nede på 30-40gr.

Har du ladomat på din kedel ?

Gasogen kedler kan være tricky indtil du lærer at tænde ordentlig op.

ps udfyld din profil.
Hejsa.. Ja jeg har en ladomat, eller ihvartfald sådan en med 3 målere på
Den øverste låge ? Giver det ikke flammer ud i lokalet selvom spjældet bagtil er åbent ?
Når jeg tænder op så buldrer det helt vildt og klappen fra skorstenen gir sig lidt som hvis det blæser meget.

Det rør som går over til skorstenen der er der sådan en lille plade man kan justere, skal den være lidt åben eller lukket ? i så fald kommer der jo flammer ud når jeg tænder op og der kommer fuld smadder på.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af Zarge » 23 okt 2014 16:41

Mon ikke pladen er en rense lem til røgrøret, eller måske en trækstabilisator...?

jopa

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af jopa » 23 okt 2014 16:43

Hejsa.. Ja jeg har en ladomat, eller ihvartfald sådan en med 3 målere på
Den øverste låge ? Giver det ikke flammer ud i lokalet selvom spjældet bagtil er åbent ?
Nej ikke her

Når jeg tænder op så buldrer det helt vildt og klappen fra skorstenen gir sig lidt som hvis det blæser meget.
Gør det også her ind i mellem. I det øjeblik du kan høre eller se underforbrændingen er der ikke mere ild i øverste rum, kun gløder og gassen fra gløderne giver underforbrændingen.

Det rør som går over til skorstenen der er der sådan en lille plade man kan justere, skal den være lidt åben eller lukket ? i så fald kommer der jo flammer ud når jeg tænder op og der kommer fuld smadder på

Er det ikke bare en plade til rensning af røret ?

En Orlan skal ikke klatfyres, men fyldes helt op. Evt flere gange indtil akku har opnået ønsket varme.
Derefter fyres ikke mere den dag :D

KnudsenD
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD » 23 okt 2014 18:35

Pt er den på 61 grader og der er ikke ret meget brænde tilbage derinde så går ud og fyrer maks om lidt.

https://plus.google.com/photos/10516347 ... 2218667425
Her skulle der gerne ligge nogle billeder.

jopa

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af jopa » 23 okt 2014 18:41

KnudsenD skrev:Pt er den på 61 grader og der er ikke ret meget brænde tilbage derinde så går ud og fyrer maks om lidt.

https://plus.google.com/photos/10516347 ... 2218667425
Her skulle der gerne ligge nogle billeder.
Der skal meget mere varme på kedlen.
Det kan reguleres i menuen.

Ser forøvrigt ud til at din dyse er brændt væk.
De stærkeste dyser til Orlan laver ham her http://www.vigasproblemer.dk

KnudsenD
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD » 23 okt 2014 18:43

jopa skrev:
Der skal meget mere varme på kedlen.
Det kan reguleres i menuen.

Ser forøvrigt ud til at din dyse er brændt væk.
De stærkeste dyser til Orlan laver ham her http://www.vigasproblemer.dk

Hejsa.. Den er indstillet til 75 grader ?? .
Ja det skrev jeg også længere oppe, jeg må nok hellere få bestilt en. (Aner ikke hvad den gør)


Besvar