Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nyt rtb fyr + søg af rtb fyrrum

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
tuborghunter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28 sep 2014 18:41

nyt rtb fyr + søg af rtb fyrrum

Indlæg af tuborghunter » 22 okt 2014 11:44

Hej Alle

Jeg er ny herinde...

jeg har et oliefyr nu, hvor tidligere ejer har brugt 2200L olie, men der skal efter energi rapporten bruges ca 2700L olie. huset er fra 1979 på 166m2 førstesalen er bygget på i 2004 og er på 41m2 altså 207 m2.
jeg har fået et tilbud fra 2 foreskellige på både en 10 og 16 kw men hvad skal man vælge ???.
kan det betale sig og købe en masse ting med til fyret ud over vvb. og verjkomp. behøves man fx iltstyring og vil man kunne spare de penge ind ???
er der muligvis et fyrrum man kan se med en rtb installeret, da jeg køre ret langt hverdag kan det være fra korsør, slagelse,sorø,ringsted,køge området.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

nyt rtb fyr + søg af rtb fyrrum

Indlæg af pille bruger » 22 okt 2014 11:50

tuborghunter skrev:Hej Alle

Jeg er ny herinde...

jeg har et oliefyr nu, hvor tidligere ejer har brugt 2200L olie, men der skal efter energi rapporten bruges ca 2700L olie. huset er fra 1979 på 166m2 førstesalen er bygget på i 2004 og er på 41m2 altså 207 m2.
jeg har fået et tilbud fra 2 foreskellige på både en 10 og 16 kw men hvad skal man vælge ???.
kan det betale sig og købe en masse ting med til fyret ud over vvb. og verjkomp. behøves man fx iltstyring og vil man kunne spare de penge ind ???
er der muligvis et fyrrum man kan se med en rtb installeret, da jeg køre ret langt hverdag kan det være fra korsør, slagelse,sorø,ringsted,køge området.
Et 10 Kw er sikkert stort nok, men få en god forhandler til at regne det ud for dig.
Du kan jo starte med at bruge fyret som det er.
Det er jo Readytoburn icon_cheesygrin.gif
Hvis du senere ønsker ekstraudstyr, kan det nemt sættes på.
Ja, iltstyring er en rigtig god ting på RTB.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

levi

nyt rtb fyr + søg af rtb fyrrum

Indlæg af levi » 22 okt 2014 11:53

tuborghunter skrev:Hej Alle

Jeg er ny herinde...

jeg har et oliefyr nu, hvor tidligere ejer har brugt 2200L olie, men der skal efter energi rapporten bruges ca 2700L olie. huset er fra 1979 på 166m2 førstesalen er bygget på i 2004 og er på 41m2 altså 207 m2.
jeg har fået et tilbud fra 2 foreskellige på både en 10 og 16 kw men hvad skal man vælge ???.
kan det betale sig og købe en masse ting med til fyret ud over vvb. og verjkomp. behøves man fx iltstyring og vil man kunne spare de penge ind ???
er der muligvis et fyrrum man kan se med en rtb installeret, da jeg køre ret langt hverdag kan det være fra korsør, slagelse,sorø,ringsted,køge området.
Hejsa, - du er på vippen størrelsesmæssigt - normalt anbefaler jeg ikke 10 kw til over 180 m2, - men da din 1-sal er så ny, - så burde en 10 kw kunne klare opgaven hvis det er lavet efter datidens isoleringskrav :great:

Vejrkomp. syntes jeg ikke man skal spare væk - det er faktisk en ret lækker feature at pillefyret tilpasser fremløbstemp. efter udetemp. (Derudover er vejrkomp. forøvrigt også blevet et krav at montere på nye installationer).

dannidines

nyt rtb fyr + søg af rtb fyrrum

Indlæg af dannidines » 22 okt 2014 12:53

Enig med Levi (Søren) mht. Vejrkompensensationen, dog skal det hel tilføjes at lovkravet imødeskommes af online vejr / udetemp og fyrets grundliggende funktionen i styringen.

Når det er sagt, så har jeg blandesløjfen monteret samt iltstyring, 2 rigtig fine features, jeg syntes dog vejrkompensensationen larmer en smule når den regulerer.

Men som Michael skriver, så er det ready to burn som standard :)

Jeg har et 10kw til 240m2 anno 1966, dog med ca 350-400mm isolering på loftet og 48mm 3-lags energivinduer.
levi skrev:
Hejsa, - du er på vippen størrelsesmæssigt - normalt anbefaler jeg ikke 10 kw til over 180 m2, - men da din 1-sal er så ny, - så burde en 10 kw kunne klare opgaven hvis det er lavet efter datidens isoleringskrav :great:

Vejrkomp. syntes jeg ikke man skal spare væk - det er faktisk en ret lækker feature at pillefyret tilpasser fremløbstemp. efter udetemp. (Derudover er vejrkomp. forøvrigt også blevet et krav at montere på nye installationer).


Besvar