Tilpasse ny iltsonde

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Blevet takket: 1 gang

Tilpasse ny iltsonde

Indlæg af kejser2001 »

Hej

Har lige et par spørgsmål til iltsonden. Kalibrerede min for knap 3 uger siden uden problemer til slutkalibrering 209. Havde så en strømafbrydelse i weekenden og glemte at genkalibrere sonden hvorfor den viste A10 fejl da jeg kom hjem fra arbejde i dag. Ville så kalibrere den igen men uden held. Hver gang jeg tog strømmen og ville starte kalibrering op viste den cal et splitsekund hvorefter den gik på temp, i displayet. Har røggasføler ude og er under 40 grader og både iltsonde og røggasføler ligger i fri luft. Har også prøvet at rense med luft men intet hjælper så nu kører jeg uden iltstyring og leder efter en ny. Kunne se længere oppe i posterne her på siden at man kan købe en ny på ebay til ca. 500 kr. men der er vist desværre udsolgt. Hvordan monterer man en ny iltsonde og kan man gøre det selv?

På forhånd tak.

Kristian

kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Blevet takket: 1 gang

Tilpasse ny iltsonde

Indlæg af kejser2001 »

Fandt nu en identisk iltsonde også på Ebay til ca. 500 kr. så den er bestilt :) Da jeg selv har mod på at skifte den men er knap så erfaren i el mangler jeg en udførlig beskrivelse i at skifte sonden så hvis nogen ligger inde med sådan en eller kan komme med en udførlig beskrivelse heraf vil jeg være meget taknemmelig for det.

pft.

Kristian
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Tilpasse ny iltsonde

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Den simple måde er at finde ledningen fra styringen til sonden oppe under isoleringen,
bag det høje smalle skjold i højre side.

Så klipper du bare ledningen, og fjerner den gamle sonde.
Ny sonde monteres i holderen, ledningen ned gennem topskjoldet hvor der jo
sidder en gummitylle til formålet, dér hvor ledningen til den gamle sonde kom op.

Så klipper du evt stik af den nye sonde, og samler ledningerne med kronmuffer.
( Husk : aldrig lodde på ledninger til en iltsonde, altid kronmuffer )

Baxi iltsonder er 5-wire wideband, så der er 5 ledninger med hver sin farve = idiotsikret 8)

Husk : at have alt strøm af din Baxi under operationen, ikke bare i OFF, for iltsonder kan ikke
fordrage fejlstrøm, hvis man lige et øjeblik fumler og ellers får lavet en kortslutning, så derfor alt
strøm af under seancen.

Det er så nemt som det kan blive, bare lige huske de to 'huskere' 8)

Herefter bare en almindelig kalibrering, så er du på farten igen.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Blevet takket: 1 gang

Tilpasse ny iltsonde

Indlæg af kejser2001 »

Tak det lyderr forholdsvist simpelt så det prøver jeg så snart jeg modtager sonden. Giver en tilbagemelding så snart at den er monteret. Er der forresten nogen som har et bud på om det kan være selve styringen der er gået når nu den den ene uge kalibrerer til 208 uden problemer og den næste uge slet ikke kan kalibreres. Det tyder jo umiddelbart ikke på at den er slidt med det høje sluttal...?
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Tilpasse ny iltsonde

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Ja, det er simpelt.

Ja, tilbagemeldinger er altid godt, så lærer vi alle sammen lidt, hele tiden.

Nej, det kunne også godt være ét af print kortene, der er blevet 'sur' over strømafbrydelsen,
det er før set at strømafbrydelser har givet 'spikes' på nettet, som elektronik absolut ikke kan lide.

En mulighed er at tage alt strøm fra Baxi i 10-15 sekunder, og så tænde igen, det er før set
at en sådan 'teknikker reset' har fået reset ét eller andet i styringen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Tilpasse ny iltsonde

Indlæg af thy »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Ja, det er simpelt.

Ja, tilbagemeldinger er altid godt, så lærer vi alle sammen lidt, hele tiden.

Nej, det kunne også godt være ét af print kortene, der er blevet 'sur' over strømafbrydelsen,
det er før set at strømafbrydelser har givet 'spikes' på nettet, som elektronik absolut ikke kan lide.

En mulighed er at tage alt strøm fra Baxi i 10-15 sekunder, og så tænde igen, det er før set
at en sådan 'teknikker reset' har fået reset ét eller andet i styringen.
ja gerne op til 30 sek uden strøm..
og den skal vist ned på 30 grader for at gå i gang..

og den står til au prøv at slå fra som du jo så har gjort nu og så prøv en sidste gang...

Jeg havde på min sonde den fejl at den holdt op med at holde sig varm(brand varm) og derfor døde,så er sonden kold er den helt død..

ps ( Husk : aldrig lodde på ledninger til en iltsonde, altid kronmuffer ) det viste jeg jo ikke da min stod af,så den blev lodet sammen kablet,og har kørt ca 2-3 år sådan, og synes personligt at det er mærkligt at kronmuffer kan være bedre end lodning med krympeplast uden om..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Tilpasse ny iltsonde

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Ja, synes også umiddelbart at det kan være lige fedt om man lodder eller kronmuffer,
men da jeg for nogle år siden 'klogede' mig på emnet, så var Bosch meget klare i spyttet :
Aldrig lodde ledninger på en iltsonde, basta ! Men ingen forklaring på hvorfor.

Jeg kunne fint forestille mig 'kolde lodninger' som problem, sådan nogen er jeg mester i,
men omvendt ser man jo også tit at skruerne i kronmuffer ikke er spændt ordentligt....
så det er vel lige skidt.....

Kunne også forestille mig at lodninger kan ændre modstanden i de meget tynde ledninger,
så sonden ikke virker efter hensigten ?

Men fisk, jeg aner simpelthen ikke hvorfor det er sådan, rent gætteri fra sin side.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Blevet takket: 1 gang

Tilpasse ny iltsonde

Indlæg af kejser2001 »

Så er iltsonden udskiftet uden problemer. Det gik helt smertefrit og tog et kvarters tid. Desværre hjalp det slet ingenting. Derfor prøvede jeg at blæse alle printkortene med trykluft og det hjalp så nu har jeg en iltsonde i overskud :) tak for hjælpen.

Besvar