Hjælp til Orlan 25kw

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af T-mek »

Tror det du beskriver lyder meget normalt, her må andre med mere erfaring med fyring i den type anlæg lige på banen....
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af Aussieboy »

Med de moderne kedler skal du ikke rende og sjatfyre og den går i pause og sådan, du skal stille styringen så den lukker og slukker ved 90-95 grader. Og det skal passe med den er brændt ud. Så tømmer du akku for varme, og når det er ved at være nede fyre du op igen. Ellers soder du kedel og røgrør og det hele til.
Luifax
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af Luifax »

Hey Aussieboy, jeg er ikke sikker på jeg forstår dig korrekt!
Vi har indtil nu fyret således at når temperaturen i kedlen faldt under de indstillede 75 grader så smed vi brænde på, ca morgen, eftermiddag og inden vi går i seng.
I fyrets specificationer er der opgivet til at fyret må max køre 80 grader!
Og jeg har haft den opfattelse at akku tanken aldrig må blive kold, den altid skal holdes oppe i temperatur da det tager forholdsvis lang tid at varme den op igen!
Men du har ret, jeg synes at den soder meget, både i kedel og røgrør.
Jeg har læst lidt mere i opsætning af styringen på kedlen, jeg kan bla. instille åbnings temperaturen for ladomaten, den kan justeres fra 65 grader og op.
Den er sat til 65 grader fra standart og temp. må falde max.4 grader inden den starter blæser op og den må bruge max. 20 min. på at opnå kedel temp. igen!

/Kenneth
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af T-mek »

Luifax skrev:Hey Aussieboy, jeg er ikke sikker på jeg forstår dig korrekt!
Vi har indtil nu fyret således at når temperaturen i kedlen faldt under de indstillede 75 grader så smed vi brænde på, ca morgen, eftermiddag og inden vi går i seng.
I fyrets specificationer er der opgivet til at fyret må max køre 80 grader!
Og jeg har haft den opfattelse at akku tanken aldrig må blive kold, den altid skal holdes oppe i temperatur da det tager forholdsvis lang tid at varme den op igen!
Men du har ret, jeg synes at den soder meget, både i kedel og røgrør.
Jeg har læst lidt mere i opsætning af styringen på kedlen, jeg kan bla. instille åbnings temperaturen for ladomaten, den kan justeres fra 65 grader og op.
Den er sat til 65 grader fra standart og temp. må falde max.4 grader inden den starter blæser op og den må bruge max. 20 min. på at opnå kedel temp. igen!

/Kenneth
Tror ikke du kan stille åbne temperatur på ladomaten og slet ikke fra styringen på fyret.
Det du kan stille er den temperatur hvor pumpen på ladomaten skal starte, hvis pumpen er tilsluttet til fyrets styring.

Akku-tank må gerne falde i temperatur, varmen skal jo komme fra den, hvis kedel brænder ud.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Luifax
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af Luifax »

Precis, jeg fik formulerede mig forkert der, det kan jeg godt se men JA det er hvornår pumpen i ladomaten skal starte ;)

/Kenneth

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af T-mek »

I fyldkammer (øverst) kan der godt blive lidt sodet, røg rør & skorsten bør være pænt og tørt, ikke sodet.
Bag skjold til blæser midt på front af kedel er der mulighed for at stille på den luft der tilføres forbrændingen via luftkanaler i kammer + dysse, det kan være du kommer til at "fin-tune" lidt på det, der bør stå noget om det i manual.
På sådan en kedel skal der være godt bål eller rettere sagt meget bål i flammen i nederste kammer.
Hvordan ser røg fra din skorsten ud ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af T-mek »

Side 10 + 11 i manual beskriver fint hvordan luft indstilles.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af Zarge »

Hvis akku altid skal holdes varm, hvad er så formålet med den...? :-P
Spøg til side...
Forbrænding af træ kan ikke kontrolleres effektivt, kun ved at kvæle bålet, og det resulterer i dårlig forbrænding, udnyttelse af brændslet, og tilsvining af kedlen...
Det er udfordringen ved at fyre med biobrændsel...
Ved træpiller/flis løses problemet rimeligt ved at kontrollere mængden af brændsel, det er straks sværei er brændefyr...
Derfor kobler man en akku tank på, som kan aftage al den varme som fyret kan producere... Og så kan huset så langsomt aftage varmen fra tanken, mens fyret er slukket...
Altså skal fyret kun køre i perioder, men så vidt muligt ALTID med pedalen i bund, det gir langt den bedste udnyttelse...
Så tricket er at lære hvor meget træ det skal indfyres, så det passer med at fyret brænder ud samtidig med at bunden i tanker når op i temperatur...
Så lader man huset tappe fra tanken til den er ved at være kold igen.
Så fylder man kedlen (eller hvor meget man nu har fundet ud af skal til) og tænder op igen...
Det at starte med kan det godt virke lidt bøvlet at skulle tænde op hver gang, men det kommer du hurtigt efter, til gengæld slipper i ( hvis ellers anlægget er dimensioneret ordentligt) for at skulle fyre hele tiden... ;-)
jopa

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af jopa »

Luifax skrev: Styringen er sat til 77 grader, begge tilgange på ladomat siger 70-72 grader og retur på ladomat siger 48-50 grader.


/Kenneth
Når akku er opvarmet og fyret gået på pause viser alle 3 visere på ladomaten det samme, i mit tilfælde omkring 80gr.

I øvrigt skal man ikke småfyre i en Orlan men fyre for fuldt skrald indtil fuld varme på akku.
Det er den bedste måde at undgå at røgrørene ikke soder til.

Det er 6mdr siden jeg sidst rensede dem og da var det faktisk ikke nødvendigt.
Gode RUF briketter (næsten intet aske) og en lille skovl energikoks giver en hurtig varme i hus og akku Drogar-Smoke(LBG).gif
Luifax
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til Orlan 25kw

Indlæg af Luifax »

Uha, jeg har meget at lære endnu kan jeg høre :)
Forhistorien til indkøbet af brændefyr er at vi de sidste 4 år har skovet brænde og udelukkende fyret i vores brændeovn og varmet vores vand på el, simpelt hen fordi vi var for "nærige" til at spise penge efter fyrings olie.
Men efter som vi gennem tiden har lavet gulv varme i hele stueplan trak det jo lidt efter også at mærke det samt en forholdsvis nem tilgang til brænde.
Vores hus er 72m2 i stue plan med gulvvarme og 65m2 1. sal med 3 radiatore samt en tilbygning på 20m2 med 1 radiatore.
Huset er kun isoleret med 100mm iso så må betegnes som dårligt isoleret, det er kun vores tilbygning som er isoleret med 350mm.
Fyret er som sagt et Orlan 25kw med en 1000L akku tank, jeg vil selv mene at det er rigligt stort til at trække det lille hus.
Det skal lige siges at jeg brækkede mit håndled 3 steder ca 14 dage før montørende kom og satte fyret op så der er ikke sat loft op i fyr rummet og akku tanken er ikke isoleret endnu, og når det er ordnet går jeg ud fra det bliver mere efektivt :)

Jeg vil indtil videre sige 1000 tak for hjælpen til jer alle men byd endelig ind med andre gode råd og vejledning


/Kenneth

Besvar