Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BioMax10

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

BioMax10

Indlæg af SCFP » 19 okt 2014 16:09

Jeg har den 20.09.2014 skiftet mit pillefyr fra BB14 til BioMax 10 solo (begge er fra Vvseksperten)og er rigtig glad for det nye fyr.

Jeg havde lidt problemer med at få BioMaxen til at tænde og ringede til Vvseksperten for at få hjælp og det virkede.
I det program der lå i styringen var der ikke mulighed for at regulere "tændluft" jeg fik sendt et nyt program (V1.05)og har sat tændluften på 42%.
Desuden kan der være det problem, at det firkantrør som tændvarmelegemet sidder i, ikke slutter helt tæt til hærden, så suger den lidt kold falsk luft med ind med det til følge at tændluften ikke blive varm nok, jeg fik, med posten fra Vvsekseperten, sendt u/b en lille bøsning til spænde uden røret og som kan presses helt ind mod hærden.
Nu tænder den perfekt inden for ca. 6 min.

Jeg har koblet fyrets styring sammen med gulvarmestyringen således at fyret kun kører når der er behov for varme, men der er strøm på fyret hele tide, er der nogen der er interesseret at høre om den løsningen så spørg.


klauspdk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 okt 2014 18:25
Mit fyr: biomax 10 compact
Areal: 142
Brændsel: german pellets 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6630

BioMax10

Indlæg af klauspdk » 19 okt 2014 18:35

hej
ja tak det lyder spændende, jeg har selv nogle udfordringer med mit compact når den skal lave varmtvand... jeg har en ventil der er temperatur styret til varmtvands beholderen og fyret når at gå i pause inden beholderen når op på de 55-57 grader som ventilen er indstillet til og derved står man med 50 grader varmt vand og ingen gulv varme, jeg har leget lidt med at justere minimums drift ned til 15% men det eneste der rigtigt løser problemet er at slå minimums drift fra os så bare lade fyret køre hele tiden... savner noget styring af det...
klaus

SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

BioMax10

Indlæg af SCFP » 20 okt 2014 13:24

Til klausp
Først det generelle problem med det varme vand, har du prøvet at hæve kedel temp. med f. eks. 5 gr. det vel jo øge effekten på spiralen i varmtvandsbeholderen.
Så til det med at lade gulvarmen starte og stoppe fyret, det kræver for det første at gulvarmestyringen har en udgang, til start af varmekilde eller at man kan lave det. Den kan man jo så blot lade tænde og slukke for strømmen til fyret, men da det bevirker at betjeningspanelet er "dødt" når fyret stopper, har jeg gjort det at jeg med et relæ lægger en modstand på ca. 600ohm parallel ind over kedelføleren når fyret skal stoppe, derved "tror" styringen at kedeltemp. er ca. 80 gr. højere end den i virkeligheden er og går derfor i pausestop, sætter du så yderligere en termostat i varmtvandsbeholdere og kobler den til systemet får du et fyr der kun kører når gulv eller VB. kræver varme. Sommerdrift med min. stop skal ikke bruges mere. Udgang til cirkp. kan heller ikke bruges mere.
Og lige en advarsel, det er et indgreb, der kræver at man nøjagtig ved hvad man har med at gøre, der må under ingen omstændigheder være elektrisk forbindelse mellem følerkredsløbet på styreprintet og andre spændingskilder, det vel øjeblikkelig ødelægge styringen.(undskyld jeg er elektriker)
Hvis du synes der er noget der er lidt uklart må du gerne give mig dit tlf. nr. så ringer jeg dig gerne op.


Besvar