Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opsætning af ældre stokerfyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af Hjemme teori » 17 okt 2014 18:44

for lige at præcisere det er 303-5 klasse 5.

Der findes også klasse 1 og 3
Mvh. Sophus


Kimerklog
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 sep 2014 20:13

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af Kimerklog » 18 okt 2014 09:44

John skov, god kommentar, men problemet er ikke at jeg ikke ved at der er regler, problemet er at jeg ikke ved hvilke regler der kom efter 1.juli i år omkring udnyttelses %

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af John Skov Jensen » 18 okt 2014 09:54

Kimerklog skrev:John skov, god kommentar, men problemet er ikke at jeg ikke ved at der er regler, problemet er at jeg ikke ved hvilke regler der kom efter 1.juli i år omkring udnyttelses %
01-07-13 blev der strammet op på kravene til virkningsgrad, men anlæg der allerede var testet til at overholde de nye krav kunne leve videre på den gamle test (en303-5 kl3)
Allerede her faldt mange fra.
01-07-14 blev der strammet yderlig op på krav, nu var det også sikkerhedskrav, emmisionskrav/ partikel udledning der skulle overholdes i henhold til en 303-5 kl5
Det betød at alle anlæg i handlen skal testes påny, også dem der sidste år var ok og godkendt iht kl3 og overholdt kl5 virkningsgrad
Så derfor kræver alle anlæg efter 01-07-14 en ny godkendelse hvorpå der stå at de overholder alle krav i en 303-5 kl5
Og derfor er der ikke mig bekendt et eneste anlæg der ikke længere kan købes som nyt der er nytestet og er godkendt efter kl5

xkfc

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af xkfc » 19 okt 2014 14:24

Æv altså,.. Hvis du har købt anlægget af en forhandler, og han ikke med store bogstaver har skrevet "KUN TIL RESERVEDELE" så vil jeg mene at du skal have dine penge igen, det er nok lidt mere problematisk hvis du har købt det privat. Så må du prøve at forklare sælger hvordan tingene hænger sammen, og at anlægget ikke må opsættes igen. Men det kan blive lidt op af bakke :(

Generelt er det ikke smart at købe forældet grej, der er en del gode anlæg i 20000-25000kr klassen, og er det et oliefyr i har nu, så er tilbagebetalingstiden 2-3år, det burde man sagtens kunne forklare sin bank, og få et super moderne og økonomisk anlæg..

John Skov Jensen skrev: Allerede her faldt mange fra.
01-07-14 blev der strammet yderlig op på krav, nu var det også sikkerhedskrav, emmisionskrav/ partikel udledning der skulle overholdes i henhold til en 303-5 kl5
Det betød at alle anlæg i handlen skal testes påny, også dem der sidste år var ok og godkendt iht kl3 og overholdt kl5 virkningsgrad
Så derfor kræver alle anlæg efter 01-07-14 en ny godkendelse hvorpå der stå at de overholder alle krav i en 303-5 kl5
Og derfor er der ikke mig bekendt et eneste anlæg der ikke længere kan købes som nyt der er nytestet og er godkendt efter kl5
Hej John, jeg vil ikke nægte at du har ret, men jeg undrer mig at et stort firma som vvs-eksperten skriver "Der kræves ikke en ny attest, anlægget skal blot opfylde de nye krav"

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af John Skov Jensen » 19 okt 2014 15:48

xkfc skrev:Æv altså,.. Hvis du har købt anlægget af en forhandler, og han ikke med store bogstaver har skrevet "KUN TIL RESERVEDELE" så vil jeg mene at du skal have dine penge igen, det er nok lidt mere problematisk hvis du har købt det privat. Så må du prøve at forklare sælger hvordan tingene hænger sammen, og at anlægget ikke må opsættes igen. Men det kan blive lidt op af bakke :(

Generelt er det ikke smart at købe forældet grej, der er en del gode anlæg i 20000-25000kr klassen, og er det et oliefyr i har nu, så er tilbagebetalingstiden 2-3år, det burde man sagtens kunne forklare sin bank, og få et super moderne og økonomisk anlæg..



Hej John, jeg vil ikke nægte at du har ret, men jeg undrer mig at et stort firma som vvs-eksperten skriver "Der kræves ikke en ny attest, anlægget skal blot opfylde de nye krav"

Hilsen Kenneth
Idag (Efter 01-07-2014) kræves:
1: sikkerheds test/risiko vurdering efter EU 303-5:2012 hvilket betyder at testen skal være udført efter oktober 2012 hvor den nye standard blev kendt.
2:Emissions efter klasse 5 (krav er ens i 303-5:1999 og 303-5:2012)
3: Nyttevirkning efter klasse 5 i 303-5:2012, nytte virkningen kan godt være målt efter 303-5:1999 da metoden er ens.

Før den 01-07-2014:
1: sikkerhed efter 303-5:1999
2: emissions efter klasse 3
3: nytte virkning efter klasse 5

Før den 01-07-2013
1: sikkerhed efter 303-5:1999
2: emission efter klasse 3
3: nytte virkning efter klasse 3

Grunden til at mange anlæg overlevede den 01-07-2013 var at blot de overholdt EN klasse 3 fra 1999 og nytte virkningen i klasse 5 var alt ok. Selv om prøven var udført før nogen vidste at vi senere skulle bruge klasse 5.
Efter den 01-07-14 kræves det at der er udført nogle ekstra sikkerheds test under prøven, krav som ikke var kendt før sent i 2012, hvorfor alle anlæg testet før denne dato skal en tur forbi test lab igen og have lavet sikkerheds test og risiko vurdering selvom nyttevirkning og emission allerede opfylder ny standard.
Et eksempel er den Atmos DC40GD jeg købte i år, sammenlignet med min Atmos DC40GD fra sidste år. Den nye kedel er blevet gentestet iht. kl 5, sikkert grundet de nye sikkerhedstest der først kom sent i 2012. Det viser datering af attesten.

Derfor mener jeg at alle anlæg aftestet før ca 2013 skal gentestes.

Ovennævnte er bla. sakset sammen fra en anden tråd her på fora hvor Karsten fra MG boilers også har været inde over med sin viden.

Har jeg bøffet i min fakta formulering så lad mig det endelig vide


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af triumph » 19 okt 2014 16:00

en multi 22 overholder ikke kravende til 303-5 klasse 5, og så er den vel ikke meget længere eller ?
det er faktisk ulovligt at sælge en ikke lovlig kedel til genopsætning

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af John Skov Jensen » 19 okt 2014 16:09

triumph skrev:en multi 22 overholder ikke kravende til 303-5 klasse 5, og så er den vel ikke meget længere eller ?
det er faktisk ulovligt at sælge en ikke lovlig kedel til genopsætning
Korrekt, den er ikke meget længere
Det er ulovligt at sælge et anlæg der ikke er godkendt, med mindre man tydeligt gør opmærksom på at den ikke er godkendt og at den kun sælges som reservedele

Følgende er sakset fra miljøstyrelsens hjemmeside
http://mst.dk/borger/luftforurening/bra ... sattester/


Når du vil af med dit gamle fyringsanlæg
Du må kun sælge dit gamle fyringsanlæg, hvis du kan dokumentere, at det lever op til brændeovnsbekendtgørelsens krav, dvs. at der skal være en gyldig prøvningsattest. Dette kan i praksis være vanskeligt, da ovnen måske aldrig er blevet testet. Kasserede fyringsanlæg skal behandles som affald efter kommunens anvisninger.

Prøvningsattesten er din dokumentation for, at fyringsanlægget overholder miljøkravene. Siden den 1. juni 2008 har det været ulovligt at sælge, overdrage eller opsætte brændeovne og –kedler samt andre fyringsanlæg til fast brændsel, hvis de udleder flere sundhedsskadelige partikler, kulilter eller kulbrinter end tilladt ifølge brændeovnsbekendtgørelsen.

xkfc

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af xkfc » 20 okt 2014 07:04

Hold da op, det var god information.
John Skov Jensen skrev:Siden den 1. juni 2008 har det været ulovligt at sælge, overdrage eller opsætte brændeovne og –kedler samt andre fyringsanlæg til fast brændsel, hvis de udleder flere sundhedsskadelige partikler, kulilter eller kulbrinter end tilladt ifølge brændeovnsbekendtgørelsen.
Med denne information kan Kimerklog jo få sine penge retur :great: som minimum kan man i hvert tilfælde kræve en gyldig prøvningsattest af sælger.
Når det er "ulovligt" at sælge uden at give attesten med, må man jo også kunne politi anmelde en genstridig sælger hvis det skulle komme så langt.

dannidines

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af dannidines » 20 okt 2014 07:57

xkfc skrev:Hold da op, det var god information.


Med denne information kan Kimerklog jo få sine penge retur :great: som minimum kan man i hvert tilfælde kræve en gyldig prøvningsattest af sælger.
Når det er "ulovligt" at sælge uden at give attesten med, må man jo også kunne politi anmelde en genstridig sælger hvis det skulle komme så langt.
Enig, ring til sælger, såfremt denne stiller sig på bagbenene, så er der, såfremt ovenstående ifm. Ulovigheden er sandt, tale om en bedragerisag!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Opsætning af ældre stokerfyr

Indlæg af MichaelK » 20 okt 2014 19:28

Nu agerer I som om handelen er foregået hos en forretning, eller anden
lignende foretagende. Det ved vi jo reelt ikke noget om, handelen kunne
jo være foregået mellem to privatpersoner? F.eks. gennem Den Blå Avis,
eller Gul&Gratis, eller lign. handelsforum?

Her er det altså noget sværere at kræve penge retur, eller at ophæve den
indgåede handel. For at man kan gøre det retsligt gældende, at handelen
skal gå tilbage, skal man bevise at sælger handlede med forsæt.
Man skal altså bevise at sælger tilbageholdte oplysninger om, eller vidste
at fyret ikke måtte genopstilles, og på trods af dette alligevel gennemførte
handelen. Det kan være rigtig svært. Det vil være påstand mod påstand.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar