Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af stokernut »

Kan ikke huske at jeg tidligere har kunne vente så længe med at tænde min Stoker. Ok har 3 brændeovne, men i skrivende stund er kun én tændt. Må betyde man spare rimelig meget. Sidste år tændte jeg 16. SEP.
16Kw Scotte med 6.35 styring

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af newpas »

3 brændeovne a' 30000 med skorsten. Det varer noget inden det bliver brugt ved at tænde fyret lidt tidligere! :oops: :oops: icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af MichaelK »

Ja, jeg har ingen brændeovn(e), så mit fyr køre hele året icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Baxi 2.5 Multiheat er stadig på sommerferie, så Scotte 10kw på BS Mini kører på ca 30 %,
for at opvarme 325m2, så venter stadig på pingvin vejr, så Baxi kan fyre en bigbag hvede
af, som nabons heste ikke kunne lide,
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af J-B »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Baxi 2.5 Multiheat er stadig på sommerferie, så Scotte 10kw på BS Mini kører på ca 30 %,
for at opvarme 325m2, så venter stadig på pingvin vejr, så Baxi kan fyre en bigbag hvede
af, som nabons heste ikke kunne lide,
Spiser naboens hest så træpiller :shock:
Valset havre skulle være godt, det kan også spises som morgenmad :wink:

pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

stokernut skrev:Kan ikke huske at jeg tidligere har kunne vente så længe med at tænde min Stoker. Ok har 3 brændeovne, men i skrivende stund er kun én tændt. Må betyde man spare rimelig meget. Sidste år tændte jeg 16. SEP.
Spørgsmålet er hvis du slukkede brændeovnen, ville situationen så være den samme? Det er jo så kun den halve sandhed i et pillefyrs forum at du ikke har tændt når du har alternativerne tændt for at springe over hvor gærdet er lavest.

Hvis huset består af 3 ovne, og du kun har 1 tændt, så må nogle rum være under 20g eller? ;( det er jo en balance man vælger, og vel nok hvad som følger med det valg.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Dunas »

Har kun mit pillefyr til opvarmning, er så småt startet op med opvarmning af huset, dog køre den kun nogle få timer om dagen.
Pt. har jeg det laveste forbrug nogensinde her i okt. mdr. Gad vide hvordan vintervejret bliver??. Hvis den bliver varmere end sidste
sæson bliver det, det laveste forbrug nogensinde for mig icon_cheesygrin.gif. Og jeg havde et lavt forbrug sidste år :great:.
Det må have noget med klimaforandring, at gøre. Verden udleder enorme mængder Co2 fra fossile brændsel.
Vi kan jo også mærke det herhjemme i lille Danmark, vejret har også ændres sig. Mindes ikke vi har haft så meget skybrud af regn,
som vi har nu. Nordjylland blev ramt i løbet af denne uge, skal da lige love for, at de fik noget vand.
Vi fik også tidlig forår i år, den kom jo allerede i marts mdr, det kan jeg huske, da jeg byggede en ny terrasse og vejret var fremragende.
Så fik vi jo også en meget varm sommer. Hvis det vejr forsætter er det jo lige før, at det ikke engang betale sig og efterisolerer huset icon_cheesygrin.gif.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af stokernut »

pendec skrev:Spørgsmålet er hvis du slukkede brændeovnen, ville situationen så være den samme?
Øh NEJ naturligvis ikke :) Hvis ikke jeg havde brændeovne så ville fyret naturligvis være tændt, MEN pointen er (hvilket mit første indlæg også med tydelighed forklarer) at grundet det milde efterår, har det endnu ikke været nødvendig at tænde fyret. Som nævnt blev det tændt 16. SEP sidste år og her var der også "op til denne dato" ild i en eller flere brændeovne "on and off". Så NEJ mit fyr er IKKE tændt endnu og INTET (ud over vejret) er anderledes end alle de forudgående sæsoner. :wink:

Mit indlæg ligger kun op til diskussion/erfaringsudveksling omkring fyr kontra mild efterår (hvilket de fleste også klart har opfattet), men ok måske min overskrift burde have været "Andre end mig der ikke har tændt fyret, men kun brændeovnene, fra tid til anden!" :roll:
pendec skrev:Det er jo så kun den halve sandhed i et pillefyrs forum at du ikke har tændt når du har alternativerne tændt for at springe over hvor gærdet er lavest.
Øh det forstår jeg ikke! Jeg skriver jo lige præcis at jeg HAR brændeovne og jeg i skrivende stund har tændt op i en af dem. Så sandheden er at jeg IKKE har tændt mit Stoker endnu.
pendec skrev:Hvis huset består af 3 ovne, og du kun har 1 tændt, så må nogle rum være under 20g eller? ;( det er jo en balance man vælger, og vel nok hvad som følger med det valg.
Ja min forgang er under 20 grader, men det er den også når fyret er tændt da der ingen varmekilde er i den.

Mit fyrrum er også under 20 grader da fyret er slukket, men da jeg ikke kommer der er det lige fedt.

Mit pulterkammer er under 20 grader, men det eneste jeg kommer der efter, er mit strygebrædt og min symaskine.

Mit "fadebur" (spisekammer) er under 20 grader, men det er det også når fyret er tændt da der ingen varmekilde er i det. Og det SKAL det også være da jeg opbevarer fødevarer her.

Døren til kontoret står åben så varmen fra køk/al rum varmer rummet op.

Trappen til 1. sal er åben fra køk/al rum og som alle ved stiger varme op. Døren til soveværelset er lukket da vi ikke ønsker et for varmt soveværelse.

Så er der juniors værelse. I dagtimerne er døren som regel åben så varmen når ind. Alternativt tænder jeg hans brændeovn (det er så kun sket én gang i år og det var i foråret). Den anden dag måtte han faktisk åbne vinduet fordi der var for varmt i rummet til han kunne sove.

Så er der mit brøkers som også er gang mellem køk/al rum og stue (by the way min kakkelovn står i mit køk/al rum). Her er der p.t. 23 grader fordi min kakkelovn er tændt. I min stue var der i formiddags 20 grader fordi vi lod brændeovnen gå ud i går aftes kl 21. Her kl 12:30 har jeg tændt den og sidder nu og kikker på flammerne. Ok jeg har kun t-shirt og shorts på og min kone mente det var lidt "overkill" at tænde den, men lader den nok også gå ud, når vi om en time er oppe på 24 grader.

Så er der mit badeværelse, hvor vinduet ofte står åbent længe. JA her kan der være under 20 grader, men kun fordi min kone ofte lukker døren og så kan varmen fra køk/al rum ikke trænge der ud.

Vi taler om over 200 kvm beboelse, som er OVER 21 grader, på nær de rum jeg har nævnt. Og med det milde efterår, har der været mange dage, hvor ingen af brændeovnene er tændt.

Antydning thing else? :wink: :wink: :wink:

PS og nu vil jeg nyde min kones hjemmebagte boller, mens jeg tænker på hvor mange penge jeg spare ved fyret er slukket :)
16Kw Scotte med 6.35 styring
nemocharley

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af nemocharley »

Her kører fyret 6mdr om året - blev startet 15/10. Varmen i sommerhalvåret produceres af solvarme og elpatron. Ingen brændeovn. Med al det vand er det godt med tør varme indenfor - stuen er 22-23, de andre rum 20-21 grader. Jeg nyder virkelig at have varme i badeværelset året rundt og vores indeklima er blevet meget bedre efter vi gik fra olie til træpiller.

Jeg synes altid det er godt at få detaljerne med når vi sammenligner forbrug. Men virkeligheden er at selv med mange detaljer, så er det svært at sammenligne - forskellige huse og familier kræver forskellige strategier for optimal komfort/forbrug. Da jeg i sin tid kørte hjemmebesøg kan jeg huske en mand, som havde en brændeovn som eneste opvarmning - skulle han have varmt vand fyldte han en stor jerngryde med vand og satte den oven på brændeovnen - det fungerede for ham, men der er næppe mange, der ville kunne leve med den løsning.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af stokernut »

nemocharley skrev: - det fungerede for ham, men der er næppe mange, der ville kunne leve med den løsning.
Ja her må jeg jo indrømme at eneste måde jeg kan have fyret slukket så længe er at jeg bruger min elvandvarmer. En del billigere i drift end at tænde fyret, selv på "tænd/sluk" og pausefyring. Og naturligvis husets arkitektur. Har oplevet at hvis jeg tænder fyret for tidligt (sen AUG tidlig SEP), så slukker det simpelthen af sig selv, da selv 10 % ydelse er for meget. Normalvis ender og starter jeg sæsonen ved at køre på ur. Nu når jeg tænder min Stoker (sikkert i løbet af de næste 14 dage), vil det også være på x-antal timers drift og x-antal timer hvor fyret er slukket.

Og NATURLIGVIS bliver det dejligt igen at få gang i gulvvarmen (specielt på badeværelset), men lige nu ser vi ingen grund til at tænde fyret. Om 8 dage har det været slukket i 5 måneder :)
16Kw Scotte med 6.35 styring

Besvar