Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Intern snegl og hårde piller (Stampemøllen)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Intern snegl og hårde piller (Stampemøllen)

Indlæg af BFE » 04 mar 2008 22:51

Til ulykkelige ejere der har problemer med deres interne snegl pga lange og hårde piller, kan jeg til orientering oplyser, at NBE arbejder med, at udvikle en metode eller modifikation af deres brænder, som gør den i stand til, at køre med den type piller. Men under alle omstændigheder bør du nok selv tage kontakt med NBE, for en løsning på dit problem.

Jeg har forelagt dem mit "udviklingsarbejde" med neddrejet snegl og støtteleje og haft flere lange dialoger med producentens medarbejdere for at kaste lidt lys over problematikken. NBE har selv kørt en del forsøg med snegle af mindre diameter end den originale. En af de ting, som både NBE og jeg selv har observeret ved en neddrejning er, at der er en lidt større risiko for tilbagebrand, idet der nu i sagens natur ligger flere piller i huset, som ikke føres frem til bålet. Men i alle tilfælde, har hverken NBE eller jeg erfaret, at pillerne brænder længere tilbage end ca 1/4 til 1/3 af sneglens længde, før gløderne dør ud af sig selv.
Jannic fra NBE har sendt mig en prototype på en ny snegl, som jeg skal teste med et lille parti af Stampemøllens piller. Det er i princippet en spiral af samme type som den der bruges i den externe snegl, dog svejst på en aksel. Den har ca samme diameter som min egen modificerede snegl og jeg forventer at den vil køre lige så godt som den.
Jeg har desværre ikke fået taget noget billede af den, men det kommer senere, sammen med en redegørelse for testforløbet.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Intern snegl og hårde piller (Stampemøllen)

Indlæg af H.S » 04 mar 2008 22:58

BFE skrev:Til ulykkelige ejere der har problemer med deres interne snegl pga lange og hårde piller, kan jeg til orientering oplyser, at NBE arbejder med, at udvikle en metode eller modifikation af deres brænder, som gør den i stand til, at køre med den type piller. Men under alle omstændigheder bør du nok selv tage kontakt med NBE, for en løsning på dit problem.

Jeg har forelagt dem mit "udviklingsarbejde" med neddrejet snegl og støtteleje og haft flere lange dialoger med producentens medarbejdere for at kaste lidt lys over problematikken. NBE har selv kørt en del forsøg med snegle af mindre diameter end den originale. En af de ting, som både NBE og jeg selv har observeret ved en neddrejning er, at der er en lidt større risiko for tilbagebrand, idet der nu i sagens natur ligger flere piller i huset, som ikke føres frem til bålet. Men i alle tilfælde, har hverken NBE eller jeg erfaret, at pillerne brænder længere tilbage end ca 1/4 til 1/3 af sneglens længde, før gløderne dør ud af sig selv.
Jannic fra NBE har sendt mig en prototype på en ny snegl, som jeg skal teste med et lille parti af Stampemøllens piller. Det er i princippet en spiral af samme type som den der bruges i den externe snegl, dog svejst på en aksel. Den har ca samme diameter som min egen modificerede snegl og jeg forventer at den vil køre lige så godt som den.
Jeg har desværre ikke fået taget noget billede af den, men det kommer senere, sammen med en redegørelse for testforløbet.
Hej
Jeg har i flere tilfælde haft et godt udfald ved at slibe et skær på sneglen så den bliver skarb og derved har lettere ved at "springe" de hårde piller der kan sætte sig fast og blokere sneglen

sunshine.gif MassageTherapist021.gif
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl og hårde piller (Stampemøllen)

Indlæg af BFE » 04 mar 2008 23:29

Hej H.S.

Tak for din kommentar.
Det med slebet snegl har vi været forbi et par gange. Det løste desværre ikke problemet når talen går på Stampemøllens ekstrem hårde piller. Der skal andre metoder til .
Se denne tråd viewtopic.php?f=137&t=2244 , hvis du vil skåne dig selv og dit udstyr for en masse bøvl.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

hmn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24 sep 2007 16:07
Mit fyr: Scotte 16 kw på DOR 16 kw
Areal: ca. 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: forventet 5 tons

Re: Intern snegl og hårde piller (Stampemøllen)

Indlæg af hmn » 05 mar 2008 09:58

Hej.
Jeg har en Scotte, men det er jo i princippet det samme produkt.
Jeg har ikke haft problemer med den interne snegl, men den eksterne, ved brug af Stampemøllens 8 mm piller.
Jeg har kommunikeret en del med Stampemøllen om problemet, og har nu, rådgivet af dem, valgt at skifte til deres 6 mm udgave.
Det ser ud til, at det har løst problemet. Der er heller ikke længere de lidt ubehagelige "knække-/knaselyde" fra den interne snegl.
Der er tilsyneladende ingen forskel i forbrug pr. døgn.
mvh. Henning


Besvar