Kvalitet på træpiller fra "altibraende"

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Kvalitet på træpiller fra "altibraende"

Indlæg af BFE »

Jeg er lige begynd at bruge af mine 3 ton piller fra Altibraende.
Umiddelbart ser de fine ud. De har en lettere mørkebrun farve (ikke så meget som Stampemøllen) og længden varierer mellem 1 til 3cm. Nogle få piller er lidt længere. På trods af pillernes lidt mørke farve og at man dermed skulle tro, at de var hårdt pressede, er de faktisk ret bløde og brydes nemt mellem fingrene.
Men lugten er underlig syntetisk. Ikke som nogen af de andre piller jeg har prøvet før og desuden synes jeg der er ret meget smuld i dem. Lige i overkanten. Det har dog aldrigværet et problem for min pillebrænder.
Umiddelbart ser forbrændingen af dem også fornuftig ud, uden at jeg dog kan kommentere på asken endnu, da der ikke er brændt nok piller af til dette. Jeg ved ikke med brændværdien, da den ikke er oplyst, ej heller om de har været testet på laboratorium.

Pillerne jeg har fået leveret her, er hverken "altibraendes" standartpiller eller Barlinek kvalitet, men en "mellemting", som sælgeren forklarede mig han havde, da han ikke kunne levere Barlinek, som jeg havede ønsket. De kom i pæne grønne syede poser (af Harald Nyborg presenning) @ 25Kg. 1750,-/Ton leveret.

Er der andre der har erfaring med disse piller, hører jeg gerne fra jer?
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Kvalitet på træpiller fra "altibraende"

Indlæg af Mr. X »

Jamen jeg kan så komme med lidt info mht Barlinek-pillen - som jeg lige er begyndt på , har købt 3 ton. Asken er VÆSENTLIGT LETTERE/mere luftig end Stampemøllens !! Pillerne lugter rigtigt godt af træ - mere end Stampemøllens. De er nok ikke helt så hårde, men der er intet smuld i sækkene overhovedet ! Jeg er meget spændt på at se hvor lang tid jeg kan køre uden rensning på disse piller- asken tyder ihvertfald aldeles lovende icon_cheesygrin.gif
Allan
Guldsmeden
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 64
Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
Areal: 220 + 50m2 udhus
Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Årligt forbrug: ca. 7 T
Geografisk sted: Køge

Re: Kvalitet på træpiller fra "altibraende"

Indlæg af Guldsmeden »

Jeg har også købt barlinek pillerne.

De barlinek piller som jeg har fået, dufter også godt af træ, og asken ser rigtig fin ud. :great:
Men ca. 65 % af pillerne bør måske mere klasificeres som smulder. De resterende piller er rigtig flotte.
De virker ret bløde i det, og enkelte af sækkene indeholder MEGET smuld. :(
De brænder dog fint, og giver ingen problemer hos mig.
Alle de nederste sække på to af pallerne, var tapet sammen.
Det havde man ikke gjort på alle de øverste sække, som ligeledes var revet i stykker. :x

Tror at Barlinek pillerne er er rigtig fine... De tåler bare ikke den hårhændede behandling som mine tilsyneladende har fået. :|
Hvis jeg var lokomotivfører på et damplokomotiv, ville jeg konstant hive i fløjten.

Tag vare på det uerstattelige !

Besvar