Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
CLar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 okt 2012 13:33
Mit fyr: BS1016, 16kW, 150kg minisilo, ver. 10
Areal: 387 - middel isolere
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af CLar » 15 okt 2014 23:43

Jeg pusler med optimering af mit varmesystem. Udover min BS1016 har jeg en solfanger (drain back) som varmekilde. Solfangerens lagertank er koblet på retur lige inden kedel.

Min VVB (300 l) er koblet parallelt med husets varmesystem, så når den er varmet op fungerer den (uheldigvis) som en ekstra shunt. For at modvirke dette er der (fra gammel tid) monteret en motorventil med føler/termostat på retur, men den får anlægget til at pulsere da termostatens hysterese er meget lille.

Derfor er det mit mål at koble motorventilen (2-vejs) på kedlens styring (ver. 10), udgang L8. I første om gang forsøger jeg at forstå styringens logik, hvilket ikke helt er lykkedes.....

Jeg har været inde under menuen VVB, hvor jeg har aktiveret tidsstyring og udgang L8. Jeg havde så forventet at styringen sendte 240 V til L8 efter det tidsmønster, jeg har lavet, men der sker ikke noget. Sætter jeg udgang til L8NC sender den 240 V hele tiden, og det duer jo heller ikke. (se vedhæftede billede).

Min fornemmelse er, at det har noget med indstillingerne under 'Varmtvandstemperatur' at gøre. Her har jeg så forsøgt både at ændre ønsket temp. og tidsindstillingerne overlap og forbliv i drift, men indtil videre uden held.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med:
1) Hvordan skal jeg indstille styringen, så den fungerer som et 'tænd-sluk' ur, der aktiverer motorventilen 2 x 2 timer i døgnet...?
2) Kan styringen overhovedet trække en motorventil (10 W) over printet...?

På forhånd tak :-)


[album]2056[/album]


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af pille bruger » 16 okt 2014 07:05

CLar skrev:Jeg pusler med optimering af mit varmesystem. Udover min BS1016 har jeg en solfanger (drain back) som varmekilde. Solfangerens lagertank er koblet på retur lige inden kedel.

Min VVB (300 l) er koblet parallelt med husets varmesystem, så når den er varmet op fungerer den (uheldigvis) som en ekstra shunt. For at modvirke dette er der (fra gammel tid) monteret en motorventil med føler/termostat på retur, men den får anlægget til at pulsere da termostatens hysterese er meget lille.

Derfor er det mit mål at koble motorventilen (2-vejs) på kedlens styring (ver. 10), udgang L8. I første om gang forsøger jeg at forstå styringens logik, hvilket ikke helt er lykkedes.....

Jeg har været inde under menuen VVB, hvor jeg har aktiveret tidsstyring og udgang L8. Jeg havde så forventet at styringen sendte 240 V til L8 efter det tidsmønster, jeg har lavet, men der sker ikke noget. Sætter jeg udgang til L8NC sender den 240 V hele tiden, og det duer jo heller ikke. (se vedhæftede billede).

Min fornemmelse er, at det har noget med indstillingerne under 'Varmtvandstemperatur' at gøre. Her har jeg så forsøgt både at ændre ønsket temp. og tidsindstillingerne overlap og forbliv i drift, men indtil videre uden held.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med:
1) Hvordan skal jeg indstille styringen, så den fungerer som et 'tænd-sluk' ur, der aktiverer motorventilen 2 x 2 timer i døgnet...?
2) Kan styringen overhovedet trække en motorventil (10 W) over printet...?

På forhånd tak :-)


[album]2056[/album]
Styringen kan ikke fungere som tænd / sluk ur.
Ja, styringen kan trække 10 W.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af Hjemme teori » 16 okt 2014 07:36

Den kan dog fungere som tidstyring forstået sådan at hvis du har temperaturføler fra VVB i styringen kan den lave varmt vand i det tidsrum du beslutter. Og det kan godt være 2*2 timer, men vel og mærke vil den kun åbne hvis vandet ikke er varmt nok. Men som Michael skriver, kan den ikke bare bevidstløst åbne på bestemte tidspunkter.

Jeg har efterspurgt det for at kunne styre varmtvandscirkulation, men det er ikke lavet endnu og jeg ved heller ikke om det kommer.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af DBS » 16 okt 2014 08:05

Nu har du vel en temperaturføler tilsluttet til styringen ?

Brugeravatar
CLar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 okt 2012 13:33
Mit fyr: BS1016, 16kW, 150kg minisilo, ver. 10
Areal: 387 - middel isolere
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af CLar » 16 okt 2014 19:12

Tak for superhurtige svar :-)

Det er godt at få at vide, at løsningen på den ene side ikke kan lade sig gøre men at andre også efterspørger den.

Jeg forstår godt logikken med en 'tvungen' temp.føler (så VVB ikke kalder unødigt på varme), men på den anden side giver det også god mening med den mere 'bevidstløse' tilgang, 2 x 2 timer - det frakobler trods alt den uheldige shunt i mere end 80 % af tiden.

Nu kunne det være fristende blot at springe i med et alm. tænd-sluk ud, meeeen.... på den anden side ville det være sjovere med en integreret løsning.

Min VVB er totalt iklædt PU-skum, så følerlommen i toppen skal i givet fald 'graves' frem, hvis den skal bruges. Derfor tænker jeg, om man måske kunne 'snyde' styringen til at tro at den havde en føler vha. af en 'lus'/modstand på printet....?

Så, er der nogle, der kunne hjælpe med:
1) Hvad er det for en type temp.føler, der skal monteres i T-T4...?
2) Hvor kan man købe en sådan i en rimelig penge...?
3) Er den selvkalibrerende eller skal man indstille styringen (.... og hvordan)...?
4) Hvad skal føleren erstattes af ('lus' el. fast modstand), hvis styringen skal tro at der mangler varme i VVB...?


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af DBS » 16 okt 2014 19:53

En føler koster 100kr

http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... tegory/10/

Den skal bare tilsluttes styring, og du indstiller bare parameter der er under VVB

Så helt ærligt, kan det vel ikke betale at lade være med at montere den, der er mere arbejde i at skal finde modstand for at snyde styringen, og der med manglende varmtvands comfort

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af Hjemme teori » 16 okt 2014 20:16

Og du kan bare stille temperaturen i styringen til noget varmere end rumteperaturen, så vil den jo åbne. Men vær opmærksom på at fyret også har andre settings under VVB drift, så der kan komme noget tuning, hvis du vælger den løsning.

Det jeg så ikke kan forstå er hvorfor den returventil du skriver om ikke virker ordentligt (er det en tænd sluk ventil?)

Hvis ikke du vil lade styringen styre det fordi du ikke kan få en føler i tanken , hvilket nok er det smarteste. Ville det så ikke være smartere at sætte en ordentlig mekanisk returventil, så skulle det virke uden at pulsere, uden at bruge strøm og uden uhensigtsmæssig shunt funktion.
http://www.hedestoker.dk/?item=1153
http://www.dvcenter.dk/danfoss-ventil-l ... r-1-2.html

plus et føler element
Mvh. Sophus

Brugeravatar
CLar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 okt 2012 13:33
Mit fyr: BS1016, 16kW, 150kg minisilo, ver. 10
Areal: 387 - middel isolere
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af CLar » 16 okt 2014 20:35

Tak endnu en gang.

Jeg bestiller en temp.føler og går videre ad den vej :-)

@Hjemme teori: Den eksisterende ventil er motorstyret (on/off) med en (elektrisk) termostat/føler placeret på retur fra VVB. På den måde mærker den kun varmtvandstemperatuen indirekte og det der sker er, at den lukker når retur fx overstiger 40 gr. Men da dens hysterese/udsvingsområde er meget lille, åbner den ret hurtigt igen - selvom der ikke er brugt varmt vand. Så mærker den igen, at temp. er kommet over 40 gr., slukker igen osv. På den måde står den og pulserer med en 4-5 min. interval, hvilket også får fyret til at pulsere....

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af Zarge » 16 okt 2014 22:25

Er der ingen følerlommer på tanken?

Brugeravatar
CLar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 okt 2012 13:33
Mit fyr: BS1016, 16kW, 150kg minisilo, ver. 10
Areal: 387 - middel isolere
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

(Ned)prioritering af VVB med 2-vejs motorventil

Indlæg af CLar » 17 okt 2014 01:06

VVB er en Nilan SV300, og iflg. databladet skulle den være udstyret med en "3⁄4” muffe for Ø15x350 mm føler.
Men den har aldrig været i brug og ligger derfor stadig under et mange centimer tykt PU-skumlag hvis den er der ;-)
Det går jeg dog ud fra at den er, og nu HAR jeg bestilt føleren :-D


Besvar