adgang på privat grund ??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

adgang på privat grund ??

Indlæg af Oldgaard »

Her i sidste uge kom jeg hjem til en forhave hvor der var tydelige spor efter en rendegraver :shock:
Snakkede med naboen, som kunne fortælle at kommunen ( eller en af deres indslejede entrepenør) havde været inde for at rense vandløbet ( som faktisk er en afvandingskanal ;) ) og da hun ville høre ham hvad han dog lavede inde i vores have, fik hun bare svaret at han skulle rense åen, hvorefter han vendte sig om og gik væk.
Som den retskaffende borger skrev jeg til miljø og teknik for at få en forklaring, tja det svar jeg fik var sku ikke opløftende :roll:

Citat : Der har i år været foretaget ordinær vedligeholdelse af Fuglehusrenden i form af grødeskæring, opmåling og oprensning indenfor de terminer der er angivet i regulativet.
http://soroe.dk/media/803433/Fuglehusrenden.pdf

Som det kan læses foretages vedligeholdelsen med maskine:

Denne færdsel skal du ”tåle” i en afstand af op til 5 meter
7.2.png
Hermed håber jeg du har en forståelse af, at kommunens entreprenør er berettiget til at foretage vedligeholdelse af dit vandløb på og fra din grund, og at du skal tåle denne vedligeholdelse. Hvis vi foretager os noget ekstraordinært, forsøger vi altid at komme i kontakt med berørte lodsejere.


Noget andet er dine pligter.
7.png
Ud over et hegn i 2m bræmmen, er der på din grund en stor bunke jord/grus/affald tæt på vandløbet, der besværliggør færdsel, hvorfor maskinen har svært ved at komme rundt. Denne bunke skal du naturligvis fjerne. Hvis den er fremkommet ved vandløbets vedligeholdelse, skal du også fjerne den jf. §6.6.
( Ja der står et hegn imod åen, det har så stået der siden før vi overtog huset i 1992, dog har jeg renoveret det siden, men det står stadig på samme sted :/ )
( ja jeg har en vold af muldjord imod åen på min egen grund!! )
7.1.png
Når bunken er fjernet, vil maskinerne have letter ved at komme til, og vil ikke skulle bruge så stor en del ar arbejdsbæltet.

( så er det da nu de skal være glade for at jeg for år tilbage fjernede de træer som stod hvor volden nu er ;) ellers havde de da slet ikke kunne komme til med en maskine ;) )

Hvis du har placeret en trykledning 40-50 cm nede i jorden i arbejdsbæltet, ville jeg nok vælge at flytte den velvidende, at der er mulighed for at der kommer tunge maskiner forbi sammenholdt med, at du ikke har ret til erstatning, hvis maskinerne skulle skade din ledning jf. §6.6

( tja den trykledning har tekniskforviring selv godkendt, så sendt som i 2012, efter vi blev på lagt at lave vores kloak om ;) )
7.3.png
En midlertidig løsning kunne være at markere din trykledning indtil den er flyttet.

Hmm er færdsel med maskiner i en (land)villa have alm. færdsel ??


Nu er spørgsmålet, det drejer sig jo om en alm landvilla og ikke landbrugsjord, kan jeg gøre noget ved deres svar ?
eller skal jeg faktisk også fjerne 3 meter af mit hus, som jo faktisk står i den 5 meter arbejdsbræmme som de påpejer de skal bruge ?
Syntes sku det ligner, at der lige sidder en lille nar på kommunen som lige skal/vil vise sin magt :evil:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

adgang på privat grund ??

Indlæg af BWJ »

Hvis ikke forholdet er tinglyst, vil jeg mene at de kan rense alt det de vil, hvis de GÅR I ÅEN, og ikke på din grund.
Der står jo også i pkt. 6.6 at færdsel skal ske LANGS åen, og ikke over din grund, og hvis du har haft ulempe eller skade (hulspor) kan du kræve erstatning.
Senest rettet af BWJ 13 okt 2014 21:59, rettet i alt 1 gang.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

adgang på privat grund ??

Indlæg af Flammen »

sæt et skilt op med teksten MINER færdsel på eget ansvar
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

adgang på privat grund ??

Indlæg af Oldgaard »

Flammen skrev:sæt et skilt op med teksten MINER færdsel på eget ansvar
Flammen : du må undskylde mig, men dit svar til hvad for mig, er et vigtigt spørgsmål kan jeg sku ikke bruge, det kan godt være du syntes det er morsomt, men det syntes jeg absolut ikke!!
Jeg/vi risikerer jo faktisk at have en ubrugelig have, hvis kommunen får sin vilje med at jeg skal flytte mit hegn, og det ikke kun så det står 2 meter fra brinken af et åbenbart meget vigtigt vandløb ( som der ikke er vand i ca 8 måneder om året) men 5 meter så de har deres arbejdsbræmme :evil:
Det samme med huset, som jo har stået der siden 1907, det står åbenbart også forkert nu :shock:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

adgang på privat grund ??

Indlæg af Flammen »

undskylder min spydighed før :oops:
jeg forstår godt din frustration over at din ejendomsret bliver krænket. jeg forstår dog ikke hvis, der ikke er tinglyst nogle servitutter på ejendommen ang. adgangsret/vedligehold af åen. burde det ikke fremgå deraf

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

adgang på privat grund ??

Indlæg af Oldgaard »

Flammen skrev:undskylder min spydighed før :oops:
jeg forstår godt din frustration over at din ejendomsret bliver krænket. jeg forstår dog ikke hvis, der ikke er tinglyst nogle servitutter på ejendommen ang. adgangsret/vedligehold af åen. burde det ikke fremgå deraf
Undskyldning godtaget ;)
Tja jeg har da ikke mens vi har boet der set nogen nye tinglysninger ang. det, og der var heller ingen da vi købte huset, tro mig så havde jeg ikke købt det :| for hvem fanden vil købe en landvilla hvor kommunen skalm have adghang til næsten 1/3 af din have = du kan ikke bruge det areal til en skid icon_frown.gif
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

adgang på privat grund ??

Indlæg af J-B »

Hej Oldgaard.
Jeg forstår det som om at det er mellem stuehuset og vandløbet de har kørt?
Det ville da have været mere smart, at de har kørt på marken overfor i stedet for? men det vil bondemanden jo nok ikke være med til :|
Når man ser på satelitbillede, så ser det ikke ud til at bondemanden overholder at der skal være en udyrket bræmme på 10 meter fra vandløbet? om det gælder afvandingskanaler ved jeg ikke :wink:
Håber du får styr på det uden for meget krig :great:
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

adgang på privat grund ??

Indlæg af newpas »

§ 28. Bredejere og brugere af tilstødende ejendomme skal tåle, at fornødent vedligeholdelsesarbejde udføres. Fyld, afskåret grøde og andet, der fremkommer ved sædvanlig vedligeholdelse, skal den, der bruger de tilstødende ejendomme, modtage og bortskaffe fra vandløbets bredder uden erstatning. Skader som følge af almindelig kørsel og færdsel til fods langs vandløbet i forbindelse med vedligeholdelse kan ikke kræves erstattet. Såfremt der i øvrigt under vedligeholdelsesarbejder påføres ejere eller brugere skade eller ulempe, har ejeren eller brugeren ret til erstatning efter lovgivningens almindelige regler.
Klip fra vandløbsloven. Det ser ud til at de har "krammet" på dig! :shock: :oops:
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

adgang på privat grund ??

Indlæg af newpas »

Men jeg tror dog at de fleste af de andre citater som kommunen har sendt kun gælder i landzone, men google vandløbsloven og læs lidt der.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

adgang på privat grund ??

Indlæg af Landlyst »

Hmm en kanal der kun er vandførende 4 måneder om året.... oprenses med maskine en gang om året... :shock: Det lyder da noget vildt... Og med en bundbrede på 50cm... Det er jo nærmes bare en stor plovfure.... icon_cheesygrin.gif

Kan du ikke tage nogel billeder af det så vi kan se hvordan de ser ud? :great:

Besvar