Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fremløb eller retur?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
ik74
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

fremløb eller retur?

Indlæg af ik74 » 13 okt 2014 11:09

Hej alle

Jeg pusler med en udbygning til min varmeinstallation, som jeg godt lige kunne bruge jeres input til.

Mit stokerfyr står ret langt fra huset (ca. 30 meter) og derfor har jeg et par lange ledninger (frem og retur) fra fyr til hus.
Nu er jeg så ved at lave en gildesal ikke så langt fra fyret (ca 10 meter) i modsat retning af huset. Jeg vil have gulvvarme i gildesalen, men det skal ikke være med samme komfort som i huset. Jeg vil blot holde det frostfrit, og så aktivere det når gildesalen skal bruges.

Den rigtige måde, er jo så at trække en ny fremløb fra fyret og hen til gildesalen og lave en gulvvarmeshunt, og retur tilbage til fyret. Dvs på samme måde som ind til huset, men et parallelt kredsløb. Ulempen er, at der vil stå og cirkulere 65 gr. varmt vand hele tiden, med tab til følge, selvom gildesalen kun trækker minimalt varme det meste af tiden.

Derfor pønser jeg på, om jeg kunne forsyne gildesalen fra returen inde fra huset (40-45 gr), og derved undgå at gildesalen får 65 gr. varmt fremløbsvand, med samme prioritet som huset. (stadig med shunt osv)
Dvs det jeg tænker på er, at lave en ret stor sløjfe på retursiden, lige før fyret.
Forstår I hvad jeg mener, og kan man det uden problemer?
Eller er det fjollet og er besparelsen minimal? (det skal siges, at installationen er forberedt for en ekstra varmtvandssløjfe med kuglehaner osv., så jeg kan ret nemt gøre det på den "rigtige" måde. Den anden vil kræve lidt ombygning)

På forhånd tak for svar.

mvh
Iver


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

fremløb eller retur?

Indlæg af Bigfoot » 13 okt 2014 11:27

kør den på som et almindeligt gulvvarme, med frem og retur koblet ind på, og så smid en shunt på, med egen pumpe.
Så skal du bare skrue temperaturen ned, når du ikke skal bruge det, og lade det cirkulere på f.eks 10 grader, og så skrue op et par dage i forvejen når du ikke skal bruge det.

At lade returen rende igennem, vil være et større tab end den ovennævnte løsning.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

ik74
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

fremløb eller retur?

Indlæg af ik74 » 13 okt 2014 11:41

@bigfoot
Tak for svar. Det vil være det nemmeste, men de 20-25 meter fra fyr til gulvarmeshunt vil jo stå og cirkulere 65 grader varmt vand, selvom shunten kun beder om et lille skvæt varmt vand i ny og næ for at holde gulvet på 10 grader som du foreslår.
Det vil da give et større tab, end hvis det var 45 grader varmt returvand, der cirkulerede, ikke? Eller hvad overser jeg?

Men du gav mig en ny ide. Jeg kan jo placere shunten tættere på fyret, og så forøge gulvvarmekredsen i stedet. Den kreds er jo rimelig kold (f.eks de 10 grder du foreslår), og derved vil varmetabet i rørføringen være meget mindre det meste af tiden.....Det er da vist det jeg skal.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

fremløb eller retur?

Indlæg af newpas » 13 okt 2014 12:09

Jeg ville lige til at skrive det sidste du nævner. Du kan jo blot køre et par grader højere temp hvis du har lidt tab på vej til gildesal. Hvis du har shunten i fyrrummet og en fremløbstemperatur på 25-30 grader er tabet vel til at overse når du samtidig kun vil holde frostfrit det meste af tiden.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

fremløb eller retur?

Indlæg af HR LUCCA » 13 okt 2014 12:33

Du kunne også vælge og sætte en varmeveksler på , og så styre du temp med en shuntventil , ud over det giver det mulighed for at lukke helt for varmen til gildesalen om vinteren hvis der bliver fyldt kølervæske på den side til gildesalen , en brugt varmeveksler koster ikke mange kr , mener der for kort tid siden var en til salg her på forum for 150 kr


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

fremløb eller retur?

Indlæg af newpas » 13 okt 2014 12:46

Men så skal der jo også ekstra cirkpumpe til.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

fremløb eller retur?

Indlæg af John Skov Jensen » 13 okt 2014 13:34

ik74 skrev:Hej alle

Jeg pusler med en udbygning til min varmeinstallation, som jeg godt lige kunne bruge jeres input til.

Mit stokerfyr står ret langt fra huset (ca. 30 meter) og derfor har jeg et par lange ledninger (frem og retur) fra fyr til hus.
Nu er jeg så ved at lave en gildesal ikke så langt fra fyret (ca 10 meter) i modsat retning af huset. Jeg vil have gulvvarme i gildesalen, men det skal ikke være med samme komfort som i huset. Jeg vil blot holde det frostfrit, og så aktivere det når gildesalen skal bruges.

Den rigtige måde, er jo så at trække en ny fremløb fra fyret og hen til gildesalen og lave en gulvvarmeshunt, og retur tilbage til fyret. Dvs på samme måde som ind til huset, men et parallelt kredsløb. Ulempen er, at der vil stå og cirkulere 65 gr. varmt vand hele tiden, med tab til følge, selvom gildesalen kun trækker minimalt varme det meste af tiden.

Derfor pønser jeg på, om jeg kunne forsyne gildesalen fra returen inde fra huset (40-45 gr), og derved undgå at gildesalen får 65 gr. varmt fremløbsvand, med samme prioritet som huset. (stadig med shunt osv)
Dvs det jeg tænker på er, at lave en ret stor sløjfe på retursiden, lige før fyret.
Forstår I hvad jeg mener, og kan man det uden problemer?
Eller er det fjollet og er besparelsen minimal? (det skal siges, at installationen er forberedt for en ekstra varmtvandssløjfe med kuglehaner osv., så jeg kan ret nemt gøre det på den "rigtige" måde. Den anden vil kræve lidt ombygning)

På forhånd tak for svar.

mvh
Iver
En simpel 3 vejs ventil og en termostat, så er du kørende
Dit returvand fra huset møder en 3 vejs ventil på sin vej.
Er gildesalen varmere end det forudbestemte ledes vandes direkte videre retur til kedel.
Er gildesalen koldere end det forudbestemte, aktiveres termostaten, 3 vejs ventilen skifter, og returvandet ledes ned i gulvet, og kommer retur, afkølet, og ledes tilbage på retur strengen tilbage til kedlen.
På denne måde kræves der bare en 3 vejs ventil, pt på bud ved dv center til 300 kr
http://www.dvcenter.dk/restmarked/motor ... s-1-2.html

og en trådløs termostat, pt på bud ved hedestoker til 375 kr
http://www.hedestoker.dk/?item=4122

Samt et tee til nogle få kroner til at samle gildesalens retur med returen til kedlen

ik74
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

fremløb eller retur?

Indlæg af ik74 » 13 okt 2014 13:45

Det var en simpel løsning med trevejsventilen. Meget tiltalende, men det har bare et minus, så vidt jeg ser. At jeg ikke kan køre med en shunt. Min gildesal bliver omtrent 100 kvm. Det vil blive svært at få en nogenlunde ensartet temp uden shunt+cirk.pumpe, tror du ikke?
Men det var ellers nemt. (og ikke mindst billigt) Den ide skal ikke aflives endnu.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

fremløb eller retur?

Indlæg af John Skov Jensen » 13 okt 2014 14:06

Der vil selvfølgelig blive lidt udsving, men du brugte jo selv ord såsom simpel og Blot holde det frostfrit
Men med en retur der er 40-45 grader, vil udsvingene sikkert ikke blive så store, da det er tæt på den temp. Man normalt vil shunte ned til

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

fremløb eller retur?

Indlæg af HR LUCCA » 13 okt 2014 15:24

newpas skrev:Men så skal der jo også ekstra cirkpumpe til.
Ja og en ekspansionsbeholder , men du slipper for og skal have varme på om vinteren , det er du nød til på de andre måder det kan laves på , en brugt pumpe en nem og finde , hvad den bruger af strøm er ikke så vigtigt hvis den ikke skal køre så tit . :wink:


Besvar