Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af triumph » 12 okt 2014 09:13



pendec

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af pendec » 12 okt 2014 09:20

Måske kan man glæde sig over man aldrig købte træpiller over grænsen, for hvis de tyske leverandører skal udlevere informationer om hvem de har solgt til (præcis som dem der solgte hash), så vil alle købere jo få en ekstra regning fra skat/politiet, hvis denne handel er ulovlig og Tyske forhandlere omgås den danske lov.

Jeg gætter også på at de forhandlere sælger for over 300.000kr til Danske adresser om året, og så bryder de endnu en regel, som er de skal tage dansk moms af varen som sælges til danskere og ikke reklamere med tysk moms.

Så måske er det gilde snart slut.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af Landlyst » 12 okt 2014 09:30

Arh det må vel kun blive forhandlerne der kan straffes? Hvis man køber af en og får en faktura så kan man vel ikke handle i ond tro?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af triumph » 12 okt 2014 09:33

Forhandlerne sørger vel som hovedregel for at det ikke er dem selv der står for transporten.
Men det er jo klart at transporten ikke foregår direkte fra leverandør til modtager, hvis der er 5 forskellige der skal dele det der står på ladet..
Desværre er det jo nok sådan, at så snart det bliver umuligt/ulovligt at købe piller i tyskland (for den del af befolkningen der ikke bor i sønderjylland)
Så ryger prisen på danske piller op med 20%. Danske forhandlere har aldrig rigtigt taget det der med konkurence særligt alvorligt.
F.eks er der 6-8 træpille forhandlere der går sammen om og købe et helt skib med træpiller til levering i næstved havn.
Men når de samarbejder om det, så taler de vel også om hvad træpillerne skal koste, eller hvad ?

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af martin_b » 12 okt 2014 09:38

Øh? Artiklen omhandler firmaet, som er bosat i Danmark, men som alligevel leverer fra en tysk adresse.

Artiklen handler ikke om os, der enten selv henter i Tyskland, eller selv får en fragtmand til at hende syd for grænsen.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af MichaelK » 12 okt 2014 10:02

Landlyst skrev:Arh det må vel kun blive forhandlerne der kan straffes? Hvis man køber af en og får en faktura så kan man vel ikke handle i ond tro?
Nej, det vil jeg heller ikke mene man kan. Så skal prisen være usædvanlig lav, før man kan
tale om, at "handle i ond tro". Og hvad er en usædvanlig lav pris? Tyske, eller danske priser?

Igen i denne uge sælger Bilka træpiller til 2 kr./kg. Sammenlignet med andre danske priser,
er det faktisk en god pris. Når Jem&Fix sælger til 2,85 kr./kg., skal vi så være bekymret for,
om Bilka afregner korrekt dansk moms for varen? Nej, det tror jeg faktisk ikke vi skal.


Mvh.




PS.:
Jeg regner sandelig også med at Jem&Fix afregner korrekt moms af deres vare 8)

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af pendec » 12 okt 2014 10:04

martin_b skrev:Øh? Artiklen omhandler firmaet, som er bosat i Danmark, men som alligevel leverer fra en tysk adresse.
CITAT FRA ARTIKEL
En anden af metoderne er at købe brænde og træpiller gennem en webshop på internettet, hvor firmaet er registreret i f.eks. Tyskland, og der derfor afregnes tysk moms, som er på syv procent. Men hvor varen efterfølgende bliver leveret fra et sted i Danmark.

Og den metode er ulovlig, da leverandøren for at afregne i udenlandsk moms ifølge dansk lovgivning skal levere direkte fra det land og den adresse, hvor forretningen er registreret. I modsat fald gælder de danske moms- og skatteregler.
Tror du ikke du har læst forkert? (Det er ikke adressen men mængden af salg , og direkte B2C som er problemet, og omsætningen til danske kunder)
MichaelK skrev:Nej, det vil jeg heller ikke mene man kan. Så skal prisen være usædvanlig lav, før man kan
tale om, at "handle i ond tro". Og hvad er en usædvanlig lav pris? Tyske, eller danske priser?
Køber man hos en Tysk forhandler som man ved omgås loven ved at sælge til Danskere og opkræve tysk moms, selvom han direkte reklamerer med at varen skal hentes eller af en dansk vognmand for at han ikke kan klandres for at gøre noget ulovligt, så burde en dansker vide det er ulovligt?

Hvis i vil købe hash og Nederlandske sælgere laver annoncer til danskere, på danske sider, med henblik på danske kunder, tror i så ikke de ved det er ulovligt at sælge til dem, selvom de henter i Nederlandene? Så er det vist ikke mere unfair end at de danskere som køber, også får en henvendelse fra politiet, når de bevidst handler i ond tro, og omgås loven.
Erstat så hash med træpiller, selve salget er ulovligt til danskere når loven omgås pga. man er i et land med andre forhold.


Det vigtige her er at sælgere i Tyskland får betaling fra danske kunder med adresse i Danmark, og er salget over 300.000kr så skal de betale Dansk moms til Danmark, og derfor omgås de tyske forhandler loven ved at pålægge tysk moms.
Det er KUN når varen betales i Tyskland og man henter selv, at dette ikke er ulovligt. Dog skal man så dokumentere, hvis man stoppes, at ens indkøb kun er til privat brug.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af MichaelK » 12 okt 2014 10:22

Du kan ikke sammenligne hash og træpiller. Træpiller er ikke ulovlige her, men det er hash som bekendt.

Pendec skrev:
"Køber man hos en Tysk forhandler som man ved omgås loven ved at sælge til Danskere og opkræve tysk moms, selvom han direkte reklamerer med at varen skal hentes eller af en dansk vognmand for at han ikke kan klandres for at gøre noget ulovligt, så burde en dansker vide det er ulovligt?"

Er dette korrekt, så må artiklen være forkert, for i den står der:
"Og den metode er ulovlig, da leverandøren for at afregne i udenlandsk moms ifølge dansk lovgivning skal levere direkte fra det land og den adresse, hvor forretningen er registreret. I modsat fald gælder de danske moms- og skatteregler."

Hvad er rigtigt?

Når jeg køber træpiller i Tyskland, bestiller jeg jo selv en fragtmand til at hente varen, og den afhentes
på firmaets adresse i Tyskland. Den fremgangsmåde, er mig bekendt lovlig jf. artiklens ordlyd.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af pendec » 12 okt 2014 10:51

MichaelK skrev:Når jeg køber træpiller i Tyskland, bestiller jeg jo selv en fragtmand til at hente varen, og den afhentes
på firmaets adresse i Tyskland. Den fremgangsmåde, er mig bekendt lovlig jf. artiklens ordlyd.
Må jeg spørge hvordan betaling udføres? (Jeg har ikke købt i Tyskland) . Betaler du leverandøren direkte over nettet, så handler du med Tysk forhandler som Dansk statsborger, og der skal betales 25% moms. Sorry. (Tror ikke forhandleren, sælger for mindre end 300K, det skal skat jo så finde ud af)

Betaler du du vognmanden når han kommer hjem til dig? Så er det nok lovligt men på kant med loven, og vognmanden tager jo en vis sikkerhedsrisiko når betalingen er ved levering.?
Man kunne købe drikkevare og slik med samme princip engang på nettet, hvor man bestilte vare til bordershop priser og så fik man leveret med ups/dhl/gls til Danmark. Desværre foregik betaling over nettet, så det gik ikke.
MichaelK skrev: Er dette korrekt, så må artiklen være forkert, for i den står der:
"Og den metode er ulovlig, da leverandøren for at afregne i udenlandsk moms ifølge dansk lovgivning skal levere direkte fra det land og den adresse, hvor forretningen er registreret. I modsat fald gælder de danske moms- og skatteregler."
Nu er det kun en journalist som har fundet et emne at skrive om, om Faktra så er checket er jo en anden sag. Du tror vel ikke alt aviser skriver som sandt?
At journalisten ikke kender til eksport salg til andre EU lande, er jo bare noget som journalisten skulle undersøge nærmere.

pendec

Så, nu kommer de sku nok efter os.....

Indlæg af pendec » 12 okt 2014 11:08

Omkring de 300.000kr og moms/beskatning.

Jeg har ikke kunne finde noget konkret på emnet, udover mange som henviser til tyske firma'r som lægger 25% oveni salget når man køber online, og f.eks amazon opkræver 25% moms i stedet for 15% fra Tyskland.

Som jeg læser det, så skal virksomheder som har et eksportsalg over 300K DKK til Danmark, registrere virksomheden i Danmark og derved pålægges 25% moms. Og det er når ens kundekreds er danskere, markedsføring er til danskere og salget foregår til danskere med dansk bopæl.

Så vigtigt er om de tyske firma'r modtager betaling for træpiller over internettet eller man skal møde dernede for at betale for ens træpiller, for så fanger momsfælden for virksomheden.


Besvar