Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Laver for meget varme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Laver for meget varme

Indlæg af pille bruger » 10 okt 2014 21:40

Hjemme teori skrev:
Hej Michael

Nu skrev jeg det var min mening og det er det stadig. Det du skriver er heller ikke forkert som overordnet betragtning.
(andet end hvor ved du fra, hvilken Blackstar vi taler om? , jeg kan ikke finde det nogen steder)

Hvis du lige læser indlæggene igen, vil du se at jeg omtaler 2 forskellige modeller kedler.
De har forskellige krav til indstillinger.
Du stillede et spørgsmål, og fik et svar.


Problemet er bare at PI reguleringen som du siger styrer reaktionstiden gider man ikke rende og pille ved i overgangsperioderne. Og da der ikke findes "rigtige" PI tal (hvis der var det, ville NBE vel sætte dem fra start) skal man finde noget der virker. Og det der virker vinter, med stort forbrug, virker ikke nødvendigvis med lille forbrug.

Hvorfor gør det ikke det?
:det gør det ikke fordi flowet i kedlen er et andet.
Hvis du tager min kedel ligger flowet vinter, mellem 600-1800 l/t, hvilket giver en gennemløbstid i kedlen på 2-6 minutter. Lige nu (overgangsperioden) ligger jeg på omkring 200-400 l/t, hvilket giver et gennemløbstid på 8-17 minutter. Og det vel og mærke efter jeg har hævet returen med ca 5 grader til ca. 53. ellers ville gennemløbstiden være endnu længere.

Så for at PI fungere nogenlunde altid (Dine egne ord: reaktions hastigheden), hjælper jeg ved at tilnærme svartiden i kedlen.

Vi to kommer det nok ikke nærmere, andet end jeg kan sige at jeg har testet det i praksis og kan se en effekt.
Der er mange måder til at komme i mål, din er bare lidt mere besværlig.
Og som du ser er det ikke alle der har udlæsning på returtemperaturen.
Det gør det jo ikke nemmere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
Hellfire
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jan 2014 14:35
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016 mini 10kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Laxxå
Dagligt forbrug: 14-16,5 kg
Årligt forbrug: 3,0T
Geografisk sted: Norup , Jylland
Modtaget likes: 2 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hellfire » 11 okt 2014 08:50

Hej. Jeg vil bare lige anmærke at producenten NBE selv udtaler at , og nu gælder det for scotte blackstar 1016 at shunt skal være indstillet til 55 grader for at slippe for kondens! Som pillebruger skriver er der mange måder at komme i mål på , men der er mange der ikke har flowmåler monteret. Mange der skriver herinde er jo ikke hyper eksperter. Det er spændende at læse om jeres argumenter hinanden i mellem :-) husk nu ikke at komme op at toppes he he ;-)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori » 11 okt 2014 08:58

Hellfire skrev:Hej. Jeg vil bare lige anmærke at producenten NBE selv udtaler at , og nu gælder det for scotte blackstar 1016 at shunt skal være indstillet til 55 grader for at slippe for kondens! Som pillebruger skriver er der mange måder at komme i mål på , men der er mange der ikke har flowmåler monteret. Mange der skriver herinde er jo ikke hyper eksperter. Det er spændende at læse om jeres argumenter hinanden i mellem :-) husk nu ikke at komme op at toppes he he ;-)
Og Lundberg skriver det er en "10 kW på en Blackstar 20...", så vi ved ikke hvilken kedel der er tale om, men måske en ældre svend uden rens, når styringen er en 6.78?
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Hellfire
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jan 2014 14:35
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016 mini 10kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Laxxå
Dagligt forbrug: 14-16,5 kg
Årligt forbrug: 3,0T
Geografisk sted: Norup , Jylland
Modtaget likes: 2 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hellfire » 11 okt 2014 09:17

Det lyder også lidt mærkeligt at det er denne version styring han har nu når fyret lige er sat op . Da må det måske være et brugt fyr med ældre styring! I forbindelse ned NBE åben hus kunne man ombytte til styring 7 for et beløb. Det er min erfaring at man bør have styring 7 el 10 hvilket man også kan vælge imellem når man kigger på et nyt scottefyr. Styring 7 er lidt smartere end styring 10 efter min mening

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori » 11 okt 2014 09:43

Hellfire skrev:Det lyder også lidt mærkeligt at det er denne version styring han har nu når fyret lige er sat op . Da må det måske være et brugt fyr med ældre styring! I forbindelse ned NBE åben hus kunne man ombytte til styring 7 for et beløb. Det er min erfaring at man bør have styring 7 el 10 hvilket man også kan vælge imellem når man kigger på et nyt scottefyr. Styring 7 er lidt smartere end styring 10 efter min mening
Nu ved jeg ikke hvad du mener med smartere? (er det udseendet) for de kan det samme, 10'eren har bare touchskærm på godt og ondt. Hurtigere at komme rundt i menuerne, men måske mindre holdbar (jeg har ikke hørt om slidte skærme endnu, men måske det kommer en dag)
Mvh. Sophus


Lundberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 06 okt 2014 19:11

Laver for meget varme

Indlæg af Lundberg » 11 okt 2014 10:12

Hvorfor mener du at setpunkt ved VVB er 70? Hvis man sætter den ned til 55?

Som jeg ser det varmer den VVB op til 55 grader og så lukker den ventilen dertil og kører derefter videre på drift indtil den når de 75 grader som er 65+10 i diff.....

Føler mig rimelig sikker på at den stopper fordi den når kedel temp plus diff fordi der ikke er nok varmeaftagelse i huset

Brugeravatar
Hellfire
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jan 2014 14:35
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016 mini 10kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Laxxå
Dagligt forbrug: 14-16,5 kg
Årligt forbrug: 3,0T
Geografisk sted: Norup , Jylland
Modtaget likes: 2 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hellfire » 11 okt 2014 11:14

Der er lidt mere Info på 7 feks kan man se hvornår kompressor rens slår til igen samt at der nu er tal angivelser i forbrugs barrene :-)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori » 11 okt 2014 12:14

Lundberg skrev:Hvorfor mener du at setpunkt ved VVB er 70? Hvis man sætter den ned til 55?

Som jeg ser det varmer den VVB op til 55 grader og så lukker den ventilen dertil og kører derefter videre på drift indtil den når de 75 grader som er 65+10 i diff.....

Føler mig rimelig sikker på at den stopper fordi den når kedel temp plus diff fordi der ikke er nok varmeaftagelse i huset
Der misforstå du mig, eller også har jeg ikke skrevet tydeligt nok.

Hvis VVB setpkt er 55 ændres kedlens setpkt. mens der laves varmt vand til VVB setpkt. tillagt 15 grader. Dette gøres for at kunne lave varmt vand uanset hvad setpkt på VVB og Kedel ellers er sat til.

Hvis de feks stod til 60 grader begge to, ville VVB være "meeeget" langt tid om at blive varm. Og det er et kendt problem på de ældre styringer at man risikere stop på kedlen ved VVB drift i overgangsperioderne, da huset ikke aftager varmen fra kedlen hurtigt nok bagefter og den derfor går i overtemperatur.

Dermed ikke sagt at det er det du oplever lige PT. , men det kan det være.
Hvis du vil afkræfte det, så kig i loggen og se hvad der sker. Hvis den umiddelbart efter VBB (under 10 min) stopper på temperatur er det nærliggende at det kan være det der sker.
Mvh. Sophus


Besvar