Laver for meget varme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori »

Det er også rigtig godt, men er vi så enige om at en retur på 45 og kedel på 60 er OK på en blackstar?

Min overbevisning er så, at returen i overgangsperioderne med fordel kan hæves til 50-53 grader for at øge flowet i kedlen. Det gør det nemmere for styringen at regulere kedeltemperaturen.
Mvh. Sophus

Casperjacobsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 okt 2014 17:27

Laver for meget varme

Indlæg af Casperjacobsen »

Hej jeg har et problem med varmt vand i beholderen pillefyret varmer vores gulvvarme fint op men ingen varm vand til bad håber der er nogen derude der kan hjælp:) ps det er koblet på solvarme..
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg vil foreslå at du laver din egen tråd! gerne med en bedre beskrivelse, for det er næsten umuligt at udtale sig med den forklaring du kom med.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Laver for meget varme

Indlæg af pille bruger »

Hjemme teori skrev:Det er også rigtig godt, men er vi så enige om at en retur på 45 og kedel på 60 er OK på en blackstar?

Min overbevisning er så, at returen i overgangsperioderne med fordel kan hæves til 50-53 grader for at øge flowet i kedlen. Det gør det nemmere for styringen at regulere kedeltemperaturen.
Vi er ikke helt enige, idet der er to kedler der begge heder BlackStar men kræver forskellige indstillinger.
Styringen får ikke nemmere ved at regulere, når frem og retur er tæt på hinanden.
Man styre reaktions hastigheden med PI tallene, ikke shunten.
Flowet styres med pumpen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Lundberg
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 26
Tilmeldt: 06 okt 2014 19:11

Laver for meget varme

Indlæg af Lundberg »

Har indstillet forbrænding efter bedste evne og overbevisning ud fra guide!
Monteret trækstabilisator (10 pa) på røgrør og indstillet skorsten træk til 0, det er yderst lidt stabilisator arbejder på min kun 3,5 meter høje skorsten

Shunt er en justerbar ventil med termostat 20-70 grader hvor føleren så sidder på returen i et dykrør og tallene på termostat går fra 2-7 så den har jeg stillet på lige godt 4,5 som jeg tænkte var 45 grader???
Kedel temp er sat til 65 grader og en diff på +10/-10 grader
Har justeret I-led ned til 0,1 som foreslået herinde....
VVB stiller jeg NU fra 60 og ned til 55 med en diff på -15???

Mon så ikke det skal prøves et par dage så??

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori »

pille bruger skrev:
Vi er ikke helt enige, idet der er to kedler der begge heder BlackStar men kræver forskellige indstillinger.
Styringen får ikke nemmere ved at regulere, når frem og retur er tæt på hinanden.
Man styre reaktions hastigheden med PI tallene, ikke shunten.
Flowet styres med pumpen.
Hej Michael

Nu skrev jeg det var min mening og det er det stadig. Det du skriver er heller ikke forkert som overordnet betragtning.
(andet end hvor ved du fra, hvilken Blackstar vi taler om? , jeg kan ikke finde det nogen steder)

Problemet er bare at PI reguleringen som du siger styrer reaktionstiden gider man ikke rende og pille ved i overgangsperioderne. Og da der ikke findes "rigtige" PI tal (hvis der var det, ville NBE vel sætte dem fra start) skal man finde noget der virker. Og det der virker vinter, med stort forbrug, virker ikke nødvendigvis med lille forbrug.

Hvorfor gør det ikke det?
:det gør det ikke fordi flowet i kedlen er et andet.
Hvis du tager min kedel ligger flowet vinter, mellem 600-1800 l/t, hvilket giver en gennemløbstid i kedlen på 2-6 minutter. Lige nu (overgangsperioden) ligger jeg på omkring 200-400 l/t, hvilket giver et gennemløbstid på 8-17 minutter. Og det vel og mærke efter jeg har hævet returen med ca 5 grader til ca. 53. ellers ville gennemløbstiden være endnu længere.

Så for at PI fungere nogenlunde altid (Dine egne ord: reaktions hastigheden), hjælper jeg ved at tilnærme svartiden i kedlen.

Vi to kommer det nok ikke nærmere, andet end jeg kan sige at jeg har testet det i praksis og kan se en effekt.
Senest rettet af Hjemme teori 10 okt 2014 20:35, rettet i alt 2 gange.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori »

Lundberg skrev:Har indstillet forbrænding efter bedste evne og overbevisning ud fra guide!
Monteret trækstabilisator (10 pa) på røgrør og indstillet skorsten træk til 0, det er yderst lidt stabilisator arbejder på min kun 3,5 meter høje skorsten

Shunt er en justerbar ventil med termostat 20-70 grader hvor føleren så sidder på returen i et dykrør og tallene på termostat går fra 2-7 så den har jeg stillet på lige godt 4,5 som jeg tænkte var 45 grader???
Kedel temp er sat til 65 grader og en diff på +10/-10 grader
Har justeret I-led ned til 0,1 som foreslået herinde....
VVB stiller jeg NU fra 60 og ned til 55 med en diff på -15???

Mon så ikke det skal prøves et par dage så??
15 i diff på VVB er nok lige i overkanten til et varmt bad, med mindre jeg misforstår dig. Jeg vil sige 55 med en diff på 5 maks 7 og så kedelsetpkt. ved VVB drift på 55 (VVB) +15.
Mvh. Sophus
Lundberg
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 26
Tilmeldt: 06 okt 2014 19:11

Laver for meget varme

Indlæg af Lundberg »

Forstår jeg ikke lige Sophus

Ønskede temp i VVB 55 grader og så falder den til 40 grader før den kører VVB prioritering på min kedel er der ikke nogen plus diff på VVB ???

Kedel set punkt sat til 65 og så stopper kedlen ved 75 og starter på 55??

Vil det sige jeg ikke skal ændre i-led??? Skal jeg hellere ændre på retur temp???
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori »

Nu kan jeg ikke huske hvordan det så ud i den gamle styring, men tror faktisk bare at kedelsetpkt. ændres fast til VVB temp +15 grader, så den kan du nok ikke stille på.
Men en diff på vvb på 15, betyder at VVB varmes op til 55 og så først varmes igen når den er faldet til 40. Om sommeren (hvis man bruger pillefyret) stiller man måske VVB op til 56-57 grader og hæver diff til 8-10 for at få færre opstarter. Om vinteren hvor fyret kører hele tiden, ville jeg stille VVB til 55 og diff på 4-5, da fyret jo ikke skal starte op, men bare skifte ventilen.

PI vil jeg helst ikke råde dig i, før du har sat dig rigtig godt ind i det, da det hurtig bliver noget rod. Det er umuligt at stille ordenligt uden grafer, så hvis ikke du har det vil det være rent gætværk (hvilket jeg også synes forslaget om ændring er, men det er bare mig).
Hvis du vil læse om det, så kig her : http://www.mhes.dk/Indregulering_af_PI.pdf
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Laver for meget varme

Indlæg af Hjemme teori »

Lundberg skrev: Vil det sige jeg ikke skal ændre i-led??? Skal jeg hellere ændre på retur temp???
Du bør undersøge hvad din retur temperatur er, jeg ville i hvert fald ikke bare gå ud fra at 4½ er 45 grader, men sikre mig enten med en temperatur føler i styringen (ekstra udstyr), eller med et lille et man kunne sætte uden på røret efter shunten. Det drejer sig om sikkerheden for at kedlen ikke tærer og så også lidt om justering som jeg har forklaret ovenfor.

På de nye styringer er lavet flere tiltag for at undgå at kedlen stopper efter VVB produktion (et af dem har dog ikke virket i de sidste par versioner) det du har at gøre med er som du allerede har gjort, sænket VVB til 55.
Derudover kunne du ændre kedel temperatur op eller Diff over op. Lige nu stopper kedlen ved 75 grader og setpunkt ved VVB er 70 så det burde kunne køre uden videre uden at stoppe, men hvis du ser det præcis kryber op til 75 og stopper efter VVB kan du ændre diff over til 11 elle 12. Hvis det er mere end det kan du gøre som jeg skriver hæve shunten til returen, hvilket vil hjælpe med at få blandet top og bund vand i kedlen hurtigere, så den måske ikke går i overtemperatur. Det sidste behøves du så nok ikke ved vinterbrug, da der vil være et stor aftag automatisk efter VVB opvarmning.

Hvis ikke det er VVB drift der får fyret til at stoppe så mange gange om dagen, ville jeg, som jeg mener andre har foreslået, bruge urstyring, så fyret kører færre timer hver dag (her i overgangsperioden).
Mvh. Sophus

Besvar