Hvordan er jeres VVB sat til ?

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
meier
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 4 gange

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af meier »

levi skrev:
Hej Meier, - jo færre pumper på anlægget jo bedre.

Jeg ville snakke med Carsten om man ikke kunne sætte en 3-vejs motorventil på anlægget som man f.eks kan til Scotte, - så fyret`s pumpe leder vandet derhen hvor man beder om at det skal løbe hen :)

Jeg ville undre mig hvis MGM ikke også havde denne mulighed :)
Ahh - ja ok .. tænkte bare der var noget smart med at fyret så fx om sommeren kun kørte den cirkulations pumpe der var på vvb kredsen - men i mit tilfælde kan jeg faktisk lukke for kredsene til radiator/gulvvarme - så er det jo nok ligegyldigt ...

Skal der nogle kontra ventiler ind nogen steder ??
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

meier
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 4 gange

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af meier »

Sådan her - kunne man så gøre...skifte ekspansionen over på returen - sætte 3-vejs på der hvor tee til eksp sad ... går ud fra MGM - kan styre 3-vejs ventilen som den styrer den ekstra cirkulation...altså tænde for strømmen når VVB kalder på varme...

Så ville det vist være ret simpelt at tilslutte - så skal der vel bare en udlufter/sikkerheds ventil øverst bag på fyret ...og så plug and play :-) oder??
3-vejs-VVB.jpg
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432
levi

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af levi »

meier skrev:Sådan her - kunne man så gøre...skifte ekspansionen over på returen - sætte 3-vejs på der hvor tee til eksp sad ... går ud fra MGM - kan styre 3-vejs ventilen som den styrer den ekstra cirkulation...altså tænde for strømmen når VVB kalder på varme...

Så ville det vist være ret simpelt at tilslutte - så skal der vel bare en udlufter/sikkerheds ventil øverst bag på fyret ...og så plug and play :-) oder??
3-vejs-VVB.jpg
Jeps - Sådan der :great:

MGM kan forøvrigt godt styre en 3-vejs ventil til VVB-Prioritering :great:

Godt at se du sætter pumpen på returen icon_cheesygrin.gif
meier
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 4 gange

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af meier »

levi skrev:
Jeps - Sådan der :great:

MGM kan forøvrigt godt styre en 3-vejs ventil til VVB-Prioritering :great:

Godt at se du sætter pumpen på returen icon_cheesygrin.gif
Ha ha - ja pumpen blir på returen .. :-) ..men kom faktisk i tvil IGEN... hvis jeg smider 3-vejs ventilen på der...er der jo kun gulvarmen den slukker for ... måske ville det være bedre at smide den på over til venstre under hanen og trække et rør derfra til vvb ?? - så den lukker for radiator kredsen ...istedet ?

Anyway - jeg har 5 radiatorer... og 20m2 gulvvarme - og en 110l beholder ... tror næppe at det skulle blive et problem uanset .. måske jeg sagtens kunne nøjes med en retur termostat på vvb ... stadig ikke helt forstået fordele/ulemper.. :shock:
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432
levi

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af levi »

meier skrev:
Ha ha - ja pumpen blir på returen .. :-) ..men kom faktisk i tvil IGEN... hvis jeg smider 3-vejs ventilen på der...er der jo kun gulvarmen den slukker for ... måske ville det være bedre at smide den på over til venstre under hanen og trække et rør derfra til vvb ?? - så den lukker for radiator kredsen ...istedet ?

Anyway - jeg har 5 radiatorer... og 20m2 gulvvarme - og en 110l beholder ... tror næppe at det skulle blive et problem uanset .. måske jeg sagtens kunne nøjes med en retur termostat på vvb ... stadig ikke helt forstået fordele/ulemper.. :shock:
Hvis det skulle være 100 procent efter bogen, - så skulle 3-vejs ventilen sidde henne ved beholderen, - fra 3-vejs ventilen`s ene port skulle der så sættes et T-stykke som fødede din gulvvarme og dine radiatorer - den anden port på 3-vejs ventilen føder beholderen.

Det kræver lidt omforandring af dine rør - men det ville være den helt rigtige måde at lave det på :)

En returventil vil jeg ikke bruge i 2014 - og da slet ikke med de moderne pillefyr der rent faktisk kan styre Varmtvandsprioritering - i min verden er det en af de mest geniale features der er udviklet til pillefyr de seneste år :)

meier
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 4 gange

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af meier »

Tak Søren - for dit indspark .. det giver mening.. så al fyrets power går til VVB ...

Men jeg er stadig lidt "blank" på hvad de forskellige tilslutnings muligheder giver af fordele ulemper - og syntes ikke jeg kan finde en dyt her i forum eller på google omkring det..

Jeg tænker jamen det er da smart fyret kan styre den der ventil - så al kraft går på at opvarme vand.. men vi har rigeligt varmt vand faktisk er jeg nærmere lidt bekymret for om vi bruger nok vi bader faktisk kun herhjemme 2-3 gane om ugen - og hvis der er lagdeling i beholderen om så det kolde vand i bunden kan være grobund for legionella eller hvad de hedder.. men har set man kan få et rør til at stikke ned i toppen af beholderen der hedder et cirkulations rør ...men også der er jeg "blank" for hvad det gør... -
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432
levi

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af levi »

meier skrev:Tak Søren - for dit indspark .. det giver mening.. så al fyrets power går til VVB ...

Men jeg er stadig lidt "blank" på hvad de forskellige tilslutnings muligheder giver af fordele ulemper - og syntes ikke jeg kan finde en dyt her i forum eller på google omkring det..

Jeg tænker jamen det er da smart fyret kan styre den der ventil - så al kraft går på at opvarme vand.. men vi har rigeligt varmt vand faktisk er jeg nærmere lidt bekymret for om vi bruger nok vi bader faktisk kun herhjemme 2-3 gane om ugen - og hvis der er lagdeling i beholderen om så det kolde vand i bunden kan være grobund for legionella eller hvad de hedder.. men har set man kan få et rør til at stikke ned i toppen af beholderen der hedder et cirkulations rør ...men også der er jeg "blank" for hvad det gør... -
Om vinteren er Varmtvandsprioritering ikke så afgørende - og gør ikke den store fordel, - men om foråret/efteråret og om sommeren giver den en unik drift....... Også kaldet sommerdrift, - fyret kører udelukkende efter din beholder & det giver et markant mindre konvektionstab i din installation.... (= besparelse).......
meier
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 4 gange

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af meier »

Tak Søren - varme anlæg er mere kompliceret end som så må jeg sande :-) .. men jo giver self go mening der kun cirkuleres vand hen til VVB - jo også det jeg ville gøre manuelt hvis det var ...men self fedt fyret kan det og kombineret med klima sensor, kan det jo smide varme i huset en kold nat fx...

Men - mon ikke man kan gøre sådan her - så må vi nærme os :-)
3-vejs-rigtigt-vVB.jpg
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432
meier
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 4 gange

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af meier »

Fandt fx denne her i en Slimpel owners manual ...wtf :shock: :shock: :shock: total forvirring .... der er jo et hav af pumper og dimse dutter helt uoverskueligt ;-) - faktisk underligt den er vist med shunt - måske er det kun i MGM versionerne det er indbygget ..
simpel.jpg
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432
levi

Hvordan er jeres VVB sat til ?

Indlæg af levi »

meier skrev:Tak Søren - varme anlæg er mere kompliceret end som så må jeg sande :-) .. men jo giver self go mening der kun cirkuleres vand hen til VVB - jo også det jeg ville gøre manuelt hvis det var ...men self fedt fyret kan det og kombineret med klima sensor, kan det jo smide varme i huset en kold nat fx...

Men - mon ikke man kan gøre sådan her - så må vi nærme os :-)
3-vejs-rigtigt-vVB.jpg
Yes - det vil være en fin løsning - bare husk at sikkerhedsventilen skal sidde lige efter kedlen (inden motorventilen) :)

Besvar