Fyr laver ingen varme..

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
brylle
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 okt 2014 08:43

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af brylle »

Hej.
Jeg har et problem med vores biomax fyr.

Vi har i sommer været igennem et større ombygningprojekt og fyret har i den forbindelse været slukket og vandet har været tappet af anlægget.

Da vi i for et par uger siden tændte fyret igen fandt vi ud af at vandpumpen var stået af - og vi har så skiftet denne.
Efter vi i sidste uge har tændt fyret har der været en "rislen" / lyd af vand som løber i fyret. Fyret har ellers fungeret og jeg har tænkt at det nok blot ikke har været luftet ordenligt ud og prøvet forsigtigt at afmontere udlufteren for at se om denne var defekt. Men der kom vand ud af røret med det samme, så regnede ikke med at dette var problemet.

Til morgen er fyret så holdt om med at producere varme. Dvs. fyret er 65 grader varmt, men der kommer ikke rigtigt varmt vand ud. Ca 30 grader. Både før og efter pumpen/fyret.

Nogen som har en ide til hvad der kan være galt? Mit gæt er at kedlen er stået af - eller har vi vendt pumpen forkert? Vi er rimeligt sikre på at vi har vendt den som den foregående. Men vi kan jo tage fejl..

Mvh Brylle

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af newpas »

Det må være luft i anlægget. Se på pilen på pumpen endnu en gang og sæt pumpen på max i 5 min, stop pumpe og luft ud, gentag så mange gange som nødvendigt.
brylle
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 okt 2014 08:43

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af brylle »

Hvordan finder jeg ud af om jeg har vendt pumpen korrekt?
Den er monteret som på denne vejledning: http://www.vvs-eksperten.dk/upload/36-m ... omax16.pdf
Det er en Grundfoss Alpha 2 pumpe og pilen peger opad.
Ved du hvordan man lufter et Biomax 16 fyr ud? Der står intet i manualen og den er monteret med en selvudlufter (som vel burde gøre tricket?)
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af Jens »

Som jeg ser billedet i manualen, så skal pumpen helt klart vende med pilen NEDAD.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
xkfc

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af xkfc »

Jeg vil også mene at pilen skal gå ned af, ellers har kedlen fremløb i bunden og retur i toppen, og det ville jo være at modarbejde naturkræfterne.

Hilsen Kenneth

brylle
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 okt 2014 08:43

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af brylle »

Tak for dit tip Jens. Det vil være super, hvis det bare er det. :-) Undrer mig bare at fyret har fungeret i en lille uges tid - indtil nu.
Kan du begrunde din teori?
(Jeg stiller på ingen måde tvivl om din ekspertise - jeg spørger kun fordi jeg selv er en novice. Og prøver at blive lidt klogere.)
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af newpas »

Stop pumpen og skru hætten meget løs på udlufter. Bank lidt på den med et eller andet. Gå rundt og luft radiatorer ud, og start så op igen. Hvis denne udlufter er det eneste du har kan du have svært ved at få luften ud. Har selv monteret en lignende din plus to mere og alligevel skal jeg arbejde med det for at lufte ordentligt ud.
brylle
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 okt 2014 08:43

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af brylle »

Newpas - jeg har en nymonteret udlufter på gulvvarme andet sted i huset. Den ser ud til at fungere glimrende. Og der er har ikke været luft i radiatorer, når jeg har prøvet at lufte ud. Men vil prøve at løsne hætten på udlufteren.
Mener du også jeg har vendt min pumpe forkert?
xkfc

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af xkfc »

brylle skrev:Tak for dit tip Jens. Det vil være super, hvis det bare er det. :-) Undrer mig bare at fyret har fungeret i en lille uges tid - indtil nu.
Kan du begrunde din teori?
(Jeg stiller på ingen måde tvivl om din ekspertise - jeg spørger kun fordi jeg selv er en novice. Og prøver at blive lidt klogere.)
Vandet skal løbe ind i bunden af kedlen, og det er jo ikke så nemt når pumpen prøver at trække det ud, i stedet for at skubbe det ind.
Det er en naturlov at varme stiger op, derfor giver det mest mening og bedste udnyttelse af energi at hjælpe pumpen i stedet for at modarbejde den.
brylle
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 okt 2014 08:43

Fyr laver ingen varme..

Indlæg af brylle »

ok. Jeg tror I har overbevist mig - min pumpe vender forkert. :-/ Tak for hjælpen alle sammen. :-)
Kan jeg have ødelagt noget på fyret? Kedelen?

Besvar